• Sven Erik Johansson

Värna Alla Levande Varelser

Jag hoppas på en framtid någon gång då allt färre och färre människor, genom att deras värderingar och hjärtan förändras, kommer att efterfråga dödande av andra levande varelser som tex köttproduktion och aborter.

Visserligen skulle jag om jag saknade vegetarisk mat kunna döda och äta djur, så det handlar inte om att totalt  likställa dem med människor och visserligen skulle jag föredra att min fru valde abort om alternativet var döden i en medicinsk akutsituation, men så långt möjligt är jag för att undvika allt dödande. Det handlar inte om att agera in absurdum , men så långt det är möjligt praktiskt.

Jag hörde en gång en Buddhist säga "Frid och kärlek åt alla levande varelser" och jag stöder verkligen principen även om jag tror  att Buddha hade fel i en del andliga frågor och tror på frälsning genom Jesus snarare än  på karma , på en personlig Gud snarare än en opersonlig kraft, på någon form av uppståndelse snarare än på reinkarnation osv. Dock äter nog många buddhister mer som jag än många av mina kristna trosfränder som dagligen konsumerar djurindustrins produkter.

Jag diskuterar här INTE LAGSTIFTNINGEN! Jag föreslår INTE att förbjuda djuruppfödning och konsumtion även om jag hoppas de minskar med tiden när kärleken till andra levande varelser växer i människors hjärtan och jag uttalar mig INTE dirrekt om abortlagstiftningen , men hoppas EFTERFRÅGAN på aborter kommer att sjunka. Det är vad som rör sig i hjärtat jag diskuterar här snarare än juridik.

Det finns på facebook grupper som står för något NYTT-och är både veganer/vegetarianer och pro life som det brukar kallas. Förut har det varit sällsyntare att samma personer är både abortkritiska och kritiska mot djurindustrin så som börjat förekomma i utlandet nu på senare tid. (Även ateistiska/agnostiska abortkritiska grupper har börjat dyka upp nu också.) Degamla vanliga åsiktskombinationerna är inte så givna längre.

Jag har ibland undrat om någon enda finns som håller med mig i dena åsiktskombination eller om jag är mer eller mindre ensam i att tala för pro life äver hela linjen inklusive både ofödda människor och djur/vars kritisk till köttdjursuppfödning.

Säkert får jag en  del av mina kristna meningsfränder som jag brukat skriva tillsammans med i trådar på FL emot mig vad gäller djurrättsfrågor och säkert får jag  djurrättsmänniskor som jag samverkat med i andra trådar mot mig vad gäller mitt aborttänkande. Jag vill till andra kristna understryka att jag inte förkunanr en vegetarisk livsstil som ett dirrekt frälsningsvillkor, men ajg arbetar däremot för en mer vegetarisk värld som jag tror också kan innebära en humanare värld emd mindre lidande för både djur och människor, bla mindre svält än annars Jag menar att djuruppfödning bidrar till miljöförstöring på olika sätt och till världssvälten.

• Svar på tråden Värna Alla Levande Varelser
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2013-08-15 14:04:06 följande:

Det är även skillnad på ett foster och en individ
    Det anser jag inte generellt kan sägas.
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 14:06:05 följande:
    Det anser jag inte generellt kan sägas.

Desto större anledning att inte låta dina värderingar påverka vad som ska få bo i min kropp och mina värderingar vad som ska få leva i din
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2013-08-15 14:08:18 följande:

Desto större anledning att inte låta dina värderingar påverka vad som ska få bo i min kropp och mina värderingar vad som ska få leva i din
    Självfallet vill jag påverka både dina och andras värderingar. Jag vet inte om du är man eller kvinna , men du har möjlighet att inte bli gravid om du är kvinna och möjlighet att inte befrukta en kvinna om du är man.
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 14:30:03 följande:
    Självfallet vill jag påverka både dina och andras värderingar. Jag vet inte om du är man eller kvinna , men du har möjlighet att inte bli gravid om du är kvinna och möjlighet att inte befrukta en kvinna om du är man.

Om du vill få mig att ändra ståndpunkt får du leverera bättre argument än "jag vet inte när ett foster blir medvetet"

Om det här är en viktig fråga för dig borde du läsa på lite om hjärnans utveckling, då skulle du kunna göra väl underbyggda uttalanden om när ett mänskligt foster börjar tolka intryck
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2013-08-15 14:57:09 följande:

Om du vill få mig att ändra ståndpunkt får du leverera bättre argument än "jag vet inte när ett foster blir medvetet"
    Om det här är en viktig fråga för dig borde du läsa på lite om hjärnans utveckling, då skulle du kunna göra väl underbyggda uttalanden om när ett mänskligt foster börjar tolka intryck
    Jag har inte så stort hopp om att få just dig att ändra ståndpunkt i en handvändning. Det händer mycket under den tidiga fosterutvecklingen och det är svårt att veta säkert vad som sker exakt när. Även så enkla organismer som tex insekter förnimmer intryck.
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-15 15:25:50 följande:
    Jag har inte så stort hopp om att få just dig att ändra ståndpunkt i en handvändning. Det händer mycket under den tidiga fosterutvecklingen och det är svårt att veta säkert vad som sker exakt när. Även så enkla organismer som tex insekter förnimmer intryck.

