• Josefine82

jag är en tjokis !

Hejsan.
    japp det är sant, jag är en tjockis.. och jag är så jävla less på att vara det.
    Under min senaste graviditet så gick jag upp massor i vikt, 93kg till min 160cm . När min minsta var 5 veckor så började träna som en galning, 11 timmar / vecka och jag gjorde verkligen allt för att bli mig själv igen, men icke.. istället för att gå ner så gick jag bara upp. Jag försökte prata med min BMI men enligt den gamla kärringen så var ju allt fan bara normalt.. jaja tänkt jag och ville inget annat än att hänga mig så fort jag kom hem... fy fan.. snacka om att ens vikt verkligen påverkar allt runtomkring en.. livet, orken, det sociala, mitt samliv med min sambo, ja ALLT..

När jag tillsist fick en sköterska att lyssna på mig så gick det ju fort att få reda på att jag har en under produktion i ämnesomsättningen.. STRUMA.. min minsta var då 6 månader... efter ytterligar 6 månader hade jag ätit in mig på rätt levaxin dos och allt kännds mycke bättre rent psykist, men vikten åter stod... 24/10 -2012 började jag med LCHF.. funkade ju hur bra som hellst och jag gick ner ca 0,7kg / veck.... wooohoooo.. -13kg på 5 månader.. och 72 cm runt om på kroppen.. detta med massor av träning ca 4 ggr / vecka och LCHF kost.. men.. allt har ett slut.. jag har hela livet haft ont i mina leder.. knän, fötter, ryck, höfter... ( nått som vart hemskt under graviditerterna)
    I mitt stilla sinne så tänkte jag att, näää fan undra om jag skulle ta och kolla den här smärtan och värken, vart kommer den ifrån.. kände som att det var jobbigt att ha ont efter varje träningspass.
    så jag gick till min läkare..läkaren skickade mig till en sjukgymnast.. och undersökningarna började... jaha.. frågor hit och frågor dit.. sen säger han helt lugnt.. du har EDS.. 

jag =  Förvånad   say what ???  EDS.. en med född bindvävs sjukdom ... du får inte träna !!!!! 

Nu.. har jag gått upp igen och väger 85kg med ett BMI på 35.. var till läkaren idag igen och fick utskrivet Xenical.. medicin mot fetma.. jag vill inte vara en tjockis längre.. är det nån här som äter detta ?? som har ätit det?? nån som kan svara på om det är meningslöst att äta det om man som jag äter en bra balanserad kost ... då menar jag inte LCHF eftersom att det är baserat på fett  Flört

jag tar en timmes promenad på morgonen dom dagarna jag inte har skov..
    äter massor med grönt och frukt och äter inget socker.

tacksam för svar om nån orkar läsa detta.... 

• Svar på tråden jag är en tjokis !
  • Knappamamma

Har käkat xenical, det gjorde ingen direkt skillnad för mig tyvärr. Valde att göra en gbp, rätt val för mig men var och en måste göra de som känns rätt för dem.

• Josefine82

Tack för ditt svar.. Hmmmm.. Läkaren vill att jag funderar på en GBP, men jag är lite rädd för att göra en.

• Knappamamma

Alla op innebär en risk, denna op inte större än tex blindtarms op. Att fortsätta vara överviktig är också en risk. Det är bara själv att välja vilken risk man vill ta.

• Cecilia 851

Jag tror inte du går upp för att du inte tränar, utan för att du äter fel sorts mat. Lägg om kosten. Prova High Carb Low fat istället för LCHF, det är bara skit och man mår dåligt av att så mycket fett.

Jag har dietat hela mitt liv och som mest vägt 85 kg, jag gick ned till 50kg genom att äta high carb low fat raw vegan. Men att äta high carb betyder inte att man trycker i sig vitt bröd, pasta, ris, godis och en massa sådant, utan kolhydraterna kommer från frukt, grönsaker, nötter och frön. Samt så försvinner sötsuget av all frukt man äter. Är man orolig över vikten så kan man dra ner på frukten och öka grönsaksdelen, men jag tipsar dig att inte göra det. Och istället sluta oroa dig över vikten och prova dettaen månad med en attityd som "Ja, om jag går upp så går jag upp, ingen big deal" innan du ens överväger en operation. Så kommer du att gå ned. Kroppen är fantastisk, och om du går till gymmet med inställningen "NU ska jag gå ned i vikt så fort som möjligt," så kommer man inte gå ned i vikt, Istället om man har inställningen "Nu ska jag ha kul och röra på mig för att må bra!" - då går man ned

En typisk dag är
    Frukost: Smoothie på 3 bananer och 1 paket jordgubbar.
    Snack: 2 äpplen, 5 dadlar
    Lunch: En stor sallad på 1 salladshuvud, 2 tomater, 1/2 gurka, 1/2 avokado,1/2 rödlök och 1 paprika samt ett stort glas juice  (vore okej att lägga till lax eller kyckling här)
    Middag: Samma som lunch, men lägger till en "efterrätt" på 4 persikor.
    Kvällssnack:  2 frysta bananer (i bitar) med kanel på och 4 dadlar.

