tvättoman skrev 2013-07-25 18:27:30 följande:
Roja22-
Våra barn har inte blivit lugna av att vi är bredvid dem i sängen då de skullat somna. De har somnat i egen säng, men med oss närvarande, i rummet pysslandes m ngt annat eller utanför småpratandes med varandra eller i telefon.
Att somna är ngt av det naturligaste i världen. Man gör det varje dag i hela sitt liv. Att kunna göra det av sig själv och med ett lugn i kroppen är viktigt tycker jag, det är en gåva till barnet att lära det det. Eller lära o lära- ge det den trygghet som behövs redan under dagen o i kvällsstunden. Då är det inga problem när man sen skall somna på kvällen. Det är ett avsked, javisst, men vi ses ju igen imorgon.
Jag vill inte skapa en massa beroenden hos mitt barn- att det tex MÅSTE pilla i mitt öra/ha mig tätt intill/höra på en viss saga för att kunna sova. Det är att lägga tryggheten utanför barnet istf i barnet själv.
Jag tycker även att jag som förälder till flera små barn inte har tid eller lust att ligga hos dem varenda kväll tills de somnar. Ibland gör jag det för att det är mysigt, men inte för att det är nödvändigt för att de skall känna sig trygga.
Om vi sover borta är det en annan sak. Då ÄR de inte lika trygga. Men hemma bör de vara det anser jag. Och det är de också.
Om ett barn är ledset, då tröstar jag det. Men ett barn skall inte vara ledset när det somnar, då är ngt annat fel.
Lite så tänker jag också, vill inte heller att hon ska vara beroende av en viss sak för att kunna somna. Men frågan är hur man får barnet att vilja och kunna somna själv.
Hur fick ni era barn att somna själva? Det var det jag var ute efter, när fick ni era barn att somna själva och gjorde ni något speciellt