• Pumpkin

Att ge flaska från början, några frågor

Jag har gett båda mina barn ersättning från början. I båda fallen har jag fått upp dem på bröstet och efter en stund har personalen gått iväg och gjort mat åt dem och kommit med. Har haft med egna flaskor båda gångerna men inte ersättning. Har kollat upp i förväg att BB har ersättning av samma sort som jag tänkt ge.

Har aldrig steriliserat flaskor efter varje måltid. Till en början har jag kokat flaskorna varje kväll, men efter ett tag gått över till att koka dem typ en gång i veckan. Själva dinapparna har jag dock steriliserat lite oftare. 

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lovisa 130507
  • Pumpkin

Just det, när första barnet föddes ringde vi bara på en klocka så kom personalen med mat åt honom. Nu när andra barnet föddes gjorde personalen i ordning en behållare med ersättning som vi sen kunde gå och hämta ur (de ställde den i anhörigkylen). Sen såg de till att det alltid fanns fräsch ersättning (dvs den stod aldrig längre än typ 6-7 timmar).

• Pumpkin

Eftersom mammans mjölkproduktion inte drar igång ordentligt förrän efter barnet är ute och har börjat suga på bröstet så är det inte så konstigt att man säger att bebisar inte behöver mat det första dygnet, det är helt enkelt så naturen anpassat det Sen gör det ju såklart inget att de får i sig mat, det är ju bara ett stort plus Och när man ger ersättning ska man ju inte vänta ett dygn bara för att såklart.

Jag har alltid använt MAMs flaskor till mina barn, dem kan man sterilisera på 20 sekunder i mikrovågsugn

• Pumpkin

MAM har gjort sina flaskor "självsteriliserande", så man behöver inget tillbehör. Man häller lite vatten i botten av flaskan och ställer in den i micron i 20 sekunder så är det klart Annars finns det steriliseringspåsar att köpa också, som man använder i micron och de borde funka till alla flaskor.

Svar på tråden Att ge flaska från början, några frågor