Man kan också göra en god dressing till salladen genom att mixa  1/2 zucchini med 1/2 dl pinjenötter, citronsaft, salt och peppar.

Och fett äter man, men nyttigt fett i form av nötter, frön, avokado, fin olivolja och kokosolja.

Prova detta innan du ens överlägget operation!

• Josefine82

Tack för dit inlägg Cecilia, men hela den där raw food grejen är inget för mig. Jag är absolut inte onyttigt på nått sätt utan fick struma under min senaste förlossning vilket gjorde att jag gick upp i vikt när jag i normal fall skulle ha gått ner! Struman gör att jag har fruktansvärt svårt att gå ner och ännu svårare att hålla mig nere oavsett hur mycke jag än tränar och pga min eds diagnos så kan jag inte träna så mycke som jag skulle vilja eller borde..

• lillc

Hej TS!
    Jag har EDS och haft det i ca 20 år och jag har tränat /tränar mycketoch det är ingen fara.
    För att fastställa diagnosen EDS har du lämnat prover och gjort utredning?

Det är bra att träna med EDS, träna upp de muskler som stäker leder,korsetten m.m Nu när jag är gravid och inte kan träna lika ycket som innan kan jag känna av det i lederna men pilates och yoga hjälper bra.
    En sjukgymnast kan hjälpa dig med det.

Lycka till!

• Josefine82

Hej va kul att nån med eds skriver, jo jag har lämnat prover och gjort flera olika utredningar.

Som du skriver så är träning bra, jag vet det, men eftersom att jag är så tung i min kropp pga fett, så får jag sån himla verk.. Tar mig knappt runt min 5 km runda gående vissa dagar :( min plan är att gå ner så mycke som möjligt så att jag kan bygga muskler och som du säger stärka lederna på det sättet. Jag har fått remiss till dietist och ska till en sjukgymnast nästa vecka för att få ett schema speciellt gör personer med eds. Tänkte att simning kanske skulle funka?! vad tränar du? Har du haft viktproblem? Hur mår du som gravid? Jag hade fruktansvärt med verk på nätterna när jag var gravid sist :(

• lillc

Hej!
    Ursäkta sent svar, helg och full fart.

Du kan ju bygga muskler för det är väldigt effektivt sätt att gå ner i vikt och samtidigt bli fastare i kroppen.
    När vi började skaffa barn för 7 år sen vägde jag 89 kg till mina 160 cm, så jag tog tag i vikten och gick ner till 66 kg. Jag hade alltid vägt runt 62 innan jag gick upp,(fram till jag var 27 år)vet inte vad som hände men poff sa det så hade jag gått upp 23 kg, stress,dålig mat (oregelbunden) och att jag innan dess idrottat på elitnivå. gjorde flera knäoperationer (idrottsskador) så jag kunde inte träna på tre år.
    Så genom att promenera mycket, intervallträning och styrketräning och pilates gick jag ner 23 kg på 7 månader. Sen har jag hållit mig där tills jag nu blev gravid. Har gått upp 7 kg nu i v 21.

Fram tiils jag blev gravid tränade jag intervaller 3 ggr/v a 20 min, och pilates 3 ggr/v (samt rehab träning för lederna men det räknar jag inte) och har en hund så det blir ca en timmes promenad  varje dag.
    Nu tränar jag inte så mycket för dr tyckte jag ska avstå då det tagit sju år att bli gravida och åtta missfall. Så jag går mina turer med hunden lika mycket som innan, tränar gravidyoga varje dag och pilates för gravida.
    Pilates är väldigt bra träning :)

Inget problem så långt med lederna så långt men tröttheten jag har från EDS i vanliga fall är värre nu.

Simning är nog kanonbra, kolla om du kan få remiss till sån värme bassäng.

Lycka till!

• Biffus

Ät low fat, HIGH CARB, (raw eller high raw, det finns ett program som heter "raw til four") vegan. Jag har bråttom iväg och hinner inte förklara mer, men kolla på de som har hållit på med kosthållnigarna en längre tid; LCHF-förespråkare är överviktiga och low fat vegan-förespråkare är smala, vältränade om de tränar, hälsosamma.

