• Anonym (mamma)

Någon som vet ?

lång historia kort:
    vi var i vårdnadstvist som blev klar typ förra hösten och umgänge bestämdes varannan helg, lite fler dagar på sommaren osv. Detta följs inte och pappan har ringt och sagt han vill inte ha det så mer så vi har ändrat mellan oss själva nu att vi ska minska umgänget till när han 'vill'. (har försökt få han till familjerätten men vill inte). Men nu till problemet eller min fråga: jag undrar nu hur mkt jag måste berätta för honom, ex om jag måste åka bort några veckor med jobb och lämna barnen med min 'nya' (bor ihop sen några år tillbaka), mormor,syskon osv. Jag vill inte få det emot mig sen OM han nu skulle börja bråka med mig om att jag 'bara lämnade dem'.. Kanske svårt skrivit men hoppas någon kan svara på min fråga.. Funderat på ringa en advokat och ta reda på om det kan bli negativt mot mig om han nu nångång kommer ställa till liv. Dessa veckor jag såfall ska vara borta är en gång i livet och inget som ska vara varje år.  

• Svar på tråden Någon som vet ?
  • Anonym (mamma)
    Ramlösa skrev 2013-07-25 12:06:51 följande:
    Beror på hur vårdnaden ser ut

vi har gemensam vårdnad. varför spelar det roll ?
  • Ramlösa

För det berätta vad man ska informera om. Du har skyldighet vid gv att informera om hur barnen mår och har det och var/ vem barnet är med om den inte är med sin vårdnadshavare. Om barnet har en egen mobil kommer pappan åt att ringa ändå, alltid bättre att förekomma en förekommas

• Anonym (mamma)
    Ramlösa skrev 2013-07-25 12:16:23 följande:
    För det berätta vad man ska informera om. Du har skyldighet vid gv att informera om hur barnen mår och har det och var/ vem barnet är med om den inte är med sin vårdnadshavare. Om barnet har en egen mobil kommer pappan åt att ringa ändå, alltid bättre att förekomma en förekommas

ja asså ja hade tänkt ringa och berätta det absolut, men ja vill inte att han ska börja bråka om det och försöka 'ta dem ifrån mig' för jag måste iväg om du förstår vad jag menar ?
  • Zayco
    Anonym (mamma) skrev 2013-07-25 12:21:35 följande:

ja asså ja hade tänkt ringa och berätta det absolut, men ja vill inte att han ska börja bråka om det och försöka 'ta dem ifrån mig' för jag måste iväg om du förstår vad jag menar ?
    På en sådan grund kan han inte ta barnen ifrån dig. Men jag tycker du borde berätta för ett bättre samarbete, det visar ju att du samarbetar och att du är en bra förälder än att du ska smyga runt med det, då är det ju som att du faktiskt döljer någonting och gör något du egentligen tycker är fel. Så säg som det är, du gör vad du vill på din tid med barnen. 
  • Zayco

Och så måste jag påpeka ytterligare en gång att det spelar ingen roll för Familjerätt/Soc/Tingsrätt vad du än har gjort tidigare, eller vad han än har gjort. Det som spelar roll är nuet och de tänker på barnets bästa, med andra ord..De bryr sig inte om detta´.

• Ramlösa

Varför ska han bråka om det om det är som du säger att ni på hans iniativ dragit ner på ug till när han vill? Däremot kan det ju bli så att han vill han barnen precis då och det vore väl toppen

• Kjell2

Det som framförallt kan ställa till trassel är om han förvägras det umgänge som är fastställt.

I övrigt har han inte mycket att komma med vad som händer under din umgängestid, på  samma sätt som han får göra vad han vill under sin.

• Anonym (mamma)
    Zayco skrev 2013-07-25 12:24:53 följande:
    Och så måste jag påpeka ytterligare en gång att det spelar ingen roll för Familjerätt/Soc/Tingsrätt vad du än har gjort tidigare, eller vad han än har gjort. Det som spelar roll är nuet och de tänker på barnets bästa, med andra ord..De bryr sig inte om detta´.

jo men de kanske anser det inte är barnens bästa att jag åker iväg så länge .. därav rädslan att han börjar bråka om det
  • Kjell2
    Anonym (mamma) skrev 2013-07-25 12:58:30 följande:

jo men de kanske anser det inte är barnens bästa att jag åker iväg så länge .. därav rädslan att han börjar bråka om det
    Sura ex kan börja bråka om precis allt.

Berätta vad du tänker göra. Erbjud honom extra umgänge under perioden med ett sista svarsdatum, gå med på det han vill och åk sen iväg.

Svar på tråden Någon som vet ?