Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Dålig viktuppgång?

På din beskrivning låter det ju som att hon faktiskt blir mätt och att hon mår hur bra som helst, så oroa dig inte. Läkarens råd att vänta och se verkar förnuftigt, så följ din magkänsla att inte köra ersättning i onödan.

Har du mycket mjölk? Det kan hända att hon hinner bli mätt på förmjölken och då inte får i sig så mycket av eftermjölken som har högre fetthalt. Om du ammar från båda brösten så kan du testa att bara amma från ett tills hon inte vill ha det längre, innan du byter till det andra. Eller om du bara ammar från ena så kan du testa att amma från samma nästa gång.

Läs mer här:

sagogrynet.wordpress.com/2011/02/26/formjolk-eftermjolk-och-att-amma-tills-barnet-sjalv-slapper-taget/

• malzac

Jag vill bara förtydliga att jag inte undrade om du hade tillräckligt med mjölk (hon verkar ju bli mätt), utan om du snarare kanske hade lite överproduktion, men så verkar ju inte heller vara fallet. Det låter som om dina bröst rättat in sig efter efterfrågan. :)

Jag vill också påpeka att hur mycket mjölk man pumpar ut inte är särskilt representativt för hur mycket bebisen får i sig (och 80ml från ett bröst hade varit rätt mycket för mig, men det skiljer ju så mycket från människa till människa, och från syskon till syskon också gissar jag).

I alla fall, som Alexi säger och som jag sa ovan: är hon pigg och glad så är allt säkert okej. Vikten är inte allt. Och hon går ju dessutom faktiskt upp i vikt, det är om bebisar börjar stå stilla helt eller gå ner i vikt som man behöver oroa sig. Jag tror inte du behöver truga extra, se bara till att hon får när hon vill som du har gjort hittills.

Förresten, min dotter slutade vakna på nätterna vid 8 veckor, och hon mår hur bra som helst ändå.

Svar på tråden Dålig viktuppgång?