• Anonym (mammainstinkt)

hur hanterar ni era vuxna barn...och känslan när de behöver hjälp

Jag önskar jag kunde skriva ickeanonymt, men av respekt för mina vuxna barn, får jag nog vara anonym.

Ni mammor till vuxna barn, hur hanterar ni situationen när barnen behöver hjälp som vuxna.....och reagerar ni som jag?

Jag bor utomlands och mina vuxna barn bor I Sverige. Men det jag kommer beskriva här, pågick även när jag bodde I Sverige.

Jag tillhör inte den rikare föräldragruppen. Men om mina unga vuxna barn har behövt hjälp med en extrakrona.....eller en akut räkning eller några mindra akuta summor, så har jag alltid försökt hjälpa så mycket jag kan. De har inte ens behövt fråga. Det har varit en inre drift o instinkt hos mig att alltid försöka hjälpa med det jag kan (en ganska vanlig instinkt kan jag tänka mig)

Mitt exempel nu:

Mitt vuxna barn sitter I en situation där han inväntar sin första lön.....jobbar over sommaren I Norge. Och nu fick jag reda på att han inte har en krona tills den kommer. Hela min insida värker. Jag har försökt på alla sätt att få iväg en slant till honom....men det geografiska är ivägen och jag har inte lyckats.

Han sager att det är okej och att det kommer ordna sig.....så det är inte han som sätter press på mig.....det är JAG. Jag satt o pratade med min man här igår:

Det känns som om min son är en treårig liten pojke som sitter alldeles ensam och ropar på hjälp fast ingen hör honom....och jag kommer inte åt att hjälpa.

Det är så klart inte sant.....logiskt sätt......men min känsla skriker detta.

Om jag följde min känsla så skulle jag ta hand om barnen hela livet.....alltid sett till att deras kylskåp var fulla och deras räkningar betalda osv osv. Men så fungerar ju inte livet logiskt.....och det förstår jag så klart så väl.

Så vad jag vill med den här tråden är att höra hur ni mammor med stora barn känner.....hur hanterar ni att barnen behöver hjälp med något, men ni I det tillfället inte kan hjälpa? Hur hanterar ni när era barn går igenom en kris?

För detta är något som oxå kan äta upp mig innifrån. Alla går ju igenom kriser ibland.....och så även vuxna barn. Men de ganger mina barn har gjort det, så tar jag på mig hela krisen känslomässigt. Oroar ihjäl mig. Letar febrilt lösningar....om det finns sådana. Även om barnen sager att de klarar sig och de hanterar det på egen hand.....så har jag hela deras problem inom mig, om de har ett problem eller kris. Blir ni oxå enormt påverkade om era barn genomgår något svårt?

Ja man ska klippa navelsträngen. Och låta barnen leva sina liv och ta sig igenom sina motgångar. Detta är friskt och hälsosamt. Och detta lever jag så gott jag kan efter. Men inom mig pågår känslokrisen så snart barnen har det svårt och inom mig skriker instinkten efter att hjälpa dem....som om de fortfarande var mina små barn.  Är det samma för er? Ni andra föräldrar till vuxna barn?    

• Svar på tråden hur hanterar ni era vuxna barn...och känslan när de behöver hjälp
  • Anonym (mammainstinkt)

Inga föräldrar till vuxna barn som har lust att bolla lite? Glad

• Anonym (Hjälpande hand)

Självfallet ska du hjälpa dina barn om du vill det. Du kan ju säga att det är ett litet lån som han betalar tillbaka så fort lönen kommit.

Säg att du lånar ut 1000kr nu innan lön till mat. Då betalar han tillbaka omgående.

Det kan min mamma göra för mig, och jag kan göra det för min dotter. Alla kan ha det svårt ibland och då hjälps man åt.

• h8him

Det är väl klart att man hjälper om man kan, om det behövs, även om barnen är stora? Även föräldrar behöver hjälp ibland, så att vuxna barn kan behöva det är inte konstigt.

• Anonym (pappa)
    Anonym (Hjälpande hand) skrev 2013-07-20 00:09:11 följande:
    Självfallet ska du hjälpa dina barn om du vill det. Du kan ju säga att det är ett litet lån som han betalar tillbaka så fort lönen kommit.

