• pluvdo

Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?

Jag tömmer den och vänder den upp-och-ner efter varje användning.

• pluvdo
    viseversa skrev 2013-07-14 23:44:47 följande:
    Pluvdo. Tror ts menar dom STORA. Inte dom små plaskbassängerna man har i trädgården.
    Den rymmer ändå 2419 liter, så jag skulle inte direkt vilja kalla den för en liten plaskbassäng.
  • pluvdo
    HASP skrev 2013-07-14 23:50:36 följande:
    Pluvdo, såg nu att den du har rymmer 2000 liter så den är ju också ganska stor! Måste ju vara asjobbigt att fylla den så ofta?
    Nja, så värst jobbigt är det inte. Bara kanske att det dels tar tid att fylla den och dels är lite jobbigt att gå runt och rätta till den så botten är utplattad och att jag även måste känna efter med fötterna längsmed botten så det inte sticker upp några pinnar ur gräsmattan som måste dras bort med tång innan poolen kan fyllas helt. Förra året gick poolen vi hade då sönder eftersom det stack upp en pinne ur gräset. Det var förresten bra på sätt och vis eftersom den poolen var nästan lika stor, men uppblåsbar så jag var tvungen att stå och pumpa den i en timme eller så innan den kunde börja fyllas på. Samt tappa ur luften efter varje användning.
  • pluvdo
    HASP skrev 2013-07-14 23:53:41 följande:
    Vilken vattenräkning ni måste få?! Och vattnet kan ju aldrig hinna värmas upp?
    Bor i lägenhet och betalar inte för vattnet. Jag drar slangen från badrummet så då kan jag välja temperaturen själv. :)
  • pluvdo

De flesta verkar dock förlita sig på att ett poolöverdrag (eller om ens det) räcker för att hålla olyckor borta, så...

• pluvdo
    My opinion skrev 2013-07-15 19:14:31 följande:

Ja men om du har en liten uppblåsbar så har du kanske 100-200 liter medan de ts pratar om har 4-10 tusen liter. Inget man tömmer och fyller dagligen. Dels för att det tar tid , dels för att gräsmattan skulle bli vattensjuk.
    Jag har, vilket jag även skrivit tidigare i tråden, en pool på knappt 2500 liter och jag tömmer den efter varje användning, vänder den upp-och-ner, låter den torka och tar in den. Jag vill inte ha det på mitt samvete ifall något djur eller barn går och drunknar där.

Visst, det tar tid att fylla/tömma poolen och gräsmattan blir väl inte så lycklig om man gör det var och varannan dag, men man måste väl ändå inte bada dagligen?
  • pluvdo
    HASP skrev 2013-07-15 23:35:40 följande:
    Pluvdo, det är inte hållbart att göra som du om man bor i villa. Det inser du väl? Ingen annan vill att en olycka ska ske heller, det är därför vi försöker finna lösningar på problemet. Att fylla poolen varje gång vi vill bada är inte ett alternativ, isåfall är det ett bättre alternativ att vara utan pool helt (för mig iaf).
    Jag förstår att det inte är hållbart att göra så. Så om jag bott i villa eller radhus med grannar tätt inpå så är frågan om jag hade haft en så stor pool att den inte gått att fylla på inför och tömmas efter varje användning. Om jag haft det och inte haft ett helt dundersäkert skydd till den så hade nog hjärtat suttit i halsgropen varje gång jag gått fram för att dra undan överdraget eftersom jag varit rädd för att någon råkat komma in under.
Svar på tråden Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?