• Chinook

Fyyyy F*n hundkräk...!!!!!!

Sambon kommer hem igår från jobbet och skriker... Jag och barna sitter inne, bägge våra hundar är ute så jag ser dom. Så självklart så undrar jag ju vad han kommer och svär om... 

VI HAR HAFT EN MASSAKER I VÅRAT HÖNSHUS OCH DÄR INNE STÅR DEN LÖSSPRINGANDE HUNDEN OCH TUGGAR PÅ EN AV VÅRA ÄLSKADE HÖNOR....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Hunden ifråga har rymt hemifrån och flera gånger (bor en bra bit bort) och kommit hit så vi har fått ringt hundägaren att hämta hunden. Har aldrig brytt sig om våra höns tidigare, men nu återstår endast 9 av dryga 25 höns, tuppen fann vi ihjälsliten i lösdriften.

Dom återstående hönorna har bott i hundgården i natt, idag ska vi bygga nytt hönshus och hönsgård åt stackarna, hundägaren påstår sig komma idag för att prata och ersätta oss...

Så äckligt förbannad men fullt medveten att egentligen är det inte hundens fel utan hundägaren som inte kan hålla reda på sin hund, som är 14 år och knappt borde kunna lämna sin egen tomt. Hundägaren påstår att detta var sista resan för hunden, som annars verkar vara en trevlig hund... 

Då våra höns inte är rädda för hundar då våra är jättesnälla så hade dom heller inget vett eller anledning att fly så hunden har antagligen bara gått och tagit en efter en, då jag, barna och hundarna inte hört något ovanligt från hönsgården och våran gård. Hönsen har alltid gått fritt och lämnar inte gården... 

Våra stackars höns  

• Svar på tråden Fyyyy F*n hundkräk...!!!!!!
  • vargaa

Åh nej men jösses! Att han hade ihjäl så många också. Hur kom den in i hönsgården?
    Även om ni fått ett gott bemötande från hundägaren skulle jag be om ersättning för de dödade hönsen och sett till att få ett ordentligt garanterande från hundägaren att den aldrig mer kommer in på eran tomt. Ni måste ju kunna ha era höns ute. Hundar får springa fritt ganska mycket men de får inte skada andras djur.

Hoppas att ni slipper få besök av den hunden mer.
    Vi planerar att ha våra höns frigående på tomten när vi är hemma sen, men kommer att sätta upp staket runt tomten först just pga grannhundar. Våra grannhundar är väluppfostrade men jag vågar inte chansa.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Chinook

Hönsen var oxå frigånde, men sprang tydligen in i hönshuset när hunden kom. Vi fick ersättning för hönsen så i söndags var vi och hämtade hem 15 nya höns och en tupp, små ännu, men det spelar ingen roll. Hundägaren påstår iallafall att det var sista gången han skulle smita. Har inga planer på att göra det men tror det står i lagen att man får skjuta hundar för att försvara sina egna djur på sin tomt.

Vi har även byggt en ny hönsgård då vi hade aldrig fått in dom i den förra igen, en som ligger strax bredvid huset, så vi lär höra om han är här igen. Vet inte ifall vi vågar ha hönsen frigående igen, jag vill, men vet inte... 

• Tuffen
    vargaa skrev 2013-07-25 12:16:04 följande:
    Åh nej men jösses! Att han hade ihjäl så många också. Hur kom den in i hönsgården?
    Även om ni fått ett gott bemötande från hundägaren skulle jag be om ersättning för de dödade hönsen och sett till att få ett ordentligt garanterande från hundägaren att den aldrig mer kommer in på eran tomt. Ni måste ju kunna ha era höns ute. Hundar får springa fritt ganska mycket men de får inte skada andras djur.

Hoppas att ni slipper få besök av den hunden mer.
    Vi planerar att ha våra höns frigående på tomten när vi är hemma sen, men kommer att sätta upp staket runt tomten först just pga grannhundar. Våra grannhundar är väluppfostrade men jag vågar inte chansa.
    Lagen säger att hundar ska hållas under uppsikt. De får INTE springa fritt. 
  • Chinook

Absolut hade vi gjort en polisanmälan om han aldrig hade dykt upp och gett oss ersättning, men nu när han gjort det så känns det inte rätt "nu när man rett ut allt" Men kommer hunden en gång till så vette tusan om det inte blir en anmälan ändå. 

