• bruuden

kan min dotter rida på en shettis?

hon är 152cm och 51kg

• Svar på tråden kan min dotter rida på en shettis?
  • zooägaren

nej, hon är för lång. men visst, är hon en erfaren ryttare med bra balans så kan hon absolut rida en shettis enstaka gånger. men jag tror inte hon får ut så mycket av att rida en så liten ponny. det känns nog väldigt vingligt...

skriver från mobil och styckesindelning fungerar ej...
  • bruuden
    zooägaren skrev 2013-07-10 14:09:51 följande:
    nej, hon är för lång. men visst, är hon en erfaren ryttare med bra balans så kan hon absolut rida en shettis enstaka gånger. men jag tror inte hon får ut så mycket av att rida en så liten ponny. det känns nog väldigt vingligt...
    vad ligger max längd o vikt på?
  • zooägaren

tjaa.. 120cm lång kanske... 35-40kilo max om det handlar om regelbunden ridning.. Men det beror så mycket på själva ryttaren. det är "värre" med en obalanserad ryttare som väger 35 kilo än en ryttare i bra balans och bra kroppskontroll som väger 50 kilo...

skriver från mobil och styckesindelning fungerar ej...
  • Maria 434
    bruuden skrev 2013-07-10 14:07:26 följande:
    hon är 152cm och 51kg

Nej, stackars shettis
  • stockholmare

Man brukar sätta maxvikt på 40 kg inkl. Sadel. Dessutom för lång. Hon behöver minst en cponny ( gärna d )

• Majsan70

Herregud nej! Det ger ingenting för henne heller att rida på en sån liten. Däremot kan hon köra om den är inkörd. Väldigt roligt för både stora o små.

• bruuden
    Majsan70 skrev 2013-07-10 14:30:58 följande:
    Herregud nej! Det ger ingenting för henne heller att rida på en sån liten. Däremot kan hon köra om den är inkörd. Väldigt roligt för både stora o små.
    maxvikt på den som ska köra? 
    hur mkt orka den lille dra i rockard? 
  • Majsan70
    bruuden skrev 2013-07-10 14:39:13 följande:
    maxvikt på den som ska köra? 
    hur mkt orka den lille dra i rockard? 

Oj de drar tungt. Jag som vuxen har kört minishettis med barnpassagerare i rockard. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket men en hel del. Jag brukar dock gå bredvid i uppförs o nedförsbackar.
  • Lebocarma

Ha en mini shettis och jag och mina tre barn kan köra honom men rida han klarar han ej så mycket våran äldsta dotter på 6 år börjar bli för stor för honom men då är han 85cm. Men vet på ridskolan är max vikt på en shettis 34kg

• Ryttaren

Hejsan! Jag är 12 år,är 159 cm lång och väger c:a 55 kg. I ett travstall jag rider i ibland finns det två shettisar.Den ena rider jag på ibland utan problem. Han kan galoppera i full fart när vi rider ut.Så det är inga problem,han kan rida en shettis utan tvekan! Shettisar ska orka 60 kg,men många orkar lite mer. Så de ska kunna springa full fart med 60 kg på ryggen. Om hästen rör sig framåt är hon inte för tung:) Så länge man inte känner att man svajar som en flaggstång på hästen är man inte för lång. Så hon kan nog rida shettis ett tag till;) Hoppas detta hjälpte! //Ryttaren❤

• Royalle
    Ryttaren skrev 2013-07-27 20:03:25 följande:
    Hejsan! Jag är 12 år,är 159 cm lång och väger c:a 55 kg. I ett travstall jag rider i ibland finns det två shettisar.Den ena rider jag på ibland utan problem. Han kan galoppera i full fart när vi rider ut.Så det är inga problem,han kan rida en shettis utan tvekan! Shettisar ska orka 60 kg,men många orkar lite mer. Så de ska kunna springa full fart med 60 kg på ryggen. Om hästen rör sig framåt är hon inte för tung:) Så länge man inte känner att man svajar som en flaggstång på hästen är man inte för lång. Så hon kan nog rida shettis ett tag till;) Hoppas detta hjälpte! //Ryttaren❤
    De orkar säkert mycket, men de mår inte bra av det. 60 kg är alldeles för tungt för deras ryggar och knän.
  • Hästar love

Jag är 145 cm lång och väger ca 35 kg och jag tycker inte att det ser så stort ut när jag rider min shettis.

Hon är en ganska så stor shettis.????

• Royalle
    Ryttaren skrev 2013-07-27 20:03:25 följande:

Hejsan! Jag är 12 år,är 159 cm lång och väger c:a 55 kg. I ett travstall jag rider i ibland finns det två shettisar.Den ena rider jag på ibland utan problem. Han kan galoppera i full fart när vi rider ut.Så det är inga problem,han kan rida en shettis utan tvekan! Shettisar ska orka 60 kg,men många orkar lite mer. Så de ska kunna springa full fart med 60 kg på ryggen. Om hästen rör sig framåt är hon inte för tung:) Så länge man inte känner att man svajar som en flaggstång på hästen är man inte för lång. Så hon kan nog rida shettis ett tag till;) Hoppas detta hjälpte! //Ryttaren?

Vissa travhästar springer i loppet med ett brutet ben trots att kusken försöker att stoppa den. Det betyder inte att det är ok att springa med brutet ben, bara att hästen är adrenalinstinn och inte känner det.
    Har en ponny kul kan den lätt galoppera med för tung ryttare, men det betyder inte att det är bra för den. Att shettisar ska orka 60 kan kanske stämma för grova maxade shettisar, men inte för normala.
  • Dr Mupp

Det beror på shettisen. Det är skillnad på en stor och en liten shettis. Jag har själv ridit en övervuxen shettis på 110 cm när jag var 159 cm och vägde 55 kg. Nu reda jag inte ofta och mest i skritt och jag var duktig och välbalanserad

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden kan min dotter rida på en shettis?