• äpplet86

Att ge flaska från början, några frågor

Jag kommer inte kunna amma alls pga mediciner och kommer få ge flaska från start. Tänker på saker som att man får barnet på bröstet och de börjar snutta, vilket inte går i mitt fall, när i så fall får bebisen sitt första mål mat? Ska man ta med egna flaskor och ersättning? 

Sen ska man ju sterilisera flaskorna innan nästa måltid, hur fungerar det om man ligger på BB?  

Lite funderingar =) 

• Svar på tråden Att ge flaska från början, några frågor
  • Notle

Enligt BB så behöver inte barnet mat de första 24 timmarna.

Jag visste inte att man skulle sterilisera flaskorna vid varje måltid. Gjorde det bara en gång per dag. Det finns jätte bra MAM-flaskor som går att sterilisera i micron. Jätte bra då de flesta har micro. :)

• Ellie

Man brukar få låna flaskor på BB, men det kan vara värt att ta med egna om ni vill undvika för mycket byte mellan olika nappar i början. Ring gärna och hör med ert BB vad som gäller - och om ni skall ta med egen ersättning.

• Pumpkin

Jag har gett båda mina barn ersättning från början. I båda fallen har jag fått upp dem på bröstet och efter en stund har personalen gått iväg och gjort mat åt dem och kommit med. Har haft med egna flaskor båda gångerna men inte ersättning. Har kollat upp i förväg att BB har ersättning av samma sort som jag tänkt ge.

Har aldrig steriliserat flaskor efter varje måltid. Till en början har jag kokat flaskorna varje kväll, men efter ett tag gått över till att koka dem typ en gång i veckan. Själva dinapparna har jag dock steriliserat lite oftare. 

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lovisa 130507
  • Pumpkin

Just det, när första barnet föddes ringde vi bara på en klocka så kom personalen med mat åt honom. Nu när andra barnet föddes gjorde personalen i ordning en behållare med ersättning som vi sen kunde gå och hämta ur (de ställde den i anhörigkylen). Sen såg de till att det alltid fanns fräsch ersättning (dvs den stod aldrig längre än typ 6-7 timmar).

• äpplet86

Tack för svar =)

Man läser en hel del och då har jag läst att man ska sterilisera flaskorna så ofta men känns skönt om det inte behövs så ofta.

Packar ner någon flaska i väskan i fall att och hör med BB om ersättningen.

Har köpt Dr Browns nappflaskor, hört att de ska vara bra.  

Och låter ju bra om personalen går iväg och gör lite mat åt bebisen, för mig låter det dock bara galet att bebisen inte skulle behöva mat det första dygnet.

• Pumpkin

Eftersom mammans mjölkproduktion inte drar igång ordentligt förrän efter barnet är ute och har börjat suga på bröstet så är det inte så konstigt att man säger att bebisar inte behöver mat det första dygnet, det är helt enkelt så naturen anpassat det Sen gör det ju såklart inget att de får i sig mat, det är ju bara ett stort plus Och när man ger ersättning ska man ju inte vänta ett dygn bara för att såklart.

Jag har alltid använt MAMs flaskor till mina barn, dem kan man sterilisera på 20 sekunder i mikrovågsugn

• äpplet86
    Pumpkin skrev 2013-07-09 20:42:21 följande:
    Eftersom mammans mjölkproduktion inte drar igång ordentligt förrän efter barnet är ute och har börjat suga på bröstet så är det inte så konstigt att man säger att bebisar inte behöver mat det första dygnet, det är helt enkelt så naturen anpassat det Sen gör det ju såklart inget att de får i sig mat, det är ju bara ett stort plus Och när man ger ersättning ska man ju inte vänta ett dygn bara för att såklart.

Jag har alltid använt MAMs flaskor till mina barn, dem kan man sterilisera på 20 sekunder i mikrovågsugn
    Ah jo så sant så det du säger Glad Ah okej, är det någon speciell grej till flaskorna då om du steriliserar dem i micron? För såg att det fanns något sådant till dr brown flaskorna?
  • Pumpkin

MAM har gjort sina flaskor "självsteriliserande", så man behöver inget tillbehör. Man häller lite vatten i botten av flaskan och ställer in den i micron i 20 sekunder så är det klart Annars finns det steriliseringspåsar att köpa också, som man använder i micron och de borde funka till alla flaskor.

• äpplet86
    Pumpkin skrev 2013-07-09 21:03:19 följande:
    MAM har gjort sina flaskor "självsteriliserande", så man behöver inget tillbehör. Man häller lite vatten i botten av flaskan och ställer in den i micron i 20 sekunder så är det klart Annars finns det steriliseringspåsar att köpa också, som man använder i micron och de borde funka till alla flaskor.
    Aha okej ja det lät väldigt smidigt Glad Nu ligger mina dr brown flaskor här hemma så jag börjar med dem Flört 
Svar på tråden Att ge flaska från början, några frågor