• Josefine82

Tack biffus men raw food är inget för mig! Jag ska googla å kolla på det, men jag vill ha mitt kött! :)

• Biffus
    Josefine82 skrev 2013-07-28 15:02:02 följande:
    Tack för dit inlägg Cecilia, men hela den där raw food grejen är inget för mig. Jag är absolut inte onyttigt på nått sätt utan fick struma under min senaste förlossning vilket gjorde att jag gick upp i vikt när jag i normal fall skulle ha gått ner! Struman gör att jag har fruktansvärt svårt att gå ner och ännu svårare att hålla mig nere oavsett hur mycke jag än tränar och pga min eds diagnos så kan jag inte träna så mycke som jag skulle vilja eller borde..

Jag har hypotyreos (kliniskt låg ämnesomsättning), men jag håller min vikt tack vare low fat (high raw) vegan. Just nu har jag ingen läkare, så jag får ingen medicin. Även om min sköldkörtel fungerar ungefär 50% så håller jag vikten, trots att jag äter så att jag tror att jag ska spricka ibland. Exempel på två dagar, ena raw och andra high raw (jag testar några tillagade saker bara för att se om jag gillar något som kan få ner kostnaderna tills jag ska börja studera på högskola). Det är bara middagen som skiljer åt, så jag skriver som alternativ

Frukost: 6 frysta mixade bananer (som glass typ), mixade frysta blåbär vid sidan av eller mixade med bananerna

Lunch: några kg vattenmelon, dadlar till om man har svårt att få i sig stora volymer

Middag (raw): 200g ruccola, 200g spenat, ca 200 g tomater (helst inte de stora vattniga, de smakar typ inget), 15 stora persikor, ev dadlar om man har svårt att få i sig stora volymer

Middag (cooked): 4-5 portioner osaltad havregrynsgröt (inte fiberberikad), 500 g ångkokt broccoli och brysselkål

Anledningen till att jag skriver "om man har svårt med stora volymer" så är det för att jag själv ex har svårt att äta nig mycket vattenmelon för att stå mig (andra saker kan jag äta nog mycket av). Det finns inte oändligt med plats i mig, när jag vaknar är mitt midjemått blott 55 cm, men jag kan knöla i mig mer än någon jag känner! :)
  • SannaB83
    Biffus skrev 2013-08-05 17:37:46 följande:
    Jag har hypotyreos (kliniskt låg ämnesomsättning), men jag håller min vikt tack vare low fat (high raw) vegan. Just nu har jag ingen läkare, så jag får ingen medicin. Även om min sköldkörtel fungerar ungefär 50% så håller jag vikten, trots att jag äter så att jag tror att jag ska spricka ibland. Exempel på två dagar, ena raw och andra high raw (jag testar några tillagade saker bara för att se om jag gillar något som kan få ner kostnaderna tills jag ska börja studera på högskola). Det är bara middagen som skiljer åt, så jag skriver som alternativ Frukost: 6 frysta mixade bananer (som glass typ), mixade frysta blåbär vid sidan av eller mixade med bananerna Lunch: några kg vattenmelon, dadlar till om man har svårt att få i sig stora volymer Middag (raw): 200g ruccola, 200g spenat, ca 200 g tomater (helst inte de stora vattniga, de smakar typ inget), 15 stora persikor, ev dadlar om man har svårt att få i sig stora volymer Middag (cooked): 4-5 portioner osaltad havregrynsgröt (inte fiberberikad), 500 g ångkokt broccoli och brysselkål Anledningen till att jag skriver "om man har svårt med stora volymer" så är det för att jag själv ex har svårt att äta nig mycket vattenmelon för att stå mig (andra saker kan jag äta nog mycket av). Det finns inte oändligt med plats i mig, när jag vaknar är mitt midjemått blott 55 cm, men jag kan knöla i mig mer än någon jag känner! :)

Har du inga andra symptom om du har hypotyreos?? Har själv det men äter levaxin. Viktuppgång var bara en av flera symptom jag hade innan jag blev medicinerad
  • Biffus
    SannaB83 skrev 2013-08-05 17:46:00 följande:
    Har du inga andra symptom om du har hypotyreos?? Har själv det men äter levaxin. Viktuppgång var bara en av flera symptom jag hade innan jag blev medicinerad

Jodå, jag har nästan alla symtom man kan ha, förutom viktuppgång. Jag gick upp i vikt (20 kg på mindre än ett halvår) när jag åt strikt LCHF, men den vikten försvann lätt vid byte av kost. Det har gått i perioder när jag har fått levaxin och inte. Jag har haft riktiga sk*tläkare, rent utsagt.
  • Josefine82

Mina symtom var väldigt likt en depression, jag var trött och orkeslös, frusen jag kände även mig lite trög i halsen, tjock typ. Och hur mycke jag än tränade så gick jag bara upp i vikt. Nu äter jag levaxin 100 mikrogram / dag och mår mycket bättre.

