• Hannanas

PCO/PCOS och gravid - Hur mådde ni?

Hej!

Jag har PCOS och är gravid i v 13 genom IVF. Nu undrar jag hur ni andra med PCOS mått under och efter graviditeten? Det enda jag kan hitta på internet är att man ska se upp med vikten men annars då?

• Svar på tråden PCO/PCOS och gravid - Hur mådde ni?
  • lilla Vilda

Hej, har också pcos och är gravid i v 12!

Har läst i en gammal artikel från 2011 i läkartidningen att det är en ökad risk för missfall vid övervikt (vid BMI över 30 var ökningen 25%). I övrigt fanns det vissa studier som visade på ökad risk för graviditetsdiabetes men det verkade de inte vara helt på det klara med. De rekommenderade inte någon utökad kontroll på MVC.

Jag har för mig att jag under förra graviditeten läste något om en viss ökning av förlossningskomplikationer men det är jag inte säker på och min förlossning då gick hur bra som helst! :)

Lycka till!

• Hannanas

Tack för lyckönskningarna!

Vi fick faktiskt ett fördröjt missfall i v 14 förra graviditeten Rynkar på näsan så jag hoppas att vi redan haft den oturen och slipper gå igenom det igen.

Annars lyckades jag gå ner 5-6kg innan denna graviditeten och ligger nu på BMI 26, precis över gränsen för normalvikt. Jag är fortfarande chockad att jag efter flera års ökande i vikt lyckades gå ner några kg.

Vad skönt att din graviditet och förlossning gick bra, jag håller tummarna att denna graviditeten går lika bra!

• lilla Vilda

Då blir det bra för oss båda nu då! Jag fick skrapas i v 10 i vintras pga ofostrig graviditet men blev gravid ganska snabbt igen.

Bra kämpat med vikten! Har du fått prova metformin? Jag fick det när jag fick min diagnos för många år sen men mådde så illa av den så kunde inte fortsätta ta den. Jag upplevde iofs inte att den hjälpte heller, det enda som gör att mina hudproblem försvinner är p-pillerna Yasmin (men det var ju ett tag sen jag slutade med dem nu).

• Hannanas

Jag fick reda på min PCOS när jag slutade med p-piller för att bli med barn men aldrig fick någon mens så jag har inte hunnit få någon behandling utöver fertilitetsbehandlingarna. Det slog mig aldrig att mitt problem med vikten som kom när jag var runt 22-23 skulle kunna ha en annan förklaring än ålder och diet. Och eftersom jag åt p-piller så hade jag regelbunden mens då.

Men jag har läst om Metformin och många verkar må dåligt av dem. Själv provade jag med periodisk fasta (5/2 versionen) och det gick jättebra. Gick ner 5-6 kg på lika många veckor och höll vikten även när jag slutade. Och både sötsuget och kolhydratsuget blev mindre.

• agge21

Hej! :)

Jag har också PCOS och vill gärna vara med på eran tråd här! :) 
    Jag har också en del övervikt som jag vill bli av med, men jag har provat många olika metoder, men det är ingen som riktigt hjälper.. Har ni något förslag på hur jag ska kunna gå ner i vikt?
    Jag har varit i kontakt med fertilitetsmot, och dom sa att jag ska försöka gå ner i vikt, har ett bmi på 33, vilket dom tyckte att va alldeles för mkt, och att jag skulle försöka gå ner 6-7 kg, men det är svårt när man inte har något riktigt bra knep. ;) 

Min PCOS jag har gör så att jag varken har mens eller ÄL, då jag har fått ätit provera 4ggr om året för att få en medicins mens, men förstår inte varför jag fick det när jag vill ha barn, och har försökt att bli gravid sedan 2år tillbaka..
    Så är det någon som har något bra diettips så är jag verkligen väldigt tacksam för det,

Jag har provat allt som gi, LCHF, och alla dom där, och tycker inte alls att dom hjälper mig..      

