Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

kan min dotter rida på en shettis?

Ryttaren skrev 2013-07-27 20:03:25 följande:
    Hejsan! Jag är 12 år,är 159 cm lång och väger c:a 55 kg. I ett travstall jag rider i ibland finns det två shettisar.Den ena rider jag på ibland utan problem. Han kan galoppera i full fart när vi rider ut.Så det är inga problem,han kan rida en shettis utan tvekan! Shettisar ska orka 60 kg,men många orkar lite mer. Så de ska kunna springa full fart med 60 kg på ryggen. Om hästen rör sig framåt är hon inte för tung:) Så länge man inte känner att man svajar som en flaggstång på hästen är man inte för lång. Så hon kan nog rida shettis ett tag till;) Hoppas detta hjälpte! //Ryttaren❤
    De orkar säkert mycket, men de mår inte bra av det. 60 kg är alldeles för tungt för deras ryggar och knän.
  • Royalle
    Ryttaren skrev 2013-07-27 20:03:25 följande:

Hejsan! Jag är 12 år,är 159 cm lång och väger c:a 55 kg. I ett travstall jag rider i ibland finns det två shettisar.Den ena rider jag på ibland utan problem. Han kan galoppera i full fart när vi rider ut.Så det är inga problem,han kan rida en shettis utan tvekan! Shettisar ska orka 60 kg,men många orkar lite mer. Så de ska kunna springa full fart med 60 kg på ryggen. Om hästen rör sig framåt är hon inte för tung:) Så länge man inte känner att man svajar som en flaggstång på hästen är man inte för lång. Så hon kan nog rida shettis ett tag till;) Hoppas detta hjälpte! //Ryttaren?

Vissa travhästar springer i loppet med ett brutet ben trots att kusken försöker att stoppa den. Det betyder inte att det är ok att springa med brutet ben, bara att hästen är adrenalinstinn och inte känner det.
    Har en ponny kul kan den lätt galoppera med för tung ryttare, men det betyder inte att det är bra för den. Att shettisar ska orka 60 kan kanske stämma för grova maxade shettisar, men inte för normala.
Svar på tråden kan min dotter rida på en shettis?