Säg att du lånar ut 1000kr nu innan lön till mat. Då betalar han tillbaka omgående.

Det kan min mamma göra för mig, och jag kan göra det för min dotter. Alla kan ha det svårt ibland och då hjälps man åt.

Att låna pengar är bra. Jag har aldrig "fått" pengar av mina föräldrar. Men jag har fått låna flera gånger av pappa när det skitit sig.

Även om summan blir STOR till ditt barn, tex 10-20 000 under några månader, se till att han sen sköter en avbetalning, tex 1000 kr i månaden. Om han gör det i 1-2 år kan du ju ge resten som present, typ en avskrivning.

Då lär barnet ha lärt sig av drt OCH uppskatta att få det avskrivet.

Skiter han i det, eller inte sköter sig blir det ingen avskrivning. Typ.

Vet inte vad jag ska säga annars. Har små barn....
  • Litet My

Jag Tycker låna låter bra, dels hjälper du ju ditt barn men dels så är det ju ett ansvarstagande att betala igen pengarna.

• Anonym (mammainstinkt)

Ja klart att det är okej att hjälpa.....I lagom mängd. Och att göra det till lån är ju bra. Då får de samtidigt känna att det är deras ansvar och att man inte mammar dem för mycket.

Men de svåraste stiuationerna för mig är när det inte är möjligt att hjälpa. När jag inte finner utvägar för dem. Det kan vara olika situationer. Kärlek, arbetsliv, vänskap, dödsfall med mera. De ganger jag star maktlös och inte kan hjälpa. Jag har så otroligt svårt att ta mig igenom dessa perioder.

Eller som nu min son. Som sitter ensam I Norge utan en krona och utan snus på en ny arbetsplats. Dit jag praktiskt inte kan skicka honom pengar, då jag inte har ett svenskt konto och jag letat andra utvägar att nå dit med en slant, men stött på hinder och inte lyckats lösa det. Så nu sitter han där och jag går sönder inuti.

Det är de tillfällena som är så svåra. Och detta har väckt tankar hos mig. Hur är det för er andra?

Ett av mina barn förlorade en vän I en tragisk död, för en tid sedan. Och mitt vuxna barn var helt förtvivlad. Jag stöttade och var lugn och den trygga, som stod med stadig famn då. Men när vi lagt på varje dag (vi pratar via Skype) så var jag helt trasig. All den sorg och förtvivlan hon kände, fyllde hela mig och jag gick igenom en jätteprocess känslomässigt här hemma. Och lagom som hon började komma ut lite på andra sidan I sorgeprocessen, så lättade det för mig med....I takt med henne. Det blir som att jag är en svamp som suger in allt det svåra de går igenom I sitt liv och detta har fått mig att fundera på om det är lika för er andra? Eller är det jag som är för öppen och känslomässig när det kommer till dem? Så klart vi reagerar om våra barn har det svårt och så...... Och självklart försöker jag att aldrig lägga mina reaktioner på dem......fast de marker det nog ibland, då de kan svara mig

Det är lugnt mamma, det ordnar sig.

Instinktivt....och då pratar jag bara om känslan....så skulle jag kunna ta hand om dem hela livet och till o med knyta deras skor om de hade behövt....ta på den en varm jacka om det är kallt  SkrattandeOskyldig     Men så fungerar ju inte livet -fniss- De hade blivit galna på mig med för den delen Skrattande Det är enbart min mammainstinkt som talar  är jag skriver så. Och jag har tänkt mycke de här dagarna på min egen pappa .  Jag har ju gått igenom massa olika saker I vuxenlivet.....och jag har aldrig funderat så mycke på hur han påverkades av det. Var det lika för honom när jag hade problem som vuxen? (ja jag har inte haft en egen mamma I livet)  Kanske är det detta som gör att jag känner mig lite vilsen nu. Kanske är det detta som gör att jag frågar mig själv om detta är normalt att känna så här. Det är ju en ny fas I mammalivet.....och jag har inte haft någon mamma som går fore och visar hur det är, att vara mamma till vuxna barn. Kanske därför jag frågar här....för att få lite synvinklar och få era upplevelser av hur det är att stå vid sidan om sina vuxna barn, när livet blir lite krokigt för dem ibland..   

