Inlägg från: Hannanas |Visa alla inlägg
  • Hannanas

PCO/PCOS och gravid - Hur mådde ni?

Hej!

Jag har PCOS och är gravid i v 13 genom IVF. Nu undrar jag hur ni andra med PCOS mått under och efter graviditeten? Det enda jag kan hitta på internet är att man ska se upp med vikten men annars då?

• Svar på tråden PCO/PCOS och gravid - Hur mådde ni?
  • Hannanas

Tack för lyckönskningarna!

Vi fick faktiskt ett fördröjt missfall i v 14 förra graviditeten Rynkar på näsan så jag hoppas att vi redan haft den oturen och slipper gå igenom det igen.

Annars lyckades jag gå ner 5-6kg innan denna graviditeten och ligger nu på BMI 26, precis över gränsen för normalvikt. Jag är fortfarande chockad att jag efter flera års ökande i vikt lyckades gå ner några kg.

Vad skönt att din graviditet och förlossning gick bra, jag håller tummarna att denna graviditeten går lika bra!

• Hannanas

Jag fick reda på min PCOS när jag slutade med p-piller för att bli med barn men aldrig fick någon mens så jag har inte hunnit få någon behandling utöver fertilitetsbehandlingarna. Det slog mig aldrig att mitt problem med vikten som kom när jag var runt 22-23 skulle kunna ha en annan förklaring än ålder och diet. Och eftersom jag åt p-piller så hade jag regelbunden mens då.

Men jag har läst om Metformin och många verkar må dåligt av dem. Själv provade jag med periodisk fasta (5/2 versionen) och det gick jättebra. Gick ner 5-6 kg på lika många veckor och höll vikten även när jag slutade. Och både sötsuget och kolhydratsuget blev mindre.

• Hannanas
    agge21 skrev 2013-08-05 13:06:21 följande:
    Hej! :)

Jag har också PCOS och vill gärna vara med på eran tråd här! :) 
    Jag har också en del övervikt som jag vill bli av med, men jag har provat många olika metoder, men det är ingen som riktigt hjälper.. Har ni något förslag på hur jag ska kunna gå ner i vikt?
    Jag har varit i kontakt med fertilitetsmot, och dom sa att jag ska försöka gå ner i vikt, har ett bmi på 33, vilket dom tyckte att va alldeles för mkt, och att jag skulle försöka gå ner 6-7 kg, men det är svårt när man inte har något riktigt bra knep. ;) 

Min PCOS jag har gör så att jag varken har mens eller ÄL, då jag har fått ätit provera 4ggr om året för att få en medicins mens, men förstår inte varför jag fick det när jag vill ha barn, och har försökt att bli gravid sedan 2år tillbaka..
    Så är det någon som har något bra diettips så är jag verkligen väldigt tacksam för det,

Jag har provat allt som gi, LCHF, och alla dom där, och tycker inte alls att dom hjälper mig..      
    Välkommen =)

Jag körde periodisk fasta 5/2 versionen. Det betyder att två dagar i veckan får man bara äta 500 kalorier, resten av veckan äter man vad man vill. Gick ner ca 6 kgr på lika många veckor och gick inte upp ett endaste kg när jag slutade. Nu har jag BMI 26,3. Mådde även väldigt bra under dieten. Blev mycket piggare, magen mådde bättre osv. Visst, man är lite hungrig de dagar man fastar men lägger man upp det bra och hittar bra och mättande mat så klarar man sig riktigt bra.

Jag har inte heller mens eller ÄL. Har också fått provera för att få mens nu under IVF-behandlingarna i kombination med Pergotime för att få ÄL.
Svar på tråden PCO/PCOS och gravid - Hur mådde ni?