• stjärna77

Är det så här? (Facebook)

Vett och etikett på FB: Är du kille/man? Gör och skriv egentligen precis vad du vill (dock inte om kärleksproblem). Bilder på galna fester, öl, roliga klipp, gränsen sätter du själv. Är du även pappa? Samma som ovan gäller. Är du tjej/kvinna? Var lagom. Bilder på söta föremål och lagom starka åsikter funkar, helst pk. Återigen; var lagom. Är du dessutom mamma? Hjärtan, styrkekramar och familjefoton är bra och normalt. Annat beteende kan betraktas som konstigt och provocerande och det kan vara bra att tänka på det.

• Svar på tråden Är det så här? (Facebook)
  • Nyfiken gul

om det är så här? 

ha ha nej verkligen inte...

bara dom som är osäkra på sig själva försöker följa något slags schema för hur man får bete sig.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • stjärna77

Anledningen till frågan är att det nästan uteslutande ser ut på det sättet, inte att jag tycker att man ska bete sig så.

• Nyfiken gul
    stjärna77 skrev 2013-07-17 15:05:13 följande:
    Anledningen till frågan är att det nästan uteslutande ser ut på det sättet, inte att jag tycker att man ska bete sig så.
    beror nog kanske på vilken ålderskategori man har på sina vänner o sig själv .

Min man är 50 år och varken han eller hans jämngamla vänner lägger ut en massa ölbilder, partybilder eller sånt. Skulle aldrig förekomma.  Däremot pratar dom ofta o gärna om sina älskade familjer , diskuterar politik, frågar om meckarproblem på sina bilar o motorcyklar och lägger ut bilder på sina husrenoveringar.   

Däremot mina yngre vänner som är runt 20-25 och dessutom singlar, tjejer o killar. Där dräller det av partykort, styrkekramar och  semesterbilder från Ibiza o en massa annat. 
  • stjärna77

Kan som du säger säkert vara en fråga om ålder.. Själv är jag 36. Mellangammal/ung alltså. Blir bara så trött av alla dessa hjärtan och styrkekramande att det nog är dags att lämna nu.

• stjärna77

Fast det jag kanske egentligen undrar är om man bara förväntas lägga ut bilder på sina barn, skriva hur mycket man älskar sin familj etc efter man har fått barn ( iaf om man är kvinna)? Jag älskar också mina barn över allt annat och tycker att min familj är bäst i världen, men jag ser ingen tjusning i att skriva det på fejan varje dag. Om inte annat så är det ju sjukt ointressant för andra att läsa. Hellre sånt som kan väcka lite tankar eller debatt, men då kanske man har valt fel forum.

• Mrs VW

Jag har verkligen olika typer av vänner. Vissa har starka åsikter och grov humor medan andra knappt märks. Jag är en sån där som gärna skickar hjärtan, det är kort enkelt och man visar att man läst och bryr sig.

• tjej87
    stjärna77 skrev 2013-07-17 16:30:46 följande:
    Kan som du säger säkert vara en fråga om ålder.. Själv är jag 36. Mellangammal/ung alltså. Blir bara så trött av alla dessa hjärtan och styrkekramande att det nog är dags att lämna nu.
    Har nog snarare med vilken umgängeskrets man har... Min är 25-30 år vilket ju borde räknas som ungt och jag ser inte så mycket av det du beskriver ändå. Men ingen i min umgängeskrets är jättegrabbig eller jättetjejig och har dåligt självförtroende eller något behov av att visa upp sig. 
  • stjärna77

Intressant att höra hur ni andra tänker. Jag är nog en tjej som "tänker" lite mer som en kille. Fattar inte riktigt grejen med hjärtan och sånt (även om jag absolut köper din förklaring mrs vw). Märker dock att det inte mottas på samma sätt när man uttrycker sånt som inte är typiskt kvinnligt och samtidigt är kvinna.

• Nyfiken gul
    stjärna77 skrev 2013-07-17 18:30:45 följande:
    Fast det jag kanske egentligen undrar är om man bara förväntas lägga ut bilder på sina barn, skriva hur mycket man älskar sin familj etc efter man har fått barn ( iaf om man är kvinna)? Jag älskar också mina barn över allt annat och tycker att min familj är bäst i världen, men jag ser ingen tjusning i att skriva det på fejan varje dag. Om inte annat så är det ju sjukt ointressant för andra att läsa. Hellre sånt som kan väcka lite tankar eller debatt, men då kanske man har valt fel forum.
    det förväntas ingenting. Man lägger ut exakt vad man vill o hur man vill.   Jag skiter högaktningsfullt i om nån bland mina vänner sitter o  förväntar sig en massa från mig. JAG bestämmer över MITT liv. Punkt.  Om nån inte gillar det jag publicerar är det faktiskt deras problem o alla är fria att ta bort mig om det inte passar. Enkelt.
  • stjärna77

Håller helt med om att man oavsett kön och ålder ska uttrycka/skriva vad man vill, så länge det inte är rent elakt eller kränker någon annan (för sådant är det bara idioter som gör och sedan hänvisar till yttrandefriheten).

• Mrs VW

Precis, det är helt fritt att ta bort vänner om man irriterar sig på ett visst beteende. Sen kan jag känna att tar man så hårt på saker som skrivs av många vänner så kanske man inte bör ha fb överhuvudtaget? Man måste ju kunna sortera det man läser. Vill man status-tävla eller känner sig som en dålig människa om man jämför sig själv med alla cupcakesbakande mammor så är det ju inte hälsosamt med fb.

Svar på tråden Är det så här? (Facebook)