• dumdummast
    agge21 skrev 2013-08-05 13:06:21 följande:
    Hej! :) Jag har också PCOS och vill gärna vara med på eran tråd här! :)  Jag har också en del övervikt som jag vill bli av med, men jag har provat många olika metoder, men det är ingen som riktigt hjälper.. Har ni något förslag på hur jag ska kunna gå ner i vikt? Jag har varit i kontakt med fertilitetsmot, och dom sa att jag ska försöka gå ner i vikt, har ett bmi på 33, vilket dom tyckte att va alldeles för mkt, och att jag skulle försöka gå ner 6-7 kg, men det är svårt när man inte har något riktigt bra knep. ;)  Min PCOS jag har gör så att jag varken har mens eller ÄL, då jag har fått ätit provera 4ggr om året för att få en medicins mens, men förstår inte varför jag fick det när jag vill ha barn, och har försökt att bli gravid sedan 2år tillbaka.. Så är det någon som har något bra diettips så är jag verkligen väldigt tacksam för det, Jag har provat allt som gi, LCHF, och alla dom där, och tycker inte alls att dom hjälper mig..      

Hej. Jag är i precis samma sits som du. Ett BMI på 33, måste ner till 30 innan vi får hjälp. Vi har försökt i tre bara förlora dom sista kilona så men dom sitter hårt som f-n. Jag har också fått provera, men sen ett år tillbaka haft mens en gång i månaden. Men provera har inget att göra med om du försöker bli gravid eller inte, utan som jag fattat det får man provera utskrivet för att kroppen ska få blöda. För mig funkar lchf, så länge jag följer det. Men jag är lite sån att jag äter det en och en halv vecka typ, går net 1-2 kilon,sen onyttigt i några dagar och går upp dom igen. Detta gör mig galen.. Så mitt tips är lchf, men om du upplever att det inte funkar veta jag inte. Lycka till:)
  • agge21
    dumdummast skrev 2013-08-05 13:15:44 följande:

Hej. Jag är i precis samma sits som du. Ett BMI på 33, måste ner till 30 innan vi får hjälp. Vi har försökt i tre bara förlora dom sista kilona så men dom sitter hårt som f-n. Jag har också fått provera, men sen ett år tillbaka haft mens en gång i månaden. Men provera har inget att göra med om du försöker bli gravid eller inte, utan som jag fattat det får man provera utskrivet för att kroppen ska få blöda. För mig funkar lchf, så länge jag följer det. Men jag är lite sån att jag äter det en och en halv vecka typ, går net 1-2 kilon,sen onyttigt i några dagar och går upp dom igen. Detta gör mig galen.. Så mitt tips är lchf, men om du upplever att det inte funkar veta jag inte. Lycka till:)

Ja, det är verkligen jätte svårt. jag har provat det mesta, men det är inget som hjälper.. Men sen är jag så dålig på att räkna kolhydrater m.m så antar att det är därför jag aldrig klarar av såna där metoder. men hade man vetat vad man ska äta, hur man ska äta, och vad man inte får äta, för när man frågar folk så säger dom att man INTE ska äta så mycket kolhydrater, å det säger mig ingenting ;) Hahah! :) Du som håller på med LCHF kanske kan tala om för mig vad man ska äta å dricka å inte ;) haha :) Å inte bara en massa kolhydrater ;) Hihi! :)
    Lycka till med din viktnergång du med! :)  
  • dumdummast
    agge21 skrev 2013-08-05 14:07:53 följande:
    Ja, det är verkligen jätte svårt. jag har provat det mesta, men det är inget som hjälper.. Men sen är jag så dålig på att räkna kolhydrater m.m så antar att det är därför jag aldrig klarar av såna där metoder. men hade man vetat vad man ska äta, hur man ska äta, och vad man inte får äta, för när man frågar folk så säger dom att man INTE ska äta så mycket kolhydrater, å det säger mig ingenting ;) Hahah! :) Du som håller på med LCHF kanske kan tala om för mig vad man ska äta å dricka å inte ;) haha :) Å inte bara en massa kolhydrater ;) Hihi! :) Lycka till med din viktnergång du med! :)  

Haha, ja jag tycker också detur super svårt. Men hålla sig borta från pasta, ris, bröd och sånt där självklart. Sen brukar jag läsa när jag köper nå och försöker bara köpa saker som har 5 g eller mindre kolhydrater per 100 gram samt så lite sockerarter som möjligt. Det är typ så jag gör i en snabb förklaring. Men det är inte lätt jag är en riktig gottegris egentligen. Så sockerberoende man bara kan blir typ. Men nu har jag gett mig fan på detta ska fixa det under hösten så att vi kan få hjälp. Hur gamla är ni och ur länge hade ni försökt?
  • agge21
    dumdummast skrev 2013-08-05 14:33:55 följande:

