• WSalma

Dålig viktuppgång?

Min dotter föddes med 3980 gram (52 cm). Hon är nu 9 veckor gammal och helammas. Idag vägdes hon hos läkaren och hon har bara gått upp 700 gram sedan födseln. Det tog tre veckor innan hon nått födelsevikten (gick ner 8,8% efter födseln), sedan tog hon ett litet skutt uppåt och vägde 4380 gram (55 cm) när hon var fem veckor gammal. Den senaste månaden har hon bara gått upp 300 gram.

Läkaren tyckte att det var i minsta laget, men eftersom hon är pigg och frisk i övrigt så ska vi avvakta och hålla koll på vikten bara. Hon äter inte på nätterna, så antagligen är det det målet som hon sakner trodde han. Dagtid ammar jag ca varannan timme, men hon gör ett längre uppehåll under dagen också (ammar alltså fritt, hon får när hon verkar hungrig). Den första månaden väckte jag henne på natten och försökte mata, men hon ville inte ha. Det funkade dock hyfsat bra att ge flaska på natten, men bara om man stigit upp, klätt av henne, bytt blöja osv. När jag slutade väcka sover hon i regel 21/22 till 05.

Hur pass dålig är den här viktökningen? Barnet är piggt, nöjt, kroppsligt väl utvecklat som jag kan bedöma det (stark i nacken när man bär henne, men gillar inte att ligga kroppsligt väl utvecklat som jag kan bedöma det (stark i nacken mage, kan vända sig från rygg till mage osv. Jag är inte så himla orolig egentligen och vill inte börja fippla med ersättning osv i onödan. Men jag vill ju inte heller ta några risker med hennes hälsa förstås.

Vad kan jag göra för att hon ska gå upp bättre i vikt? Hon får ju mat när hon ber om det, och jag fortsätter att truga lite när hon säger att hon är klar. När jag tycker att det går för lång tid dagtid så erbjuder jag bröstet utan att hon visat hunger (låter det gå max 3-4 timmar dagtid, men oftast äter hon ca varannan timme, ca 8 måltider per dag). Då brukar hon dricka, men på nätterna vänder hon bara bort huvudet.

Har en tvååring hemma också, så det är inte realistiskt att amma hela dagarna eller stänga in sig i ett mörkt rum eller så.

• Svar på tråden Dålig viktuppgång?
  • malzac

På din beskrivning låter det ju som att hon faktiskt blir mätt och att hon mår hur bra som helst, så oroa dig inte. Läkarens råd att vänta och se verkar förnuftigt, så följ din magkänsla att inte köra ersättning i onödan.

Har du mycket mjölk? Det kan hända att hon hinner bli mätt på förmjölken och då inte får i sig så mycket av eftermjölken som har högre fetthalt. Om du ammar från båda brösten så kan du testa att bara amma från ett tills hon inte vill ha det längre, innan du byter till det andra. Eller om du bara ammar från ena så kan du testa att amma från samma nästa gång.

Läs mer här:

sagogrynet.wordpress.com/2011/02/26/formjolk-eftermjolk-och-att-amma-tills-barnet-sjalv-slapper-taget/

• WSalma

Tack för ditt svar!

Hon dricker i regel bara från ett bröst, men jag byter varje gång. Måltiderna varar ca 10 minuter så hon borde få i sig den feta mjölken också (enligt både min bm och barnläkaren).

Jag har inte jättemycket mjölk, men tillräckligt (kan lätt få fram mer efter att hon slutat dricka). Pumpade ur bröstet som hon inte drack i från i morse och fick då bara ut ca 80 ml (efter 4 timmars paus). Storebror pumpammade jag på heltid och fick ut betydligt mer.

• Alexi

Vår dotter var väldigt liten hela första året men alltid pigg och mådde bra och det var det som både bvc-sköterska och bvc-läkare fokuserade på. Vikten och kurvan är inte allt.

• malzac

Jag vill bara förtydliga att jag inte undrade om du hade tillräckligt med mjölk (hon verkar ju bli mätt), utan om du snarare kanske hade lite överproduktion, men så verkar ju inte heller vara fallet. Det låter som om dina bröst rättat in sig efter efterfrågan. :)

Jag vill också påpeka att hur mycket mjölk man pumpar ut inte är särskilt representativt för hur mycket bebisen får i sig (och 80ml från ett bröst hade varit rätt mycket för mig, men det skiljer ju så mycket från människa till människa, och från syskon till syskon också gissar jag).

I alla fall, som Alexi säger och som jag sa ovan: är hon pigg och glad så är allt säkert okej. Vikten är inte allt. Och hon går ju dessutom faktiskt upp i vikt, det är om bebisar börjar stå stilla helt eller gå ner i vikt som man behöver oroa sig. Jag tror inte du behöver truga extra, se bara till att hon får när hon vill som du har gjort hittills.

Förresten, min dotter slutade vakna på nätterna vid 8 veckor, och hon mår hur bra som helst ändå.

• WSalma

Tack för alla svar.

Har gett ett extra mål med flaska (bröstmjölk) per dag den här veckan och nu har hon gått upp 120 gram på 8 dagar. Fortfarande inte jättemycket, men helt ok. Hoppas att det håller i sig nu.

• annacec

Jag har samma problem som TS men med en trött bebis som bara sover. BVC säger jag ska väcka var 3-4:e timme och mata. Men det är svårt för han är svårväckt. Men menar se var 3:e timme från det att han börjar eller slutar amma? Amningen tar lång tid eftersom jag måste hålla på att väcka, t ex börjar vi kl 17 så är vi klara kl 17:45, ska jag då ta larmet på 3 timmar från17 eller 17:45?

Svar på tråden Dålig viktuppgång?