• sirisdotter

Vad ska underhållet täcka?

Är du säker på att ert barns far har betydligt högre inkomst och betydligt bättre ekonomi om man räknar på boendekostnad,  antal vuxna i familjen som delar på boendekostnaden etc -  OCH  att ert barn tvingats gå ner i standard betr.  fritidsintressen efter föräldrarnas skilsmässa kan du stämma honom på mer underhåll.   Lycka till i så fall att hitta en advokat som vill åta sig fallet.

• sirisdotter
    Anonym (mm) skrev 2013-07-22 11:28:35 följande:
    Inte för att förringa ditt problem men det var betydligt värre förr.
    När min äldsta var liten fanns inte maxtaxan på dagis.
    Jag betalade 1173, exet 1173, barnbidraget var 650 kr och dagisavgiften 3500 kr!!!
    Dvs jag fick betala resterande dagisavgift, mat, kläder, försäkring etc själv.
    Exet gick t o m till advokat och fick ner sin summa till 807 kr i månaden och fk betalade mellanskillnaden.  (Han tjänade bra, men de hade andra kriterier förr).
    MEN - jag hade henne hela tiden (exet var inte intresserad).    
    Då hade du väldigt hög inkomst eller hur länge sedan var det?   Barnomsorgsavgiften för vårt barn var snarare 500 än 1000 kr så vitt jag minns.
  • sirisdotter
    h8him skrev 2013-07-22 22:37:53 följande:
    500? Förvånad Hade du/ni väldigt låg inkomst?
    Vet inte när maxtaxa infördes.  Eller om den är likadan i hela landet.   Ja,  som ensamstående,  deltidsarbetande bibliotekarie drog jag inte in särskilt mycket.
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2013-07-25 22:56:53 följande:
    Inte, min väninna var ensamstående och hade inte hög inkomst och betalade ungefär lika mycket. Kommunerna kunde ha sin egen barnomsorgstaxa som de ville på den tiden
    Ja,  vill minnas att Stockholm hade någon variant på maxtaxa innan den  infördes generellt.
Svar på tråden Vad ska underhållet täcka?