• h8him
    Anonym (mammainstinkt) skrev 2013-07-20 00:53:21 följande:
    Ja klart att det är okej att hjälpa.....I lagom mängd. Och att göra det till lån är ju bra. Då får de samtidigt känna att det är deras ansvar och att man inte mammar dem för mycket.

Men de svåraste stiuationerna för mig är när det inte är möjligt att hjälpa. När jag inte finner utvägar för dem. Det kan vara olika situationer. Kärlek, arbetsliv, vänskap, dödsfall med mera. De ganger jag star maktlös och inte kan hjälpa. Jag har så otroligt svårt att ta mig igenom dessa perioder.

Eller som nu min son. Som sitter ensam I Norge utan en krona och utan snus på en ny arbetsplats. Dit jag praktiskt inte kan skicka honom pengar, då jag inte har ett svenskt konto och jag letat andra utvägar att nå dit med en slant, men stött på hinder och inte lyckats lösa det. Så nu sitter han där och jag går sönder inuti.

Det är de tillfällena som är så svåra. Och detta har väckt tankar hos mig. Hur är det för er andra?

Ett av mina barn förlorade en vän I en tragisk död, för en tid sedan. Och mitt vuxna barn var helt förtvivlad. Jag stöttade och var lugn och den trygga, som stod med stadig famn då. Men när vi lagt på varje dag (vi pratar via Skype) så var jag helt trasig. All den sorg och förtvivlan hon kände, fyllde hela mig och jag gick igenom en jätteprocess känslomässigt här hemma. Och lagom som hon började komma ut lite på andra sidan I sorgeprocessen, så lättade det för mig med....I takt med henne. Det blir som att jag är en svamp som suger in allt det svåra de går igenom I sitt liv och detta har fått mig att fundera på om det är lika för er andra? Eller är det jag som är för öppen och känslomässig när det kommer till dem? Så klart vi reagerar om våra barn har det svårt och så...... Och självklart försöker jag att aldrig lägga mina reaktioner på dem......fast de marker det nog ibland, då de kan svara mig

Det är lugnt mamma, det ordnar sig.

Instinktivt....och då pratar jag bara om känslan....så skulle jag kunna ta hand om dem hela livet och till o med knyta deras skor om de hade behövt....ta på den en varm jacka om det är kallt  SkrattandeOskyldig     Men så fungerar ju inte livet -fniss- De hade blivit galna på mig med för den delen Skrattande Det är enbart min mammainstinkt som talar  är jag skriver så. Och jag har tänkt mycke de här dagarna på min egen pappa .  Jag har ju gått igenom massa olika saker I vuxenlivet.....och jag har aldrig funderat så mycke på hur han påverkades av det. Var det lika för honom när jag hade problem som vuxen? (ja jag har inte haft en egen mamma I livet)  Kanske är det detta som gör att jag känner mig lite vilsen nu. Kanske är det detta som gör att jag frågar mig själv om detta är normalt att känna så här. Det är ju en ny fas I mammalivet.....och jag har inte haft någon mamma som går fore och visar hur det är, att vara mamma till vuxna barn. Kanske därför jag frågar här....för att få lite synvinklar och få era upplevelser av hur det är att stå vid sidan om sina vuxna barn, när livet blir lite krokigt för dem ibland..   

Har du ingen vän/familj som kan sätta in pengar till din son åt dig? Som du kan skicka pengar till så klart.
  • Anonym (mammainstinkt)

Spinner vidare på mina tankar.

Ofta är jag den som vägleder och stöttar andra. Detta eftersom jag arbetat så manga år med mig själv inom manga område I livet.

Men man blir ju aldrig färdiglärd av livet och det här är tydligen ett kapitel, som jag behöver dyka in I lite närmare. 

Det handlar nog mycket om gränser. Om mina egna. Och att jag är gränslös inom mig, när det kommer till dem.

Att känna empati är ju något fint och något bra och en väldigt varm egenskap. Men just när det kommer till detta ämne, så passerar jag gränsen och det övergår till sympati. Och det är ju inte en lika frisk egenskap. Och det kan vara väldigt smärtsamt.

