kan min dotter rida på en shettis?
hon är 152cm och 51kg
hon är 152cm och 51kg
nej, hon är för lång. men visst, är hon en erfaren ryttare med bra balans så kan hon absolut rida en shettis enstaka gånger. men jag tror inte hon får ut så mycket av att rida en så liten ponny. det känns nog väldigt vingligt...
tjaa.. 120cm lång kanske... 35-40kilo max om det handlar om regelbunden ridning.. Men det beror så mycket på själva ryttaren. det är "värre" med en obalanserad ryttare som väger 35 kilo än en ryttare i bra balans och bra kroppskontroll som väger 50 kilo...
Man brukar sätta maxvikt på 40 kg inkl. Sadel. Dessutom för lång. Hon behöver minst en cponny ( gärna d )
Herregud nej! Det ger ingenting för henne heller att rida på en sån liten. Däremot kan hon köra om den är inkörd. Väldigt roligt för både stora o små.
Ha en mini shettis och jag och mina tre barn kan köra honom men rida han klarar han ej så mycket våran äldsta dotter på 6 år börjar bli för stor för honom men då är han 85cm. Men vet på ridskolan är max vikt på en shettis 34kg
Hejsan! Jag är 12 år,är 159 cm lång och väger c:a 55 kg. I ett travstall jag rider i ibland finns det två shettisar.Den ena rider jag på ibland utan problem. Han kan galoppera i full fart när vi rider ut.Så det är inga problem,han kan rida en shettis utan tvekan! Shettisar ska orka 60 kg,men många orkar lite mer. Så de ska kunna springa full fart med 60 kg på ryggen. Om hästen rör sig framåt är hon inte för tung:) Så länge man inte känner att man svajar som en flaggstång på hästen är man inte för lång. Så hon kan nog rida shettis ett tag till;) Hoppas detta hjälpte! //Ryttaren❤
Och en shettis orkar dra c:a 200 kg. //Ryttaren❤
Jag är 145 cm lång och väger ca 35 kg och jag tycker inte att det ser så stort ut när jag rider min shettis.
Hon är en ganska så stor shettis.????
Hejsan! Jag är 12 år,är 159 cm lång och väger c:a 55 kg. I ett travstall jag rider i ibland finns det två shettisar.Den ena rider jag på ibland utan problem. Han kan galoppera i full fart när vi rider ut.Så det är inga problem,han kan rida en shettis utan tvekan! Shettisar ska orka 60 kg,men många orkar lite mer. Så de ska kunna springa full fart med 60 kg på ryggen. Om hästen rör sig framåt är hon inte för tung:) Så länge man inte känner att man svajar som en flaggstång på hästen är man inte för lång. Så hon kan nog rida shettis ett tag till;) Hoppas detta hjälpte! //Ryttaren?
Det beror på shettisen. Det är skillnad på en stor och en liten shettis. Jag har själv ridit en övervuxen shettis på 110 cm när jag var 159 cm och vägde 55 kg. Nu reda jag inte ofta och mest i skritt och jag var duktig och välbalanserad