Haha, ja jag tycker också detur super svårt. Men hålla sig borta från pasta, ris, bröd och sånt där självklart. Sen brukar jag läsa när jag köper nå och försöker bara köpa saker som har 5 g eller mindre kolhydrater per 100 gram samt så lite sockerarter som möjligt. Det är typ så jag gör i en snabb förklaring. Men det är inte lätt jag är en riktig gottegris egentligen. Så sockerberoende man bara kan blir typ. Men nu har jag gett mig fan på detta ska fixa det under hösten så att vi kan få hjälp. Hur gamla är ni och ur länge hade ni försökt?

Ja, det är riktigt svårt, ja, en godisråtta, det är jag med.. Haha, så det är lika svårt här kan jag lova, :) Ja, jag ska ge mig fan på att jag ska klara det jag med, så jag kan få bli lite rund om magen sen igen ;)
    Jag är 21 och min sambo är 20, :) 
    Vi har povat i ca 2år, utan resultat, men jag har ju ingen mens och max en ÄL per år, så det är svårt att pricka rätt! ;) men har faktiskt beställt klomifen på www.goldpharma.com, för att se om det kanske kan hjälpa, lite rädd är jag för att beställa tabletter på internet, men hoppas att det kanske kan hjälpa, om jag vågar ta dom ;)
  • Hannanas
    agge21 skrev 2013-08-05 13:06:21 följande:
    Hej! :)

Jag har också PCOS och vill gärna vara med på eran tråd här! :) 
    Jag har också en del övervikt som jag vill bli av med, men jag har provat många olika metoder, men det är ingen som riktigt hjälper.. Har ni något förslag på hur jag ska kunna gå ner i vikt?
    Jag har varit i kontakt med fertilitetsmot, och dom sa att jag ska försöka gå ner i vikt, har ett bmi på 33, vilket dom tyckte att va alldeles för mkt, och att jag skulle försöka gå ner 6-7 kg, men det är svårt när man inte har något riktigt bra knep. ;) 

Min PCOS jag har gör så att jag varken har mens eller ÄL, då jag har fått ätit provera 4ggr om året för att få en medicins mens, men förstår inte varför jag fick det när jag vill ha barn, och har försökt att bli gravid sedan 2år tillbaka..
    Så är det någon som har något bra diettips så är jag verkligen väldigt tacksam för det,

Jag har provat allt som gi, LCHF, och alla dom där, och tycker inte alls att dom hjälper mig..      
    Välkommen =)

Jag körde periodisk fasta 5/2 versionen. Det betyder att två dagar i veckan får man bara äta 500 kalorier, resten av veckan äter man vad man vill. Gick ner ca 6 kgr på lika många veckor och gick inte upp ett endaste kg när jag slutade. Nu har jag BMI 26,3. Mådde även väldigt bra under dieten. Blev mycket piggare, magen mådde bättre osv. Visst, man är lite hungrig de dagar man fastar men lägger man upp det bra och hittar bra och mättande mat så klarar man sig riktigt bra.

Jag har inte heller mens eller ÄL. Har också fått provera för att få mens nu under IVF-behandlingarna i kombination med Pergotime för att få ÄL.
  • vemvet

Hej, jag har också PCOS och har ett barn.

Vikten är det främsta att hålla koll på före, under och efter graviditet. Övervikt i sig är en riskfaktor vid graviditet och förlossning, men i övrigt hanteras inte en PCO-mamma annorlunda än en utan PCO.  JAg mådde superbra hela graviditeten, gick inte upp särskilt mycket i vikt och födde en fullt frisk och normal pojke ett par dagar före BF. Däremot gick jag upp massor i vikt efter förlossningen! Livsfarligt att gå hemma med tillgång till kyl och skafferi.....

Ni som har svårt att gå ner i vikt, har ni fått testa metformin? Det fungerar fantastiskt på mig och det var tack vare det jag blev gravid (det fick mig både att gå ner i vikt och börja ägglossa).

Svar på tråden PCO/PCOS och gravid - Hur mådde ni?