• LillGris

Fråga om amning

Hej! I söndags föddes vår lilla Saga. Hon, till skillnad från sin storebror, hajade grejen med att ta bröstet direkt, så jag ammar henne för fullt! Storebror blev det bara skit av amningen med så jag känner mig verkligen som en nybörjare, så jag skulle behöva lite hjälp. Tydligen har jag massvis med mjölk (sa barnmorskorna på bb) så set är ju toppen. Men hon äter bara typ 2-5 minuter. Sen totalslocknar hon och vill inte äta mer förrns typ 1,5-3 timmar senare. Får hon verkligen i sig tillräckligt på så korta amningssessioner? Eller ska man försöka "tvångsmata" henne oftare? Hon gick bara ned 3,4% av födelsevikten och hade idag gått upp ynka 4 gram på ett dygn, vilket de sa var helt ok med tanke på den låga viktminskningen. Jag är inte direkt orolig så men alla andra med nyfödingar verkar sitta o amma typ 24/7 så man undrar ju om hon är onormal :p

• Svar på tråden Fråga om amning
  • tinydancer

Jag tror hon är helt normal och att du inte behöver oroa dig för något. Skulle hon vara mer hungrig skulle hon nog visa det. :) Nyfödda har ju yttepytte mage så det får inte plats så mycket. Kommer det mycket mjölk räcker det nog med så korta stunder.

• Rosa Fluff

Du behöver inte vara orolig. Det är fullt normalt. Låt henne bestämma och försök inte tvångsmata. : )

• faithfully

Jag ammade dottern i sju månader hennes mål varade aldrig mer än tio minuter och hon åt var tredje timma, hon har varit rund och go :) äter effektivt bara :)

• LillGris

Haha vad bra! Sonen hade skitdåligt tag, vägrade amningsnapp och kunde inte ta bröstet utan den och när han väl åt så kom det mest blod så jag är väl mest chockerad att det kan funka så smidigt :) hon gulpar på rätt rejält när hon äter så det är säkert lugnt som ni säger :) enda är väl att brösten aldrig töms ordentligt så jag känner mig som en mjölkstinn kossa mest hela tiden typ!

• faithfully
    LillGris skrev 2013-07-09 19:56:06 följande:
    Haha vad bra! Sonen hade skitdåligt tag, vägrade amningsnapp och kunde inte ta bröstet utan den och när han väl åt så kom det mest blod så jag är väl mest chockerad att det kan funka så smidigt :) hon gulpar på rätt rejält när hon äter så det är säkert lugnt som ni säger :) enda är väl att brösten aldrig töms ordentligt så jag känner mig som en mjölkstinn kossa mest hela tiden typ!
    Om hon föddes i söndags så är ju brösten som mest svullna nu ett par dagar efteråt också :) det avtar
  • Celest

Nej det räcker inte.

Det är nog för mysigt vid bröstet. Puffa och truga lite med bröstet nät hon är på väg att somna.

• mammaruu

Jag skulle nog också säga att försök att hålla hon vaken lite längre när hon ammar. Tryck försiktigt på handen när hon håller på att slockna, eller stryk på kinden, då brukade mina små komma igång med ätandet igen. Det var råden jag fick på BB med första sonen.

• Flickan och kråkan

Håller med de sista inläggen. Jättevanligt att de är lite trötta när de är nyfödda. Försök hålla henne vaken och amma lite längre. Det brukar vara effektivt att gnugga i handflatorna, smeka kinder - de har amningsreflexer där.

• malzac

Jag fick rådet att kittla under fötterna eller blåsa lite försiktigt för att hålla min dotter vaken när hon ammade i början. Sen låter det också som att hon får i sig bra med mjölk eftersom hon inte vill amma på ett tag efteråt (även om hon vaknar?). Så jag skulle inte oroa mig för mycket om du inte lyckas hålla henne vaken med de mjuka teknikerna ovan. Håll bara koll på att hon producerar blöjor och verkar relativt alert när hon faktiskt är vaken.

• LillGris

Tack för svaren! Idag har hon ätit mer, ca 15 min per gång och ungefär med 1,5 tim mellanrum. Hon är vaken och med mellan matningarna :)

Svar på tråden Fråga om amning