En insekt är verkligen inte en "enkel organism"!

Men du kan som sagt lära dig n jeep massa bara du lägger ner bibeln och plockar upp lite facklitteratur istället!

Det finns en chans att du ändrar din egen ståndpunkt!
  • Johan70
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-05 16:10:03 följande:
    1) Menar du att jag handlar oetiskt som väljer att äta vegetariskt? Är det i dina ögon en synd mot skaparen?

...

4) Svälten hade som jag ser det kunnat minskas ännu mer med mer vegetarisk kosthållning.Det är ett faktum att djurproduktion till exempel bidrar till den globala uppvärmningen.
    Jag menar att det inte finns något religiöst påbud inom kristendomen som säger något om vad man skall äta. Du får gärna vara vegetarian om du vill, det är varken oetiskt eller okristligt i sig, men du kan inte använda den kristna tron som ett argument för att du gör det. Enligt Bibeln är alla växter och djur skapade av Gud och inget är orent att äta.

Det finns faktiskt olika uppfattningar om huruvida djurhållning verkligen bidrar till den globala uppvärmningen och hur som helst är det olika beroende på vilka djur det handlar om. Nöt har väl anklagats för detta, men så vitt jag vet inte t.ex. fläsk eller fjäderfä.
  • Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2013-08-15 15:46:50 följande:

En insekt är verkligen inte en "enkel organism"!
    Men du kan som sagt lära dig n jeep massa bara du lägger ner bibeln och plockar upp lite facklitteratur istället!
    Det finns en chans att du ändrar din egen ståndpunkt!
    Det beror på vad man jämför med och avser. Självfallet är den inte enkel i förhållande till tex en amöba eller en bakterie. Jag har mycket biologiska kunskaper och jag tycker det är bra att ha både bibel och biologiböcker och iinte sakna någotdera av det.
  • Selfish Geene
    Sven Erik Johansson skrev 2013-08-20 18:08:29 följande:
    Det beror på vad man jämför med och avser. Självfallet är den inte enkel i förhållande till tex en amöba eller en bakterie. Jag har mycket biologiska kunskaper och jag tycker det är bra att ha både bibel och biologiböcker och iinte sakna någotdera av det.

Du borde kanske ändra titeln på trådstarten till "värna VISSA levande varelser"?
  • Sven Erik Johansson
    Johan70 skrev 2013-08-15 22:52:19 följande:
    Jag menar att det inte finns något religiöst påbud inom kristendomen som säger något om vad man skall äta. Du får gärna vara vegetarian om du vill, det är varken oetiskt eller okristligt i sig, men du kan inte använda den kristna tron som ett argument för att du gör det. Enligt Bibeln är alla växter och djur skapade av Gud och inget är orent att äta.

Det finns faktiskt olika uppfattningar om huruvida djurhållning verkligen bidrar till den globala uppvärmningen och hur som helst är det olika beroende på vilka djur det handlar om. Nöt har väl anklagats för detta, men så vitt jag vet inte t.ex. fläsk eller fjäderfä.
    I  enlighet med renhetsförklarandet skulle jag i brist på vegetarisk mat också kunna tänkas välja att äta de djur som ansågs förbjudna i gamla förbundet och som än idag inte äts av troende judar och muslimer. Jag säger inte att tex Noah och Jesus gjort fel då de i de situationer de verkat på jorden ätit animalisk föda , men likväl beskriver bibeln ytterst sett både människors och djurs köttätande som en konsekvens av att vi lever i en brusten värld , en fördärvad skapelse och det är på den punkten som jag är oense med många kristna som inte ser något tragiskt  alls i att köttätande finns. Ytterst sett kan det inte förekomma i en paradisisk värld som jag ser det. Ytterst sett kan inte döden över huvud taget finnas i en paradisisk tillvaro. Detta tycker jag många kristna missar , men jag håller emd om att det vore obibliskt om jag hävdade att en vegetarisk livsstil var ett allmänt krav för att få del av frälsningen i Kristus.

• Sven Erik Johansson
    Selfish Geene skrev 2013-08-20 18:24:46 följande:

Du borde kanske ändra titeln på trådstarten till "värna VISSA levande varelser"?
    Det hade nog varit språkligt mer korrekt då jag inte inkluderar bakterier och virus i min strävan.
Svar på tråden Värna Alla Levande Varelser