• frida198004

14-månaders tar för evigt att somna

Hej! Den senaste månaden eller så har vår son (14 månader) börjat ta 45-60 min på sig att somna (brukade ta 20-25 min förr). Han är inte ledsen eller något sånt utan ligger ned men rör sig en hel del och pratar och tar alltså lååååång tid på sig att somna. Här är några snabbfakta: * han verkar trött, gnuggar sig i ögonen, gäspar etc * han är inte övertrött för han är absolut inte "hyper" på det sätt han blir när han är övertrött * vi har testat att korta ned dagssömnen men det har antingen inte gett resultat alls eller resulterat i en övertrött kille * vi har testat att hålla honom uppe lite längre men utan resultat - tar ff lika lång tid att somna plus att han ff vaknar tidigt även fast han är trött * vi får ALLTID väcka honom från sovstunder. ALLTID. Dagtid sover han som en gud * vi har testat att gå ned till en sovstund men han är inte riktigt redo för det än (han blir såååååå trött) plus att det ändå inte hjälpt längden på insomnandet Vi tycker detta börjar bli ett problem eftersom han bara sover 10 h (ibland 10,5) per natt och 2 h dagtid vilket enligt alla rekommendationer verkar lite plus att han verkar vara trött och alltså verkar behöva mer sömn. Plus att det är frustrerande att nattningen nu ska ta sådan tid! Alla tips uppskattas!!!

• Svar på tråden 14-månaders tar för evigt att somna
  • Masken84

Våran son är 16 månader men när han var 14 månader så sov han bara en gång men då ca 2 timmar. Och det blev oftast mellan 10-12 på dagen. Sen runt 3-5 tiden blev han super trött och då kollade vi lite på tv eller sjöng osv han älskar animal planet och musik! Sen runt 7 tiden satt vi på pyjamas och städade upp alla leksaker och mös i soffan. Sen i säng efter 20-30 min men först välling!

Har ni samma rutiner varje kväll?

• frida198004
    Masken84 skrev 2013-07-14 21:38:03 följande:
    Våran son är 16 månader men när han var 14 månader så sov han bara en gång men då ca 2 timmar. Och det blev oftast mellan 10-12 på dagen. Sen runt 3-5 tiden blev han super trött och då kollade vi lite på tv eller sjöng osv han älskar animal planet och musik! Sen runt 7 tiden satt vi på pyjamas och städade upp alla leksaker och mös i soffan. Sen i säng efter 20-30 min men först välling! Har ni samma rutiner varje kväll?

Hej! Ja, vi har hyfsade rutiner (tror jag iaf :)) som ser ut som följer: Gröt vid 18-tiden Efter gröten sätter vi på lugn klassisk musik för att signalera att det är läggdags snart Kring 18:30 sätter vi på ny blöja, pyjamas, ge d-droppar och borstar tänderna Kring 18:50 går vi in i sovrummet och läser böcker och myser i ca 5-10 min innan vi sjunger godnattvisa och lägger oss bredvid honom på sängen (vi söver honom i våran säng och precis innan han somnar flyttar vi över honom till hans spjälsäng). Det fungerar med en sovstund de morgnar han sover längre än 07:00 (då sover han 2 h kring 11:30-12:00) men när han vaknar kring 05:30-06:00 (vilket han gör 9/10 dagar) så är räcker inte endast en sovstund (han blir övertrött då).
  • skogsvitter

Hans sömnbehov har helt enkelt minskat nu (inte alls ovanligt att det sker i den här åldern, det verkar vanligt att det sker en större förändring gällande sömnen någonstans mellan 12-15 månaders ålder) och endera kan ni försöka styra upp det mer aktivt, eller så låter ni det vara så här en period tills han själv rätar ut det (förhoppningsvis). Men man måste faktiskt räkna med en viss övergångsperiod när man går från två till en vila. Man kan ju inte bara testa i några dagar och sedan tänka att nej det funkade inte... så småningom kommer han själv räta ut detta som sagt, men det kan för vissa ta rätt lång tid om man inte hjälper dem på traven eller så kan det bli en förskjuten dygnsrytm som inte fungerar så bra för resten av familjen. Det är liksom bara att välja själv vad som är bäst och köra på det!

• frida198004
    skogsvitter skrev 2013-07-14 22:05:08 följande:
    Hans sömnbehov har helt enkelt minskat nu (inte alls ovanligt att det sker i den här åldern, det verkar vanligt att det sker en större förändring gällande sömnen någonstans mellan 12-15 månaders ålder) och endera kan ni försöka styra upp det mer aktivt, eller så låter ni det vara så här en period tills han själv rätar ut det (förhoppningsvis). Men man måste faktiskt räkna med en viss övergångsperiod när man går från två till en vila. Man kan ju inte bara testa i några dagar och sedan tänka att nej det funkade inte... så småningom kommer han själv räta ut detta som sagt, men det kan för vissa ta rätt lång tid om man inte hjälper dem på traven eller så kan det bli en förskjuten dygnsrytm som inte fungerar så bra för resten av familjen. Det är liksom bara att välja själv vad som är bäst och köra på det!

