Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

Fyyyy F*n hundkräk...!!!!!!

vargaa skrev 2013-07-25 12:16:04 följande:
    Åh nej men jösses! Att han hade ihjäl så många också. Hur kom den in i hönsgården?
    Även om ni fått ett gott bemötande från hundägaren skulle jag be om ersättning för de dödade hönsen och sett till att få ett ordentligt garanterande från hundägaren att den aldrig mer kommer in på eran tomt. Ni måste ju kunna ha era höns ute. Hundar får springa fritt ganska mycket men de får inte skada andras djur.

Hoppas att ni slipper få besök av den hunden mer.
    Vi planerar att ha våra höns frigående på tomten när vi är hemma sen, men kommer att sätta upp staket runt tomten först just pga grannhundar. Våra grannhundar är väluppfostrade men jag vågar inte chansa.
    Lagen säger att hundar ska hållas under uppsikt. De får INTE springa fritt. 
  • Tuffen
    vargaa skrev 2013-07-26 00:06:37 följande:
    Tuffen - Nja, lagen gör inte mycket åt lösspringande hundar. De får vistas på allmän plats om ägaren kan kontrollera den. Vet ett flertal fall där hundar rapporterats springa lösa till polisen, men de gör inget sålänge hundarna inte ställer till med något - orsakar skada, olägenhet eller liknande. Vi har en som går i vårt område sen flera år tillbaka.

Chinook - Jag har faktiskt hört att det är ganska vanligt att hundar tar höns. Men har man staket runt tomten skyddar det ganska bra i alla fall. El-fårnät borde annars hålla dom ute, funkar mot räv också. Håller med om att en anmälan är onödig när hundägaren samarbetar. Om det var min hund (som varit ute på äventyr förr) så hade jag fått en riktig pärs av att veta att han orsakat en sån sak och rädd att bli av med honom pga polisanmälan om att hunden inte hålls under kontroll eller utgör fara för andras djur. Så han kommer nog att se till att hunden stannar hemma numera. Men det kan komma andra, så ett staket kan ju göra nytta ändå.  
    Trist att det är så hos er. Själv rapporterade jag en hund (eller egentligen ägaren) för 7-8 år sedan. Hunden sprang lös i ett villaområde. Ägaren var gammal och funktionshindrad och öppnade bara dörren åt hunden. Sedan satte han sig i köket och efter några timmar försökte han ropa in hunden. Gick sådär, om vi säger så. Jag var själv hundägare vid den tiden, och det kändes inte kul när den där hunden (som var i schäferstorlek och tik) morrade och gick emot mig och min hund på gatan. Jag ringde först kommunen och sedan polisen. Tog någon dag, sedan var hunden borta. Jag fick senare veta att polisen omhändertog hunden och att hunden avlivades. Hunden var gammal och sjuk. Så kan det gå. Jag tycker att kommunen och polisen agerade rådigt och rätt. 
  • Tuffen

Ska väl tillägga att det skedde varje dag under lång tid. Vi grannar var tålmodiga länge, men till sist var det ohållbart. 

Svar på tråden Fyyyy F*n hundkräk...!!!!!!