• h8him

hur hanterar ni era vuxna barn...och känslan när de behöver hjälp

Det är väl klart att man hjälper om man kan, om det behövs, även om barnen är stora? Även föräldrar behöver hjälp ibland, så att vuxna barn kan behöva det är inte konstigt.

• h8him
    Anonym (mammainstinkt) skrev 2013-07-20 00:53:21 följande:
    Ja klart att det är okej att hjälpa.....I lagom mängd. Och att göra det till lån är ju bra. Då får de samtidigt känna att det är deras ansvar och att man inte mammar dem för mycket.

Men de svåraste stiuationerna för mig är när det inte är möjligt att hjälpa. När jag inte finner utvägar för dem. Det kan vara olika situationer. Kärlek, arbetsliv, vänskap, dödsfall med mera. De ganger jag star maktlös och inte kan hjälpa. Jag har så otroligt svårt att ta mig igenom dessa perioder.

Eller som nu min son. Som sitter ensam I Norge utan en krona och utan snus på en ny arbetsplats. Dit jag praktiskt inte kan skicka honom pengar, då jag inte har ett svenskt konto och jag letat andra utvägar att nå dit med en slant, men stött på hinder och inte lyckats lösa det. Så nu sitter han där och jag går sönder inuti.

Det är de tillfällena som är så svåra. Och detta har väckt tankar hos mig. Hur är det för er andra?

Ett av mina barn förlorade en vän I en tragisk död, för en tid sedan. Och mitt vuxna barn var helt förtvivlad. Jag stöttade och var lugn och den trygga, som stod med stadig famn då. Men när vi lagt på varje dag (vi pratar via Skype) så var jag helt trasig. All den sorg och förtvivlan hon kände, fyllde hela mig och jag gick igenom en jätteprocess känslomässigt här hemma. Och lagom som hon började komma ut lite på andra sidan I sorgeprocessen, så lättade det för mig med....I takt med henne. Det blir som att jag är en svamp som suger in allt det svåra de går igenom I sitt liv och detta har fått mig att fundera på om det är lika för er andra? Eller är det jag som är för öppen och känslomässig när det kommer till dem? Så klart vi reagerar om våra barn har det svårt och så...... Och självklart försöker jag att aldrig lägga mina reaktioner på dem......fast de marker det nog ibland, då de kan svara mig

Det är lugnt mamma, det ordnar sig.

Instinktivt....och då pratar jag bara om känslan....så skulle jag kunna ta hand om dem hela livet och till o med knyta deras skor om de hade behövt....ta på den en varm jacka om det är kallt  SkrattandeOskyldig     Men så fungerar ju inte livet -fniss- De hade blivit galna på mig med för den delen Skrattande Det är enbart min mammainstinkt som talar  är jag skriver så. Och jag har tänkt mycke de här dagarna på min egen pappa .  Jag har ju gått igenom massa olika saker I vuxenlivet.....och jag har aldrig funderat så mycke på hur han påverkades av det. Var det lika för honom när jag hade problem som vuxen? (ja jag har inte haft en egen mamma I livet)  Kanske är det detta som gör att jag känner mig lite vilsen nu. Kanske är det detta som gör att jag frågar mig själv om detta är normalt att känna så här. Det är ju en ny fas I mammalivet.....och jag har inte haft någon mamma som går fore och visar hur det är, att vara mamma till vuxna barn. Kanske därför jag frågar här....för att få lite synvinklar och få era upplevelser av hur det är att stå vid sidan om sina vuxna barn, när livet blir lite krokigt för dem ibland..   

Har du ingen vän/familj som kan sätta in pengar till din son åt dig? Som du kan skicka pengar till så klart.
Svar på tråden hur hanterar ni era vuxna barn...och känslan när de behöver hjälp