• lillc

jag är en tjokis !

Hej TS!
    Jag har EDS och haft det i ca 20 år och jag har tränat /tränar mycketoch det är ingen fara.
    För att fastställa diagnosen EDS har du lämnat prover och gjort utredning?

Det är bra att träna med EDS, träna upp de muskler som stäker leder,korsetten m.m Nu när jag är gravid och inte kan träna lika ycket som innan kan jag känna av det i lederna men pilates och yoga hjälper bra.
    En sjukgymnast kan hjälpa dig med det.

Lycka till!

• lillc

Hej!
    Ursäkta sent svar, helg och full fart.

Du kan ju bygga muskler för det är väldigt effektivt sätt att gå ner i vikt och samtidigt bli fastare i kroppen.
    När vi började skaffa barn för 7 år sen vägde jag 89 kg till mina 160 cm, så jag tog tag i vikten och gick ner till 66 kg. Jag hade alltid vägt runt 62 innan jag gick upp,(fram till jag var 27 år)vet inte vad som hände men poff sa det så hade jag gått upp 23 kg, stress,dålig mat (oregelbunden) och att jag innan dess idrottat på elitnivå. gjorde flera knäoperationer (idrottsskador) så jag kunde inte träna på tre år.
    Så genom att promenera mycket, intervallträning och styrketräning och pilates gick jag ner 23 kg på 7 månader. Sen har jag hållit mig där tills jag nu blev gravid. Har gått upp 7 kg nu i v 21.

Fram tiils jag blev gravid tränade jag intervaller 3 ggr/v a 20 min, och pilates 3 ggr/v (samt rehab träning för lederna men det räknar jag inte) och har en hund så det blir ca en timmes promenad  varje dag.
    Nu tränar jag inte så mycket för dr tyckte jag ska avstå då det tagit sju år att bli gravida och åtta missfall. Så jag går mina turer med hunden lika mycket som innan, tränar gravidyoga varje dag och pilates för gravida.
    Pilates är väldigt bra träning :)

Inget problem så långt med lederna så långt men tröttheten jag har från EDS i vanliga fall är värre nu.

Simning är nog kanonbra, kolla om du kan få remiss till sån värme bassäng.

Lycka till!

Svar på tråden jag är en tjokis !