Natulcien skrev 2013-07-24 20:45:50 följande:
För oss har det aldrig varit viktigt att sonen ska kunna somna själv. Det har kommit och gått lite, kan man säga. Och han har fått styra. Vill han somna själv får han självklart göra det. Vill han ha sällskap så är det lika självklart att han får det.
Mellan 6-12 månader så somnade sonen genom att vi låg tätt intill och smekte över ryggen eller buffade lätt i rumpan och kanske sjöng lite. Detta var kvällstid. Ibland somnade han likadant på dagen. Men allra lättast somnade han i vagnen, eller i min famn under amning (upp till 10 mån).
När han var drygt 1 år så kunde han plötsligt somna själv. Detta utan att vi hade påverkat det över huvud taget. Och sen somnade han själv i ca 10 månader, tills han var knappt 2 år. Då ville han återigen att vi skulle ligga bredvid tills han somnade. Och då gjorde vi naturligtvis det. Och nu är han drygt 2,5 år och läget är likadant. Vi lägger oss med honom, läser en bok eller två, sjunger en stump och ligger kvar tills han somnar. Tar alltifrån 15-45 min.
Som svar på din fråga, så tror jag alltså inte på att forcera något, utan ta det som det kommer och vara lyhörd inför barnets behov.
Ok, tack för svar. Jag försöker nog inte forcera något just nu, skulle bara vara så skönt om hon kunde somna själv, eller i alla fall försöka somna själv. Skulle önska att det fanns något sätt att hjälpa henne till det