• tjej1993

Får jag åka till skansen med dagisbarnen som outbildad långtidsvikarie?

Jag jobbar som långtidsvikarie på en förskola och har gjort det sedan ca. 1 år tillbaka. Mina andra kollegor har jobbat i 2 år och den andre 1 år (samma förskola under hela perioden). Alla tre är outbildade men mycket omtyckta och uppskattade av såväl föräldrar som kollegor och chefer.

Vi tre tänkte åka till skansen med 9 barn men har fått uppgifter om att vi inte får då ingen av oss är ordinarie. Stämmer verkligen detta påstående? I praktiken betyder det ju att vi inte får ta något ansvar, får vi heller inte då gå till parken med barnen? Alla har gått HLR utbildning utifall något skulle hända.

Kan inte hitta någon regel som säger att vi inte får. Är det någon som vet hur det ligger till? Vill gärna ha källor på det i så fall.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Får jag åka till skansen med dagisbarnen som outbildad långtidsvikarie?
  • Stork

Måste det inte finnas en utbildad på varje avdelning?

• RöttÄrSött

Det finns inga lagar eller dylikt om något sådant, däremot har chefen självklart rätt att bestämma så för att hon eller han har yttersta ansvaret.

För övrigt helt fel att ha en hel avdelning med enbart outbildade, men läget med att rekrytera förskollärare i Stockholm är svårt vad jag förstår... Men minst en förskollärare per enhet måste man ha.

• garib

Jag skulle inte rekommendera att åka till Skansen nu i värsta turistsäsongen,speciellt som ni inte verkar så rutinerade.

• tjej1993

Det är sammanslagning nu på sommaren. I vanliga fall jobbar vi på olika förskolor men i samma enhet så vi alla känner varandra. På varje avdelning nu under sommaren finns det 1 ordinarie och 2 vikarier eller 2 ordinarie och 1 vikarie (som jobbat med barnen förut under minst 1 års period) . Anledningen till att ingen ordinarie åker med är för att det inte tajmade så bra med övrig verksamhet. 

Alla föräldrar på hela förskolan är otroligt trygga med oss och när vi presenterat förslaget till föräldrarna har vi inte fått någon negativ respons. Så det enda som stoppar oss är ju om det finns någon lag som förbjuder detta, men det verkar det som sagt inte finnas?

• RöttÄrSött

Fast har chefen sagt ifrån så gäller givetvis det!

För barnen kan en utflykt i närområdet vara precis lika spännande som Skansen! Kör skattjakt (geocaching eller vanlig) eller något annat spex istället.

• tjej1993
    RöttÄrSött skrev 2013-07-25 17:37:19 följande:
    Fast har chefen sagt ifrån så gäller givetvis det!

För barnen kan en utflykt i närområdet vara precis lika spännande som Skansen! Kör skattjakt (geocaching eller vanlig) eller något annat spex istället.
    Vi har inte fått tag på chefen än då hon är på semester men ska försöka maila. Tycker det bara blir lite motsägelsefullt om det visar sig att vi får ett nej. Jag menar, det är okej att göra utflykter till parker etc. men inte åka iväg på en längre utflykt? Det är ju exakt samma ansvar. 
  • garib

Nja,det  är en helt annan sak ,tycker jag att resa kommunalt och gå på skansen ,än att gå till en park.Finns det ingen 4H gård i närheten?Skansen tycker jag att föräldrarna kan gå till med sitt barn.

• tjej1993
    garib skrev 2013-07-25 17:44:07 följande:
    Nja,det  är en helt annan sak ,tycker jag att resa kommunalt och gå på skansen ,än att gå till en park.Finns det ingen 4H gård i närheten?Skansen tycker jag att föräldrarna kan gå till med sitt barn.
    4H-gård finns men då måste man åka buss en liten bit. Skansen vore nog väldigt uppskattat med tanke på att det finns föräldrar som nästan aldrig hittar på några sånna aktiviteter med sina barn, tyvärr. 
  • RöttÄrSött

Det är stor skillnad på att vara iväglångt bort och vara i närområdet då man när som helst kan gå tillbaka till gården. Även aspekter såsom kollektivtrafik och mat bör räknas in i riskbedömningen.

Vad gör man om Pelle försvinner? Lisa kissar på sig? Anna råkar äta nötter som hon är allergisk mot? Kalle ramlar i vattnet? Mycket kan hända, såväl på gården som på utflykt men riskerna är större på utflykt. Barn har skadats på såväl gården som på utflykt, det är ett enormt stort ansvar att ta hand andras barn!

Det handlar inte om att vara någon "partypooper" utan väga fördelar mot risker.

• RöttÄrSött

TS: förskolans uppdrag är inte att kompensera hemmets bristande utflykter. Vi ska vara ett komplement till hemmen, barns första skola där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet.

• tjej1993
    RöttÄrSött skrev 2013-07-25 17:51:16 följande:
    Det är stor skillnad på att vara iväglångt bort och vara i närområdet då man när som helst kan gå tillbaka till gården. Även aspekter såsom kollektivtrafik och mat bör räknas in i riskbedömningen.

Vad gör man om Pelle försvinner? Lisa kissar på sig? Anna råkar äta nötter som hon är allergisk mot? Kalle ramlar i vattnet? Mycket kan hända, såväl på gården som på utflykt men riskerna är större på utflykt. Barn har skadats på såväl gården som på utflykt, det är ett enormt stort ansvar att ta hand andras barn!

Det handlar inte om att vara någon "partypooper" utan väga fördelar mot risker.
    Oj vilken skillnad det är på föräldrar nu och för 10-20 år sedan. Har arbetskollegor som jobbat på förskola under 80/90 talet och då åkte dom in till stan en gång i veckan eller åkte till olika badplatser om vädret tillät. Hade du tyckt det var okej? Är bara nyfiken. 
  • RöttÄrSött

Det är helt andra tider då det gäller barngrupperna. Jag har kollegor som jobbade på "den gamla goda tiden" och som bodde på badstranden hela dagarna.

Förr var man 15 stora barn på tre personal, nu är man 21-22 stycken. Förr hade de 12 små på fyra personal, nu är vi lika många på tre. Ja och alla femtontimmarsbarn är ett halvt barn i beräkningen så vi hade i år tretton platser men femton barn, alla under två år...

Jag har själv klarat mig från värre tillbud under de år jag jobbat men mina kollegor har varit med om ett och annat som gjort att de har en annan riskmedvetenhet än jag själv har.

• RöttÄrSött

Jag talar dessutom som personal och inte som förälder, som förälder är man i regel inte medveten om risker såsom vi som hanterat större barngrupper ute på stan eller i skogen.

• garib

Jag har jobbat länge och vi gjorde många utflykter på 70,80talet. Nu är det många barn samt att de som arbetar inte alltid är så ansvarstagande ,tyvärr.

• Liten ekorre

En praktisk fråga: kostar det inte inträde att komma in på skansen? Vem står i så fall för det?

• Stranden
    Liten ekorre skrev 2013-07-25 19:56:03 följande:
    En praktisk fråga: kostar det inte inträde att komma in på skansen? Vem står i så fall för det?

Skansen är gratis för förskolor :)
  • garib

Det är gratis för barngrupper om man har intyg från förskolan

Svar på tråden Får jag åka till skansen med dagisbarnen som outbildad långtidsvikarie?