Inlägg från: Celest |Visa alla inlägg
  • Celest

Fråga om amning

Nej det räcker inte.

Det är nog för mysigt vid bröstet. Puffa och truga lite med bröstet nät hon är på väg att somna.

• Celest
    LillGris skrev 2013-07-10 12:50:27 följande:
    Tack för svaren! Idag har hon ätit mer, ca 15 min per gång och ungefär med 1,5 tim mellanrum. Hon är vaken och med mellan matningarna :)

Fast även om hon är med så är ju viktuppgången obefintlig. Mina gick upp 70 gram per dygn i början!

Nyfödda ska äta mycket och suga mycket för att underhålla och få igång mjölken på riktigt!
  • Celest
    malzac skrev 2013-07-10 19:18:18 följande:
    Fast de sa ju att det var helt okej viktuppgång. Varför vet du bättre bara för att dina växte på ett sätt? Om hon är vaken och med så är hon med största sannolikhet okej. Hon suger ju dessutom ofta så mjölkproduktionen lär inte ta skada. Det är så onödigt att skrämma upp nya mammor med en massa ogrundade påståenden som detta.

Tycker det är värre att folk stryker medhårs när fler som jag har ERFARENHET av amningsmottagningen och bb där de ger just dessa råd!

De vet nog bättre än du iaf!
  • Celest
    malzac skrev 2013-07-10 21:17:48 följande:
    "...vilket de sa var helt ok med tanke på den låga viktminskningen." Från trådarbeten. Dessa vet nog mer än du.

Och det handlar inte om att stryka medhårs, det handlar om att försöka ha en sund och objektiv inställning och inte tro att råd givna angående ett barn nödvändigtvis är sanning för ett annat. "När jag hade ont i tån så hade jag brutit den så det du tror är nageltrång är säkert mycket värre. Akta dig så inte tån trillar av!"

Fortfarande så kommer en ökning på 4 gram

Om dagen vara för liten i ett längre perspektiv. Då menar jag ett par dagar och veckor framåt. Barnet bor gå upp till födelsevikten inom en vecka och såvida
  • Celest

... Barnet inte hade en extrem undervikt så skulle en 4 grams uppgång om dagen ta 30 dagar att gå upp en 3,4% viktnedgång räknat på en normal födelsevikten på 3500 gram!

Säger väl sig själv att det är för lite.

• Celest

Dessutom lär sig barnet att inte äta mycket på en gång och signalerar inte heller hunger.

Det står till och med på amninghjälpens sida att man ska se ttill att barnet ammas ofta och ge bröstet utan signal just av den anledningen.

Det står också att en nöjsam viktuppgång är 100-200 gram per vecka!

Svar på tråden Fråga om amning