Inlägg från: Kebnekaisa |Visa alla inlägg
  • Kebnekaisa

Varför vill ni ha barn?

Självklart får du känna så här TS >-- --
    Det är så ÄRLIGT att säga det så här. Och du står ju för vad du tänker!!!

Sen är det klart, JAg tror ju inte det är så vanligt, -att i din ålder, känna ett sånt motstånd till det.
    De flesta börjar nog känna, att den biologiska klockan börjar ticka, då!
    Och mångas längtan, börjar nog då!

Och det är ju ganska naturligt, och det är INTE fel! Och det är INTE för tidigt!!
    De värnar ju nu för att man faktiskt ska börja i tid, ur fruktbarhetssynpunkt...och att vi faktiskt ÄR lite sent ute, idag.

Men VISST finns det individer i vårt samhälle, som helt enkelt INTE VILL, ha barn.
    Och VET NI, jag tycker faktiskt det känns lite skönt.
    Att folk "kan stå" för det också!
    Det är så skönt med "avvikare" från normen (eller hur jag ska säga)!

Det blir ju ändå som "en liten press" i vårt samhälle, -det här med barn tjusig man villa osv, -hur jag ska förklara det, Där vissa känner sig misslyckade (kanske?) om de inte uppnår "sånt" och de kanske nästan känner sig iaktagna, av andra - VArför har inte hon "fixat barn" fast hon är 38?? Varför är hon singel?? osv.

Då ÄR det ett skönt inslag med folk som "avviker från normen" och "står för", de det själva vill.

Lycka till! Och du som ÄRLIGAST verkligen vågar stå för, vad du känner,
    kan helt plötsligt LIKA ÄRLIGT börja tycka om, och bli sugen på, och BLI JÄTTESUGEN på barn också!!!

• Kebnekaisa

Jo, Det där med hängpattar och bristningar är överkomligt i sammanhanget!

Och TS, DET ska du verkligen inte haka upp dig på! -men det kanske bara var en sak som "kom upp" lite förbigånget, i sammanhanget (kan jag tänka!).?
    Så stor betydelse har det nog inte, för dig. Det tror jag inte!

Och förresten, så börjar de flesta åldras" i den åldern ändå va? På annat sätt.
    (man tappar liksom formen ändå, ju mer och mer...)

Kan ju förstå DET argumentet lite mer om man är 18 eller så där!

• Kebnekaisa

Många barnaföderskor "blommar ju upp" till tusan, när de är gravida och NÄR de FÅTT barn också för den delen.

Tro att det är lättare "att se" för oss som har fått barn (tror jag!).

Men VISST blir det en speciell karisma som är lite svår att beskriva.

man får alltså "annat på köpet".

• Kebnekaisa

...har barnlösa vänninor, och GUD vad de åldrats och "ser lite bittra ut" nästan, och man tänker faktiskt lite...De fick (får nog kanske inte,) barn! -närmar sig 40 år. Ser ledsna och bittra ut!
    och man undrar om "föråldrandet" -hade en betydelse ur -barnlösperspektivet.

• Kebnekaisa

Ja, fast Genetrix, Du känns lite som min motsats ändå, -också!
    Sådär jättemycket barn (du jobbar på bra!), Från det när du var ung (21 år! Då var väl jag ungefär som TS!) och DU har ÄLSKAT att gå in i det" från sån där tidig ålder.

Sånt fattade inte jag, med jämnåriga i den åldern

då ville jag "leva rövare" ett tag till och jag tyckte de var helkonstiga som gick in i det "slutna familjelivet"!

• Kebnekaisa

Jajjamensan så såg man det då...Men sen, så började den biologiska klockan ticka så småningom... så där i slutet av 20-åren (närmre 30 år)

• Kebnekaisa

Men visst verkar barnlösa ensamna...( barnlösa singlar iaf) !

• Kebnekaisa

men de KAN ju också ha valt det!

• Kebnekaisa

Ok Genetrix!
    Ja, där ser man!

Ja, Det är ju verkligen så, att jag tycker det bara är bra att lite barnlösa avviker från normen,

men så tänker man...

HerreGud, Hur ska jag kunna förklara "det fantastiskt" underbara med att få barn.
    Det finns något speciellt med det, som man inte kan förklara för barnlösa,
    något som "man upptäcker" då man fått barn.
    ALLTSÅ även för de med DEN MESTA barnlängtan, så kan de liksom inte VETA "det där speciella med det" som inte går att förklara!

Det "är så mycket större" än man NÅGONSIN kunnat föreställa sig.

Och jag menar inte då "att det bara är fantastiskt i positiv mening,
    men det är bara SÅÅÅÅÅÅÅÅ berikande för ens liv, för ens varande, som man aldig kunnat ana!!!

• Kebnekaisa

...Ni som har barn, förstår kanske vad jag menar

• Kebnekaisa

Oj Worky, att det där med "förfulning" av kroppen, är så viktigt för dig, DET förstår jag inte, däremot!!
    Hur kan det vara SÅ viktigt med en sån perfekt och oföränderlig kropp???
    Speciellt inte då den ändå, inom en snar tid (då du är 30!) ändå kommer att förändras.
    (Men det här är ju egentligen en annan diskussion!)

Men det är bara JAG som inte förstår det där med att "haka upp sig" i ett "perfektionist-träsk" -och jag tycker bara det är lite läskigt om JUST DET skälet är så starkt!!

_Men annars är det bara skönt med folk som avviker från normen, och säger att de helt enkelt inte vill ha barn. (säger jag åter igen!!)

Svar på tråden Varför vill ni ha barn?