Inlägg från: RöttÄrSött |Visa alla inlägg
  • RöttÄrSött

Får jag åka till skansen med dagisbarnen som outbildad långtidsvikarie?

Det finns inga lagar eller dylikt om något sådant, däremot har chefen självklart rätt att bestämma så för att hon eller han har yttersta ansvaret.

För övrigt helt fel att ha en hel avdelning med enbart outbildade, men läget med att rekrytera förskollärare i Stockholm är svårt vad jag förstår... Men minst en förskollärare per enhet måste man ha.

• RöttÄrSött

Fast har chefen sagt ifrån så gäller givetvis det!

För barnen kan en utflykt i närområdet vara precis lika spännande som Skansen! Kör skattjakt (geocaching eller vanlig) eller något annat spex istället.

• RöttÄrSött

Det är stor skillnad på att vara iväglångt bort och vara i närområdet då man när som helst kan gå tillbaka till gården. Även aspekter såsom kollektivtrafik och mat bör räknas in i riskbedömningen.

Vad gör man om Pelle försvinner? Lisa kissar på sig? Anna råkar äta nötter som hon är allergisk mot? Kalle ramlar i vattnet? Mycket kan hända, såväl på gården som på utflykt men riskerna är större på utflykt. Barn har skadats på såväl gården som på utflykt, det är ett enormt stort ansvar att ta hand andras barn!

Det handlar inte om att vara någon "partypooper" utan väga fördelar mot risker.

• RöttÄrSött

TS: förskolans uppdrag är inte att kompensera hemmets bristande utflykter. Vi ska vara ett komplement till hemmen, barns första skola där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet.

• RöttÄrSött

Det är helt andra tider då det gäller barngrupperna. Jag har kollegor som jobbade på "den gamla goda tiden" och som bodde på badstranden hela dagarna.

Förr var man 15 stora barn på tre personal, nu är man 21-22 stycken. Förr hade de 12 små på fyra personal, nu är vi lika många på tre. Ja och alla femtontimmarsbarn är ett halvt barn i beräkningen så vi hade i år tretton platser men femton barn, alla under två år...

Jag har själv klarat mig från värre tillbud under de år jag jobbat men mina kollegor har varit med om ett och annat som gjort att de har en annan riskmedvetenhet än jag själv har.

• RöttÄrSött

Jag talar dessutom som personal och inte som förälder, som förälder är man i regel inte medveten om risker såsom vi som hanterat större barngrupper ute på stan eller i skogen.

Svar på tråden Får jag åka till skansen med dagisbarnen som outbildad långtidsvikarie?