• Worky

Varför vill ni ha barn?

Jag är en tjej som närmar mig 30 och kan inte föstå denna hysteri att skaffa barn. Hur kan man vilja ge upp sitt liv för att ta hand om någon annan. Varför vill man förstöra sin kropp och få fula bristningar och hängbröst? Min sambo vill ha barn någon gång i sitt liv men jag känner inte alls för det. Jag gillar inte barn helt enkelt.

Alla som skaffar barn säger att de älskar sina barn mest i hela världen, är det inte meningen att man ska älska sin partner mest i hela världen. Jag vill inte komma i andra hand för min sambo.
    Jag vet att det låter helt sjuk men jag känner verkligen så här. Jag blir störd när folk tar med sina ungar till jobbet och sedan förväntas man gulla och prata med dem.

Tänk om jag känner så här i resten av mitt liv och min sambo lämnar mig för att han vill ha barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 10:48:52:
    Tack alla ni för era svar! Det är så intressant att höra vad alla har att säga i denna fråga. Någon undrade varför jag valde just detta forum för min fundering, men här är de flesta föräldrar och det är ju deras åsikter jag vill höra. Det var skönt att höra att fler inte vill ha barn.

Många har också sagt att jag måste vara ärlig med min sambo, det har jag varit från dag 1. Vi pratade om detta igår och han tycker att det är onödigt att göra detta till ett problem när det inte är aktuellt än. Han vill inte ha barn nu. Men frågan är vad som är starkast i längden, vår kärlek eller hans önskan om barn?

Angående "förfulning" av kroppen hos kvinnor fått barn står jag för att jag är ytlig. Jag sliter varje dag för att ha en snygg kropp, och skulle inte klara det förfall som en gravidet och en förlossning ger.

Jag har ett välbetalt jobb med fast anställning och en underbar kille, vi är förlovade och ska gifta oss, men skulle jag bli gravid skulle jag aldrig välja att behålla det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:02:07:
    Det här med kroppen kan jag hålla med om att är ett egoistiskt argument, men jag står för det. Jag mår dåligt om jag inte är form.

Sen tycker jag det är grymt orättvist att killen inte lider av någon åkomma i en graviditet el barnafödande. Inte tvingas vara hemma från jobbet, foglossningar och allt vad det är. Detta är inget man kan påverka men det är ändå orättvist!

Som jag skrev förut, grymt kul att så många kommer med åsikter. Det får mig att tänka till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:06:07:
    En grej till. Hur kan ni tycka att kärleken i ert liv ska vara ett barn, jag kan bara inte förstå det. Jag älskar min kille så otroligt mycket och han mig. Tanken på att jag skulle komma i andra hand för honom efter ett barn gör mig sorgsen och rädd.

• Svar på tråden Varför vill ni ha barn?
  • Skrattmås

Tror absolut att AnneSophie har mycket sanning i sitt inlägg!

• MimmiLina

Att skaffa barn bara för att man inte vill sitta ensam på hemmet som nån sa är väl iallafall höjden av egosim.

Dessutom finns det inga som helst garantier för att barnen ens kommer att hälsa på en. Dom flesta åldringar får aldrig besök på hemmet kan jag ju säga. Särskilt inte av sina upptagna barn.

• Laire

MimmiLina --> Jag menar inte att alla ska skaffa barn, jag kastar bara ut frågeställningen om vi inte är skyldiga att fortplanta oss för artens överlevnad. Vi svenskar (om vi nu ser på oss som en art), föder ju fram för få barn.

Bimsan --> "Tyvärr" så står ju vi människor över moder natur så barnen som djuren lämnat att dö eller har defekter såsom olika sjukdomar överlever. Jag pratar nu helt ur en biologisk synvinkel, INTE ur min syn på etik och moral. Men om vi ändrar det till att alla sunda människor ska skaffa barn för artens överlevnad.

Sen tycker jag att inte alla behvöer skaffa barn, men vi har ju driften att ta hand om ett knytte som är en belastning i över ett decenium av en anledning. Fast det är väl egentligen en annan diskussion som inte ska knycka tråden

• Keyser

Jag håller också med Skrattmås.
    Jag sätter mig i garderoben och skriver:
    Jag fick barn tidigt, oplanerat. Men insåg då, också tidigt, att det är MENINGEN MED LIVET!
    Inga bland mina vänner mår så dåligt och lider av så många "åkommor" som just de som är över 30 men inte har några barn. En tillfällighet? Nej jag tror inte det. Dessutom är de de enda som pratar om att de inte vill skaffa barn pga att de inte vill ha hängbröst och bristningar..........suck........ALLA får inte det. Inte jag och jag väntar mitt fjärde!
    MEN, barn är heller inget som alla vill ha. Men jag tror att om du låter bli så kommer du att undra resten av livet.

• Brasset

Jag kände likadant som du innan jag träffade rätt man! Då kändes det bara naturligt att skaffa barn och gifta sig. Vi är en familj, och min familj betyder allt för mig!
    Min son är det bästa i världen! Visst nu är jag lite yngre än dig, jag är 22 år. Men det tog ett tag innan jag kände att jag ville ha barn. Min kropp är INTE förstörd, jag är smalare än någonsin! Har inga jobbigt hängbröst trots att jag fortfarnde ammar (sonen är snart 8 månader). Kort sagt jag älskar min situation!

Och du vill du inte ha barn, så slipper du!

• Skrattmås

Tycker att det är skitsorgligt att ens nämna att man får hängbröst och degmage i samma mening som anledning att få barn.

Skulle kunna klippa av vartannat finger, tuttar ner till knäna och få femtusen finnar för min dotter!!

Sååå ytligt!!! Men så är ni ju inte föräldrar heller...

• Widde

Man behöver verkligen inte skaffa barn, det är ett högst personligt val som man har sin fulla rätt att göra. Jag respekterar ditt val och att du står för det, det kallar jag att ta ansvar !!

• MimmiLina

Haha, har inte hört såhär mycket dumt på länge...

"Inga bland mina vänner mår så dåligt och lider av så många "åkommor" som just de som är över 30 men inte har några barn. En tillfällighet? Nej jag tror inte det".

Varför har kvinnor så svårt att acceptera att andra kvinnor inte vill ha barn?

Ni talar så varmt och nitiskt om barnafödandet att man nästan kan tro att ni försöker ÖVERTALA er själv om att ni gjorde rätt. Det kan möjligen inte vara så i en del fall att en del ångrar sig, och därför gärna vill "sätta dit" sina medsystrar oxå, som lever ett skönt och ansvarslöst liv utan inkontinens och framfall? Genom att övertala dom om hur uuuunderbart det är bland alla blöjor?

• Brasset

Jag håller med skrattmåsen, jag skulle lätt offra vadsomhelst för min son! Villkorslös kärlek, det upplever man aldrig för någon annan än sitt barn.

• MimmiLina

Skrattmås - Vem försöker du övertyga? Dig själv eller?

Svar på tråden Varför vill ni ha barn?