Skillnaden mellan empati och sympati är:

Empati: Då känner du förståelse och medkänsla. Du kan sätta dig in I situationen och förstå deras känslor. Du kan finnas där som stöd och med kärlek, igenom det svåra.

Sympati: Du känner vad din medmänniska känner. Du tar på dig dessa känslor och känner sorg, oro och den förtvivlan de går igenom. Min dotter kände en enorm sorg, med alla de känslor det innebär....och jag tog på mig hennes sorg och blev lika trasig inuti som hon I min ensamhet och mellan våra samtal.

Det är här jag inte hittar balansen. För jag blir précis lika orolig eller ledsen eller förtvivlad som dem, när de har det svårt. Som att jag är alldeles gränslös då det kommer tll deras inre. Det blir som en öppen kanal in I mig. Det påminner nog väldigt mycket om ett medberoende. Jag menar inte att jag ska gå emot att bli okänslig när det kommer till dem. Men förnutmässigt sätt så förstår jag att det inte hjälper varken dem eller mig, om jag går in I berg av oro, sorgeprocesses eller har sömnsvårigheter...ja allt som tillhör svåra tider I livet. Jag behöver bara hitta balansen och nya sätt att tänka, så kommer nog känslorna ikapp vad det lider.

Jag vet av erfarenhet att lite arbete med mig själv, kommer leda rätt I det här.....med tålamod och öppenhet och fundrande och lite klurande. Så bara geom att skriva den här tråden, har fått manga poletter att trilla ner redan.

Finns det fler mammor och pappor som har svårt för att hitta balansen där ute?                           

• Anonym (Hjälpande hand)
    Anonym (pappa) skrev 2013-07-20 00:15:12 följande:
    Att låna pengar är bra. Jag har aldrig "fått" pengar av mina föräldrar. Men jag har fått låna flera gånger av pappa när det skitit sig.

Även om summan blir STOR till ditt barn, tex 10-20 000 under några månader, se till att han sen sköter en avbetalning, tex 1000 kr i månaden. Om han gör det i 1-2 år kan du ju ge resten som present, typ en avskrivning.

Då lär barnet ha lärt sig av drt OCH uppskatta att få det avskrivet.

Skiter han i det, eller inte sköter sig blir det ingen avskrivning. Typ.

Vet inte vad jag ska säga annars. Har små barn....
    Vi har både fått förskott på arv 50000kr x 2 gånger och lånat när vi behövt och betalat tillbaka.

Vi har även hjälpt mamma när hon behövt hjälp kanske inte ekonomiskt men med annat. Sådant har inte mina bröder hjälpt till med utan att kräva lön för. Ändå så hjälper hon oss alla när vi behöver det. Jag tycker inte jag eller min man ska kräva lön för att tex tapetsera, klippa gräset eller annat hon behöver hjälp med utan förtär en självklarhet att man hjälper när man kan men mina bröder tycker annorlunda.
  • Anonym (mammainstinkt)
    h8him skrev 2013-07-20 01:18:36 följande:
    Har du ingen vän/familj som kan sätta in pengar till din son åt dig? Som du kan skicka pengar till så klart.
    Har försökt finna någon. Helt otroligt. Antingen är de vi känner på semester eller så sitter de med tomma konton...har bara frågat människor med swedbank, då det är fredag. Inte en enda har kunnat hjälpa, även om jag skickar pengar till dem via Western Union meddetsamma. De vi fått tag I var antingen upptagna eller hade tomma konton. Men det får vi respektera. Man kan ju inte tvinga människor att hjälpa. Jag har till och med funderat idag och inte det finns en mening med det. Han kanske behöver en tanke om planering och framförhållning.....och kanske kan detta vara vägledande I den riktningen (tröstar mig med den tanken) och mamsingen kanske behöver se att han överlever trots en vägbula. Så kanske är det någon däruppe som vill visa oss något Oskyldig

Han har mat och så. Men för mig räcker det att veta att han inte har snus och är utan kronor, för att min värld ska gunga. Kanske dags för mig att ta ta I det hos mig själv nu.   
Svar på tråden hur hanterar ni era vuxna barn...och känslan när de behöver hjälp