Men hur lite sömn behöver han? För vi har testat att korta ned dagsömnen till 1,5 h med resultatet att han sover ännu sämre (somnar ännu senare och vaknar ännu tidigare..). Självklart förstår jag att sömnbehovet minskar med åldern men enligt alla sömnsidor och liknande jag läst står det att de behöver ca 13,5h-14 h sömn per dygn i 14-månadersåldern och även om nu min son inte behöver så mycket som "medelvärdet" så känns det som han ligger lite väl mycket under?
  • Ellie

Du skriver att ni alltid får väcka honom på dagarna, och att han sover väldigt bra då. Var det samma sak när ni testade 1 sovstund på dagen istället för 2?

För oss har det varit omöjligt att hålla fast vid 2 sovstunder, även om dottern (14 månader) säkert skulle vara trött nog att sova 2 gånger ganska ofta. Det gör att hon är uppe alldeles för länge på kvällarna, och ändå vaknar tidigt.

Förslaget är att ni går upp vid 5-6 när han vaknar. Håll honom uppe till ca kl 11 (för någon kanske kl 10 fungerar bättre, och för någon annan kl 12). Låt honom sova så länge han behöver (oftast ett par timmar), och håll honom sedan uppe tills det är läggdags. De första dagarna kanske ni måste lägga honom något tidigare än han är van vid (särskilt om han sover mellan 10-12), men ni bör kunna få till ett bra system inom 1-2 veckor.
    Ja, det blir lätt lite extra trötthet i början.

Alternativet är att bara fortsätta som ni gör ett tag till. Upp till 60 min läggningstid är ändå inte katastrofalt länge.

• frida198004
    Ellie skrev 2013-07-14 22:57:01 följande:
    Du skriver att ni alltid får väcka honom på dagarna, och att han sover väldigt bra då. Var det samma sak när ni testade 1 sovstund på dagen istället för 2? För oss har det varit omöjligt att hålla fast vid 2 sovstunder, även om dottern (14 månader) säkert skulle vara trött nog att sova 2 gånger ganska ofta. Det gör att hon är uppe alldeles för länge på kvällarna, och ändå vaknar tidigt. Förslaget är att ni går upp vid 5-6 när han vaknar. Håll honom uppe till ca kl 11 (för någon kanske kl 10 fungerar bättre, och för någon annan kl 12). Låt honom sova så länge han behöver (oftast ett par timmar), och håll honom sedan uppe tills det är läggdags. De första dagarna kanske ni måste lägga honom något tidigare än han är van vid (särskilt om han sover mellan 10-12), men ni bör kunna få till ett bra system inom 1-2 veckor. Ja, det blir lätt lite extra trötthet i början. Alternativet är att bara fortsätta som ni gör ett tag till. Upp till 60 min läggningstid är ändå inte katastrofalt länge.

Hej! Ja, vi har fått väcka honom då också men dock har han varit mer lättväckt än vid två sovstunder. Men du skulle föreslå att låta honom sova så länge han vill? För jag har en känsla av att det kan bli upp mot tre timmar och då är jag rädd att han sover ännu mindre (vi har nämligen märkt att om han sovit mycket på dagen (eller har varit övertrött) har han tendens att vakna på natten och vara vaken någon timme innan han somnar igen). Men just nu är jag nojig och rådvill så jag litar inte på mig själv längre.
  • skogsvitter
    frida198004 skrev 2013-07-14 22:11:04 följande:

Men hur lite sömn behöver han? För vi har testat att korta ned dagsömnen till 1,5 h med resultatet att han sover ännu sämre (somnar ännu senare och vaknar ännu tidigare..). Självklart förstår jag att sömnbehovet minskar med åldern men enligt alla sömnsidor och liknande jag läst står det att de behöver ca 13,5h-14 h sömn per dygn i 14-månadersåldern och även om nu min son inte behöver så mycket som "medelvärdet" så känns det som han ligger lite väl mycket under?
    Först och främst så finns det barn som har avsevärt mycket mindre sömnbehov än vad sådana tabeller visar, det är som sagt ett snitt. Många behöver mycket mer, medan lika många behöver mycket mindre. Det man måste gå efter är ju hur barnet mår, inte efter tabeller. Och nej, han ligger verkligen inte särskilt "lågt" han sover ju 12 timmar eller mer! Absolut inget att oroa sig för och verkligen inte i någon slags riskzon öht.

