• Worky

    Varför vill ni ha barn?

    Jag är en tjej som närmar mig 30 och kan inte föstå denna hysteri att skaffa barn. Hur kan man vilja ge upp sitt liv för att ta hand om någon annan. Varför vill man förstöra sin kropp och få fula bristningar och hängbröst? Min sambo vill ha barn någon gång i sitt liv men jag känner inte alls för det. Jag gillar inte barn helt enkelt.

    Alla som skaffar barn säger att de älskar sina barn mest i hela världen, är det inte meningen att man ska älska sin partner mest i hela världen. Jag vill inte komma i andra hand för min sambo.
    Jag vet att det låter helt sjuk men jag känner verkligen så här. Jag blir störd när folk tar med sina ungar till jobbet och sedan förväntas man gulla och prata med dem.

    Tänk om jag känner så här i resten av mitt liv och min sambo lämnar mig för att han vill ha barn!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 10:48:52:
    Tack alla ni för era svar! Det är så intressant att höra vad alla har att säga i denna fråga. Någon undrade varför jag valde just detta forum för min fundering, men här är de flesta föräldrar och det är ju deras åsikter jag vill höra. Det var skönt att höra att fler inte vill ha barn.

    Många har också sagt att jag måste vara ärlig med min sambo, det har jag varit från dag 1. Vi pratade om detta igår och han tycker att det är onödigt att göra detta till ett problem när det inte är aktuellt än. Han vill inte ha barn nu. Men frågan är vad som är starkast i längden, vår kärlek eller hans önskan om barn?

    Angående "förfulning" av kroppen hos kvinnor fått barn står jag för att jag är ytlig. Jag sliter varje dag för att ha en snygg kropp, och skulle inte klara det förfall som en gravidet och en förlossning ger.

    Jag har ett välbetalt jobb med fast anställning och en underbar kille, vi är förlovade och ska gifta oss, men skulle jag bli gravid skulle jag aldrig välja att behålla det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:02:07:
    Det här med kroppen kan jag hålla med om att är ett egoistiskt argument, men jag står för det. Jag mår dåligt om jag inte är form.

    Sen tycker jag det är grymt orättvist att killen inte lider av någon åkomma i en graviditet el barnafödande. Inte tvingas vara hemma från jobbet, foglossningar och allt vad det är. Detta är inget man kan påverka men det är ändå orättvist!

    Som jag skrev förut, grymt kul att så många kommer med åsikter. Det får mig att tänka till.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 17:06:07:
    En grej till. Hur kan ni tycka att kärleken i ert liv ska vara ett barn, jag kan bara inte förstå det. Jag älskar min kille så otroligt mycket och han mig. Tanken på att jag skulle komma i andra hand för honom efter ett barn gör mig sorgsen och rädd.

  • Svar på tråden Varför vill ni ha barn?
  • Tessou

    Skulle han lämna dig så var det itne meningen att de skulla vara ni två... De tror jag iaf...!
    Är själv bebistokig och vill ha barn, men här är det sambon som vill vänta..
    Jag vill ha det för att jag ÄLSKAR barn helt enkelt.. har alltid velat ha barn.

    Nån att ta hand om, gosa med, leka med...

  • LinnaLi

    Hej! Jag har också känt att jag inte har haft behovet av att ha barn, men nu när jag träffat min sambo så känner jag att det skulle vara konstigt att inte skaffa. Men, det är klart, när man inte har jobb och en säker ekonomi så känner iaf jag att det är bättre att vänta.

    Men jag känner helt klart igen mig i din tanke om att ge upp sitt liv för någon annan. Sen kan jag också känna att det är jobbigt att folk med barn bara pratar om dem hela tiden. Även om man blir förälder så är man väl en individ ändå? Eller?

  • giz

    för att ha ngn som diskar efter maten

  • Signatur

    Vi skaffade barn för att det kändes rätt. Har inget bättre skäl en så

    Och kärleken till partnern och kärleken till ett barn går inte att jämföra, det är helt olika kärlekar. Man älskar både partnern och barnet mest, men på olika sätt.

    Tycker inte du ska känna ångest inför det här med barn. Vissa vill ha barn, andra inte och som par tror jag att det är viktigt att prata om det och vara öppen mot varandra. Vem vet, kanske börjar din biologiska klocka ticka av bara den om ett par år (eller så låter den bli).

    Hoppas mitt svamliga svar gav något iaf...

  • Molnet

    Ja alltså sånt är viktigt att klargära i början av ett förhållande. Jag tycker det är falskt att dölja sina riktiga känslor och tankar kring något sådant viktigt bara för att man är rädd att bli lämnad. Tänk din sambos besvikelse när han kommer på (kanske om flera flera år) att du inte vill ha barn men han vill. Då har han "slösat" sina år på en person som egentligen inte vill samma saker som han.
    Personligen skulle jag inte kunna vara ihop med en människa som inte har samma famtidsdrömmar och syn på livet som mig.

  • Åke Vilse

    Man kan ju inte resa och supa tills man blir pensionär och sedan sitta där själv på hemmet

    Gör det som du känner passar bäst för dig. Ev mognar du och vill ha barn senare eller oxå vill du det inte.
    Ingen kan ju tvinga dig!

  • Smilie

    Hängbröst och bristningar?... det behöver inte bli så.
    Sedan så kan DU aldrig mäta dig med ett barn och BARNET kan
    aldrig mäta sig med dig..
    Det är olika kärlek, men resultatet av din och mannens kärlek
    till varandra är barnet.
    Du är ju bara 30, det kanske kommer..
    Om du vill ha en HELT ärlig åsikt, så tror jag att det är svårt att "neka"
    den andra partnern barn och få förhållandet att fungera på lång sikt.
    Förr eller senare kommer det ikapp den som vill ha barn.. Men så
    tror jag..

  • TheBlueRose

    Alla är vi olika...

    Det är bara att gilla läget liksom...

  • Hannamia

    TS, du ska inte skaffa barn, inte just nu i alla fall. Om du känner som du gör, så ska du antingen vänta eller låta bli att göra det. Det är ju meningen att VILJAN ska finnas, man tvingas ju inte att skaffa barn.

    Du kanske inte är mogen för det nu, men kanske du tänker annorlunda om ett år, eller fem?

Svar på tråden Varför vill ni ha barn?