• Ellie

14-månaders tar för evigt att somna

Du skriver att ni alltid får väcka honom på dagarna, och att han sover väldigt bra då. Var det samma sak när ni testade 1 sovstund på dagen istället för 2?

För oss har det varit omöjligt att hålla fast vid 2 sovstunder, även om dottern (14 månader) säkert skulle vara trött nog att sova 2 gånger ganska ofta. Det gör att hon är uppe alldeles för länge på kvällarna, och ändå vaknar tidigt.

Förslaget är att ni går upp vid 5-6 när han vaknar. Håll honom uppe till ca kl 11 (för någon kanske kl 10 fungerar bättre, och för någon annan kl 12). Låt honom sova så länge han behöver (oftast ett par timmar), och håll honom sedan uppe tills det är läggdags. De första dagarna kanske ni måste lägga honom något tidigare än han är van vid (särskilt om han sover mellan 10-12), men ni bör kunna få till ett bra system inom 1-2 veckor.
    Ja, det blir lätt lite extra trötthet i början.

Alternativet är att bara fortsätta som ni gör ett tag till. Upp till 60 min läggningstid är ändå inte katastrofalt länge.

• Ellie
    frida198004 skrev 2013-07-15 11:46:07 följande:

Hej! Ja, vi har fått väcka honom då också men dock har han varit mer lättväckt än vid två sovstunder. Men du skulle föreslå att låta honom sova så länge han vill? För jag har en känsla av att det kan bli upp mot tre timmar och då är jag rädd att han sover ännu mindre (vi har nämligen märkt att om han sovit mycket på dagen (eller har varit övertrött) har han tendens att vakna på natten och vara vaken någon timme innan han somnar igen). Men just nu är jag nojig och rådvill så jag litar inte på mig själv längre.
    Ja, vad jag menar är precis som skogsvitter skriver, att ni kan testa att låta honom sova så länge han behöver på dagen (vid ett tillfälle), alltså utan att väcka honom. Även om det blir 3 timmar, tex mellan 10-13 eller 11-14. Gör så i 1-2 veckor och se vad som händer med nattsömnen.
Svar på tråden 14-månaders tar för evigt att somna