• FrökenFrank

Usch, hemska tanke! Jag har två jakthundar och fasar för vad som skulle kunna hända om de någon gång rymde! Peppar, peppar har det inte hänt hittills...det ligger ju i var hunds natur att jaga, och kommer de in i ett hönshus slår det ju slint i skallen på dem.
    Men, hade det hänt, hade jag ju som ägare gjort samma sak! Såklart ersatt ekonomiskt för hönsen och eventuella andra skador på hönshus och så. Och så hade man ju fått se över hela situationen; hur lyckades hunden smita och hur förhindrar jag det igen? För tyvärr är det ju så att de små liven är smarta; nu vet den ju vart det finns en massa roliga hönor...

• Chinook

Eftersom våra höns var frigående så var vi ju fullt medvetna om att man kunde få rävbesök, och hade det varit så hade vi fått skylla oss själva... Men en HUND???? Att en hund kommer in på våran gård och slaktar hönsen är inte okej någonstans.... Men jag hoppas innerligt att det inte händer igen...

• vargaa

Tuffen - Nja, lagen gör inte mycket åt lösspringande hundar. De får vistas på allmän plats om ägaren kan kontrollera den. Vet ett flertal fall där hundar rapporterats springa lösa till polisen, men de gör inget sålänge hundarna inte ställer till med något - orsakar skada, olägenhet eller liknande. Vi har en som går i vårt område sen flera år tillbaka.

Chinook - Jag har faktiskt hört att det är ganska vanligt att hundar tar höns. Men har man staket runt tomten skyddar det ganska bra i alla fall. El-fårnät borde annars hålla dom ute, funkar mot räv också. Håller med om att en anmälan är onödig när hundägaren samarbetar. Om det var min hund (som varit ute på äventyr förr) så hade jag fått en riktig pärs av att veta att han orsakat en sån sak och rädd att bli av med honom pga polisanmälan om att hunden inte hålls under kontroll eller utgör fara för andras djur. Så han kommer nog att se till att hunden stannar hemma numera. Men det kan komma andra, så ett staket kan ju göra nytta ändå.  

• Chinook

Håller med om staket att det vore suveränt att ha, dok kommer då genast en kostnadsfråga in då våran mark är på 5,5 hektar och ca 3 av dem måste då hängas in, inklusive hästhagen som är störst av allt...

• Tuffen
    vargaa skrev 2013-07-26 00:06:37 följande:
    Tuffen - Nja, lagen gör inte mycket åt lösspringande hundar. De får vistas på allmän plats om ägaren kan kontrollera den. Vet ett flertal fall där hundar rapporterats springa lösa till polisen, men de gör inget sålänge hundarna inte ställer till med något - orsakar skada, olägenhet eller liknande. Vi har en som går i vårt område sen flera år tillbaka.

Chinook - Jag har faktiskt hört att det är ganska vanligt att hundar tar höns. Men har man staket runt tomten skyddar det ganska bra i alla fall. El-fårnät borde annars hålla dom ute, funkar mot räv också. Håller med om att en anmälan är onödig när hundägaren samarbetar. Om det var min hund (som varit ute på äventyr förr) så hade jag fått en riktig pärs av att veta att han orsakat en sån sak och rädd att bli av med honom pga polisanmälan om att hunden inte hålls under kontroll eller utgör fara för andras djur. Så han kommer nog att se till att hunden stannar hemma numera. Men det kan komma andra, så ett staket kan ju göra nytta ändå.  
    Trist att det är så hos er. Själv rapporterade jag en hund (eller egentligen ägaren) för 7-8 år sedan. Hunden sprang lös i ett villaområde. Ägaren var gammal och funktionshindrad och öppnade bara dörren åt hunden. Sedan satte han sig i köket och efter några timmar försökte han ropa in hunden. Gick sådär, om vi säger så. Jag var själv hundägare vid den tiden, och det kändes inte kul när den där hunden (som var i schäferstorlek och tik) morrade och gick emot mig och min hund på gatan. Jag ringde först kommunen och sedan polisen. Tog någon dag, sedan var hunden borta. Jag fick senare veta att polisen omhändertog hunden och att hunden avlivades. Hunden var gammal och sjuk. Så kan det gå. Jag tycker att kommunen och polisen agerade rådigt och rätt. 
  • Tuffen

Ska väl tillägga att det skedde varje dag under lång tid. Vi grannar var tålmodiga länge, men till sist var det ohållbart. 