• socionomstuderande

Hej,

Ursäkta att jag stör här. :)

Jag heter Rebecka och studerar till socionom och ska skriva uppsats där jag vill belysa upplevelsen av diskriminering hos kvinnor med övervikt eller fetma (enligt BMI) och vilken påverkan denna diskriminering har eller har haft på ens liv. Jag letar alltså efter intervjupersoner som är kvinnor över 20 år med övervikt eller fetma och självklart är man helt anonym.

Jag finns i Stockholm så det vore bra om den som eventuellt vill ställa upp på en intervju också är det. Intervjun beräknas att ta max 1 timme och kan göras då det passar er men helst så snart det är möjligt, gärna inom de närmaste 2-3 veckorna.

Vid intresse var snäll och mejla mig på:

rebecka.student@hotmail.com

alternativt ta kontakt med mig här på forumet.

Tack på förhand!

Mvh

Rebecka

• auapower

Åh vad jobbigt! Att få allt kastat mot dig sådär Rynkar på näsan 
    Jag själv går på Levaxin, det upptäcktes när jag skrevs in på mvc eftersom jag blivit gravid. Hade ett bmi på 26 när jag skrevs in, gick upp närmare 15-20kg när jag blev arbetslös -09 och kunde inte bli av med dem, vad jag än gjorde! Men under graviditeten var det annorlunda, tack vare levaxinet antar jag, jag gick upp totalt 4kg och tappade sedan 15kg under första månaden efter förlossningen, så för mig funkar verkligen levaxinet! De är säkra på att du har rätt dos? Nu efter graviditeten hade jag ett värde på 0,7 som är jättebra, men nu har det förvärrats igen, men jag ligger fortfarande bra till på 1,7 Glad men det märks direkt på vågen! Har gått upp 2kg den senaste månaden..

Men min vän gjorde en GBP för tre år sedan om jag inte minns fel, hon har haft jätteproblem! För det första fick hon komplikationer innan hon ens fick åka hem, så hon har massor av ärr på magen, massa prickar och två långa streck-ärr! (inte jättesmickrande) Hon äter vitamintillskott varje dag, och tycker att det är jobbigt att käka vitaminer varje dag när det alltid har räckt med maten för att få i sig vitaminer. Hon fick jätteproblem med dumping (tror jag att det heter) eftersom hon åt för fort/för mycket då hon var van vid hur mycket hon brukade kunna äta, dessutom kan hon nu inte kräkas, även om hon behöver det, hon bara svettas och saliven ökar mycket! Nu har hon dessutom gått upp allt hon gick ner det första året.. Så jag har ingen positiv syn på gbp tyvärr, så tänk noga och sök så mycket du kan om det innan du bestämmer dig!

Hoppas verkligen att det löser sig för dig! Så otroligt jobbigt att inte vara nöjd med sin kropp!!
    Får du simma? Det sliter väl inte lika mycket på leder och så om man simmar/vattengympar? Det kanske kan vara någonting istället för gym? {#emotions_dlg.flower} 

jag bloggar om livet som nybliven mamma; auapower.wordpress.com
  • Josefine82

Jaaa.. Denna eviga kamp mot övervikt..

Jag började ju då äta den där bajsmedecinen, och Jaaaa det är redan bajset !! Jag förstår att det funkar på dom som äter dåligt, att man helt plötsligt börjar äta mindre fet mat och mer grönt gör ju att man går ner i vikt i normala fall, det behövs ingen medicin för det!! Men för mig som redan åt bra funkade fet inte, förutom att jag fick tömma magen ordentligt på morgonen!
    Jag åt xenical i 8veckor drygt, men slutade då jag fick ett jobb som göt att jag absolut inte kan lämna för att akut springa på toa, jag blev dessutom lovad att få prata med en dietist och den tiden väntar jag fortfarande på!! Känner mig bort glömd och tycker att det är förjävligt att man ska bli förbi sedd bara för att man inte vill göra en GBP!
    Jag känner mig desperat och är snart benägen att köpa olagliga preparat för att få gå ner i vikt! Är det meningen att man ska måste gå den vägen? Vi farväl vänta och se. Tack till er som läser.

Svar på tråden jag är en tjokis !