Men sen är ju det du beskriver typiskt i övergångsperioder (dvs det är övergående, perioder som går över) när deras sömnbehov har minskat men vanorna och själva rytmen inte har hängt med. Sömnbehovet minskar oftast väldigt plötsligt. Då blir det lite skevt med vanorna och barnet blir övertrött, många gånger blir det för lite sömn totalt sett bara för att saker och ting inte hunnit justera sig ännu. Om du ser till att aktivt reglera dagssömnen så kommer det ju hamna i balans igen!

Håller med om att testa att låta honom sova så mycket han vill vid en vila per dag, inte väcka. För att på så sätt kunna komma in i en bra balans där han bara sover en gång per dag och ändå orkar med.
  • skogsvitter

Menar alltså att om ni inte väcker honom utan låter honom sova så länge han behöver så ska han naturligtvis inte sova två gånger, då håller ni honom vaken tills det är dags att sova för natten.

• Ellie
    frida198004 skrev 2013-07-15 11:46:07 följande:

Hej! Ja, vi har fått väcka honom då också men dock har han varit mer lättväckt än vid två sovstunder. Men du skulle föreslå att låta honom sova så länge han vill? För jag har en känsla av att det kan bli upp mot tre timmar och då är jag rädd att han sover ännu mindre (vi har nämligen märkt att om han sovit mycket på dagen (eller har varit övertrött) har han tendens att vakna på natten och vara vaken någon timme innan han somnar igen). Men just nu är jag nojig och rådvill så jag litar inte på mig själv längre.
    Ja, vad jag menar är precis som skogsvitter skriver, att ni kan testa att låta honom sova så länge han behöver på dagen (vid ett tillfälle), alltså utan att väcka honom. Även om det blir 3 timmar, tex mellan 10-13 eller 11-14. Gör så i 1-2 veckor och se vad som händer med nattsömnen.
  • frida198004
    skogsvitter skrev 2013-07-15 12:34:43 följande:
    Först och främst så finns det barn som har avsevärt mycket mindre sömnbehov än vad sådana tabeller visar, det är som sagt ett snitt. Många behöver mycket mer, medan lika många behöver mycket mindre. Det man måste gå efter är ju hur barnet mår, inte efter tabeller. Och nej, han ligger verkligen inte särskilt "lågt" han sover ju 12 timmar eller mer! Absolut inget att oroa sig för och verkligen inte i någon slags riskzon öht. Men sen är ju det du beskriver typiskt i övergångsperioder (dvs det är övergående, perioder som går över) när deras sömnbehov har minskat men vanorna och själva rytmen inte har hängt med. Sömnbehovet minskar oftast väldigt plötsligt. Då blir det lite skevt med vanorna och barnet blir övertrött, många gånger blir det för lite sömn totalt sett bara för att saker och ting inte hunnit justera sig ännu. Om du ser till att aktivt reglera dagssömnen så kommer det ju hamna i balans igen! Håller med om att testa att låta honom sova så mycket han vill vid en vila per dag, inte väcka. För att på så sätt kunna komma in i en bra balans där han bara sover en gång per dag och ändå orkar med.

Ellie skrev 2013-07-15 12:40:00 följande:
    Ja, vad jag menar är precis som skogsvitter skriver, att ni kan testa att låta honom sova så länge han behöver på dagen (vid ett tillfälle), alltså utan att väcka honom. Även om det blir 3 timmar, tex mellan 10-13 eller 11-14. Gör så i 1-2 veckor och se vad som händer med nattsömnen.

Tack så mycket för era tips - vi ska testa så i någon vecka nu! Somnade 11:45 idag så vi får se när han vaknar :)
  • UK Jennie

Hej - undrar hur det har gatt TS? Min dotter ar 14 manader och den senaste veckan har somnen varit helt uppochned! Vi ska nu forsoka skippa eftermiddagsluren. Vore intressant att hora hur det funkade for er!
    Kramar

• frida198004
    UK Jennie skrev 2013-07-24 22:07:41 följande:
    Hej - undrar hur det har gatt TS? Min dotter ar 14 manader och den senaste veckan har somnen varit helt uppochned! Vi ska nu forsoka skippa eftermiddagsluren. Vore intressant att hora hur det funkade for er! Kramar

Hej! Ber om ursäkt för sent svar - semestertider :) Jo, det gjorde susen att gå över till en sovstund!!! Nu tar läggningen ca 25-30 min (ibland ännu kortare) - sååå skönt! På dagen sover han ca 2,5 h (dock måste vi ff gå in och väcka honom för annars sover han lugnt vidare vilket ger kass nattsömn har vi märkt) och natten ca drygt 10,5 h.
Svar på tråden 14-månaders tar för evigt att somna