• vargaa
    Tuffen skrev 2013-07-26 12:00:41 följande:
    Trist att det är så hos er. Själv rapporterade jag en hund (eller egentligen ägaren) för 7-8 år sedan. Hunden sprang lös i ett villaområde. Ägaren var gammal och funktionshindrad och öppnade bara dörren åt hunden. Sedan satte han sig i köket och efter några timmar försökte han ropa in hunden. Gick sådär, om vi säger så. Jag var själv hundägare vid den tiden, och det kändes inte kul när den där hunden (som var i schäferstorlek och tik) morrade och gick emot mig och min hund på gatan. Jag ringde först kommunen och sedan polisen. Tog någon dag, sedan var hunden borta. Jag fick senare veta att polisen omhändertog hunden och att hunden avlivades. Hunden var gammal och sjuk. Så kan det gå. Jag tycker att kommunen och polisen agerade rådigt och rätt. 

Jag tror att det som gjorde att polisen agerade i ditt fall var att hunden var aggressiv och ägaren inte kunde ta hand om den pga sitt funktionshinder. För det är vad jag vet mycket sällan en sån sak sker - inte bara där jag bor.
  • vargaa
    Chinook skrev 2013-07-26 11:59:15 följande:
    Håller med om staket att det vore suveränt att ha, dok kommer då genast en kostnadsfråga in då våran mark är på 5,5 hektar och ca 3 av dem måste då hängas in, inklusive hästhagen som är störst av allt...

Ja det blir ju lite dyrt. Då kan man antingen sätta delvis stängsel där hönsen håller till och när hunden kommer in på tomten - det kan räcka med el-fårnät tex. En del använder en enkel eltråd. Men förhoppningsvis behövs det inte mer. 
  • Chinook

Problemet är att hönsen går på hela gården och även in i hästhagen och lösdriften ibland, och hagen ligger direkt vid själva tomten på huset och hunden kommer springandes in genom hästhagen när den kommer ibland. Så den är inte rädd för tråden. Den ena av våra hundar har själv fått en pärla av tråden och går inte nära den...  Har staket runt själva huset (och hönorna i andra delen i trädgården) men hönsen kryper under staketet och hoppar över det så det stoppar dom inte. Och att sätta upp eltråd vid huset är ingen lyckad ide tyvärr då våra 2 hundar som går ut och in genom trädgården och 2  småbarn som tar i allt dom kan :-/. Nere vid själva vägen in till oss skulle jag vilja ha staket av något slag just för att barna inte ska kunna vandra iväg... Men läget är som så att hunden kan komma från alla håll då vi har hagar så gott som runt omkring huset, och då måste det upp en annan tråd eller nät just runt hagarna för att stoppa för att  inte kunna komma in till våran gård.

• vargaa
    Chinook skrev 2013-07-31 11:57:28 följande:
    Problemet är att hönsen går på hela gården och även in i hästhagen och lösdriften ibland, och hagen ligger direkt vid själva tomten på huset och hunden kommer springandes in genom hästhagen när den kommer ibland. Så den är inte rädd för tråden. Den ena av våra hundar har själv fått en pärla av tråden och går inte nära den...  Har staket runt själva huset (och hönorna i andra delen i trädgården) men hönsen kryper under staketet och hoppar över det så det stoppar dom inte. Och att sätta upp eltråd vid huset är ingen lyckad ide tyvärr då våra 2 hundar som går ut och in genom trädgården och 2  småbarn som tar i allt dom kan :-/. Nere vid själva vägen in till oss skulle jag vilja ha staket av något slag just för att barna inte ska kunna vandra iväg... Men läget är som så att hunden kan komma från alla håll då vi har hagar så gott som runt omkring huset, och då måste det upp en annan tråd eller nät just runt hagarna för att stoppa för att  inte kunna komma in till våran gård.

Funkar det inte att sätta ytterligare en tråd under den nedre på hagstaketen? Kanske till och med grannen kan vara med och betala för detta, för sin egen skull.

Går det inte så går det inte. Grannen måste hålla koll på sin hund oavsett, men det finns alltid en risk att hunden kommer igen tyvärr.
  • ica
    Chinook skrev 2013-07-25 14:02:24 följande:
    Absolut hade vi gjort en polisanmälan om han aldrig hade dykt upp och gett oss ersättning, men nu när han gjort det så känns det inte rätt "nu när man rett ut allt" Men kommer hunden en gång till så vette tusan om det inte blir en anmälan ändå. 
    Självklart!
Svar på tråden Fyyyy F*n hundkräk...!!!!!!