• TeddyGirl82

Orolig...

Sitter här med gråten i halsen men d e väl för jag e känslig ännu. Fick barn i fredags med kejsarsnitt. Trodde tjejen fick i sig ordentligt med mat. Men när vi vägde henne innan vi skulle hem hos barnläkaren så hade hon tappat för mycket i vikt. Så det sattes in att jag skulle pumpa. Sen ersättning 20ml med det jag fick ut av pumpen som var ca 10. Och sen fick hon suga tills hon var nöjd där. Det gick bra. Hon gick upp 140g på ett dygn. Så vi fick åka hem. Nu här hemma har vi kört samma. Ersättning och brösten och pumpa. Detta har lett till att lilltjejen blivit jättedåsig och bara trött. Kan det vara att hon får för mycket mat för ofta? Vi matade var 3e timma pp bb och fprtsatt så hemma. Hon e svårväckt och inte vaken alls mer. Vill inte det är en så trött bebis. Vill ju hon är mer aktiv och visar sina ögon mer. Har ringt bvc. Är bara rädd att det ska komma ett bakslag igen.

• Svar på tråden Orolig...
  • viseversa

Nyfödda barn ÄR trötta. Alla mina sov i stort sett bara den första veckan.

• viseversa

Så länge hon äter med jämna mellanrum behöver du inte vara orolig. Låt henne sova. Hon är nyfödd. Dom sover ca 23 timmar om dygnet i början.

• TeddyGirl82

Hpn har ju inte ätit sen 23 igår. Och går inte att få väckt för att mata. Hon vaknar till ibland men inte mer än så. Ska man fortsätta låta henne sova tills hon e mer vaken?

• Lovisa09

Tycker hon verkar slö. Efter så många timmar borde hon vakna av sig själv och vilja äta. Sen sover de extremt mycket i början, mina sov dygnet runt i två månader och vaknade typ bara för mat var tredje timme sen sov de igen, men de vaknade för mat iallafall så Ring BVC alt bb- en koll på flickan är nog lägligt!

• pluvdo

Jag skulle nog se det som något positivt. De första dagarna som jag hade sonen hemma så var han vaken mycket. Så var han ledsen en del. Satt och ammade honom jätteofta och han slumrade bara till under kortare stunder. Så när han var en knapp vecka gammal var vi på kontroll på sjukhuset och då hade han gått ner i vikt. Han vägdes och sedan fick jag amma honom i 20 minuter och så vägdes han igen. Då hade han gått NER 15-20gram under amningen. Och förmodligen inte fått i sig särskilt mycket alls sedan han föddes. Panik!

Direkt efter läkarbesöket köpte jag ersättning och så fick han av den och efter det så blev han plötsligt helt jättetillfreds och sov flera timmar åt gången och så.

Så som sagt... jag skulle se det som en positiv sak att din bebis är nöjd och sover nu. Hon kommer hålla dig vaken så det räcker och blir över sedan ändå. :)

• pluvdo

Jaha, jag trodde du menade att hon inte var vaken utöver matningarna. Men om hon inte ätit sedan igår och inte vill vakna till så kanske det är bäst att kontakta BVC eller så, ifall att något är fel.

• TeddyGirl82

Nu är hon vaken. Låter henne vakna mer till liv lite. Hon ligger och tittar på oss och grejar med sina händer. Sen blir d och prova ge henne mat. Vi kanske är för snabba.

• viseversa
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-24 07:34:40 följande:
    Nu är hon vaken. Låter henne vakna mer till liv lite. Hon ligger och tittar på oss och grejar med sina händer. Sen blir d och prova ge henne mat. Vi kanske är för snabba.
    Ts jag förstår din oro. Man ÄR nojjig i början. Jag har 4 barn och var lika nojjg alla 4 gångerna när dom var helt nyfödda. men oftast är det inget fel på dom små älsklingarna. Dock är hon extremt slö och inte vaknar alls för att äta ska du söka vård. men som sagt som sover VÄLDIGT mycket i början.  
  • viseversa

Mamma berättade att jag sov hela nätter utan mat från dess jag var 3 dagar gammal. jag åt i stort sett aldrig på nätterna. =). jag är fullt frisk

• Blobba

Min son åt dåligt första tiden. Det var mycket varmt i juli -10. När vi hade återbesök redan inom en vecka hade han dåligt blodsocker och vi blev inlagda igen. Ingen fara, de ville mer övervaka att han fick i sig tillräckligt. Strax innan hade han inte ätit på 7h. Alldeles för länge enligt sjukhuset. Vi åkte hem nästa dag och han väntade aldrig så länge igen. Lycka till! Och stort grattis till din lilla tjej!

• Blobba

Han är helt frisk idag och som många redan sagt de sover mkt i början.

• TeddyGirl82

Nu har vi jackpot. Hon äter och är ändå vaken. Men blir ingen ersättning nu på morgonen

• skogsvitter

Förstår att du blev orolig, värt att veta är att de lätt får paltkoma av ersättningen eftersom de får i sig så mycket mat väldigt snabbt, ibland för snabbt. Men det låter ju superhärligt att du kan få igång en fungerande helamning istället, så jag håller med om att låta bli ersättningen nu

Kom ihåg att det kan behövas ammas oftare då, särskilt på kvällarna. Var tredje timme räknas som ganska sällan och när de blir mer aktiva och mer vakna så behöver de ofta amma mer än så i perioder för att kunna upprätthålla tillräcklig produktion.

• TeddyGirl82
    skogsvitter skrev 2013-07-24 09:24:05 följande:
    Förstår att du blev orolig, värt att veta är att de lätt får paltkoma av ersättningen eftersom de får i sig så mycket mat väldigt snabbt, ibland för snabbt. Men det låter ju superhärligt att du kan få igång en fungerande helamning istället, så jag håller med om att låta bli ersättningen nu

Kom ihåg att det kan behövas ammas oftare då, särskilt på kvällarna. Var tredje timme räknas som ganska sällan och när de blir mer aktiva och mer vakna så behöver de ofta amma mer än så i perioder för att kunna upprätthålla tillräcklig produktion.

Ja oftare gör inget för mig. Det stimulerar ju bara mina bröst mer. Dom var stenhårda när jag vakna och droppade från dom när jag vaknade. Så d har nog runnit till mer.
Svar på tråden Orolig...