• Anonym (infosökes)

Vad ska underhållet täcka?

Hej!
    Mitt ex betalar idag 1265kr i underhåll per månad för vår dotter på 8år. Jag undrar vad detta ska täcka? Självklart ska det täcka tak över huvudet, fritidskostnader, försäkring, mat och kläder. Men övriga saker som sommaraktiviteter eller annat "extra" som hon kan tänkas vilja ha, delar man på detta eller ska jag som boförälder stå för allt själv?

Tycker det verkar orimligt då hennes kostnader blir mer än 1265(hans halva)+1265(min halva)+1050 (barnbidrag) per månad, eftersom jag redan betalar allt annat som hon behöver och vill ha, kör henne till vänner och dyl och har henne hela året förutom 1-2v om året när hon är hos sin pappa.

Finns det någon sida med information om detta jag kan läsa? 

• Svar på tråden Vad ska underhållet täcka?
  • Anonym (Biobonus)

Underhållet ska täcka just det du räknade upp Dvs bas kostnaderna enligt Konsumentverkets uträkningar på vad ett barn kostar, ett yngre barn går boföräldren " plus" på enl deras uträkningar o en tonåring går man minus på, ( mins inte de exakta summorna just idag) allt " extra" får man som boföräldren antingen stå för själv eller försöka komma överens med uf att dela på . Vill man och anser att barnet har rätt till det pga uf högre inkomst och barnets behov kan man stämma uf på ett högre underhåll än de 1273 kr som är minimum summan. Och vad det gäller fritidsaktiviteter etc så gäller det ej dyrare aktiviteter som tex hockey o ridning utan bara billigare aktiviteter som tex medlemskap i en förening. . Orättvist ja så kan det ofta kännas, samtidigt så är det du som får träffa,ditt barn varje dag vilket uf inte får ( självvalt eller inte så är det en förlust)

• h8him

Man kan inte tvinga den underhållsskyldige att betala mer än 1273 kronor/månad, utan att stämma för att försöka få ett högre underhåll. Boendekostnaden är inget som ska täckas öht av underhållet.

• h8him
    Anonym (--) skrev 2013-07-21 12:51:38 följande:
    www.socfamratt.se/underhall/underhallsbidrag/...

denna sida har jag hittat när jag sökt info om det! 
    Och på den sidan står det: Vänligen observera att
    sammanställningen inte är en officiell förteckning den gäller endast vid fastställande underhållsbidrag den gäller inte för att beskriva vilka kostnader som ingår i underhållsstöd
  • sirisdotter

Är du säker på att ert barns far har betydligt högre inkomst och betydligt bättre ekonomi om man räknar på boendekostnad,  antal vuxna i familjen som delar på boendekostnaden etc -  OCH  att ert barn tvingats gå ner i standard betr.  fritidsintressen efter föräldrarnas skilsmässa kan du stämma honom på mer underhåll.   Lycka till i så fall att hitta en advokat som vill åta sig fallet.

• Anonym (mm)

Inte för att förringa ditt problem men det var betydligt värre förr.
    När min äldsta var liten fanns inte maxtaxan på dagis.
    Jag betalade 1173, exet 1173, barnbidraget var 650 kr och dagisavgiften 3500 kr!!!
    Dvs jag fick betala resterande dagisavgift, mat, kläder, försäkring etc själv.
    Exet gick t o m till advokat och fick ner sin summa till 807 kr i månaden och fk betalade mellanskillnaden.  (Han tjänade bra, men de hade andra kriterier förr).
    MEN - jag hade henne hela tiden (exet var inte intresserad).    

• sirisdotter
    Anonym (mm) skrev 2013-07-22 11:28:35 följande:
    Inte för att förringa ditt problem men det var betydligt värre förr.
    När min äldsta var liten fanns inte maxtaxan på dagis.
    Jag betalade 1173, exet 1173, barnbidraget var 650 kr och dagisavgiften 3500 kr!!!
    Dvs jag fick betala resterande dagisavgift, mat, kläder, försäkring etc själv.
    Exet gick t o m till advokat och fick ner sin summa till 807 kr i månaden och fk betalade mellanskillnaden.  (Han tjänade bra, men de hade andra kriterier förr).
    MEN - jag hade henne hela tiden (exet var inte intresserad).    
    Då hade du väldigt hög inkomst eller hur länge sedan var det?   Barnomsorgsavgiften för vårt barn var snarare 500 än 1000 kr så vitt jag minns.
  • Anonym (R)
    sirisdotter skrev 2013-07-22 17:49:20 följande:
    Då hade du väldigt hög inkomst eller hur länge sedan var det?   Barnomsorgsavgiften för vårt barn var snarare 500 än 1000 kr så vitt jag minns.

Vi hade normalinkomster och betalade 2 600 kr för dagis på heltid. Så dagens föräldrar är bortskämda med maxtaxan och att få ha barn på dagis trots att dom är föräldralediga. Till ts, En vän till mig stämde pappan i domstol och fick 2100 kr/månad i underhållsbidrag. Har du räknat på vad ett rättvist och korrekt uträknat underhållsbidrag skulle hamna på?
  • h8him
    500? Förvånad Hade du/ni väldigt låg inkomst?
  • sirisdotter
    h8him skrev 2013-07-22 22:37:53 följande:
    500? Förvånad Hade du/ni väldigt låg inkomst?
    Vet inte när maxtaxa infördes.  Eller om den är likadan i hela landet.   Ja,  som ensamstående,  deltidsarbetande bibliotekarie drog jag inte in särskilt mycket.
  • Anonym (mm)

Detta var 1994. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag hade i lön, men ca 20.000 - ungefär lika mycket som pappan men han behövde inte betala dagiskostnader.

När dottern gick på fritis så infördes maxtaxan och då fick jag betala knappt 900 med en lön på 25.000. 
  • sextiotalist
    Inte, min väninna var ensamstående och hade inte hög inkomst och betalade ungefär lika mycket. Kommunerna kunde ha sin egen barnomsorgstaxa som de ville på den tiden
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2013-07-25 22:56:53 följande:
    Inte, min väninna var ensamstående och hade inte hög inkomst och betalade ungefär lika mycket. Kommunerna kunde ha sin egen barnomsorgstaxa som de ville på den tiden
    Ja,  vill minnas att Stockholm hade någon variant på maxtaxa innan den  infördes generellt.
  • Morran2

Om man räknar på att "barnet får" 1273 från mamma och 1273 från pappa samt barnbidraget på 1050. Det blir 3596 kr i månaden. Har väldigt svårt att tro att ett barn kostar så mycket per månad. Då har man som förälder väldigt svårt att sköta en ekonomi eller låter barnet ha väldigt dyra vanor. Med dessa pengar så borde man snarare ha möjlighet att sätta undan en del till den kommande tonårsperioden då barnet möjligen börja kosta mer. Nä planering och att låta barnet lära sig att pengar inte växer på träd är lösningen på det problemet.

Svar på tråden Vad ska underhållet täcka?