• Calma

Hjälp mot såriga och smärtande bröst!!

Min lilla prinsessa är 8 veckor och jag har ett rent helvete med amningen/brösten. - Fortfarande!
    Detta är mitt tredje barn och jag har aldrig haft så här ont i mina bröst någonsin!

Med första och andra barnet så försvann mina plågor ganska snabbt, bara efter ett par veckor.
    Men nu är det hopplöst. Fortfarande blåsor och svinont inne i brösten också, mest EFTER amningen. 
    Det känns som att jag har ett getingbo inne i BH:n ca. 15 minuter efter varje amning och så varar det ca. 1-1,5 timme. Ibland har det varat längre, totalt upp till 4 timmar!! När väl brännandet släpper så bara "ömmar det" som att man har ett skrapsår ungefär. Det känns både ytligt i bröstvårtorna men även inne i brösten. Mest på ena sidan.

För ett par dagar sedan var jag på närmsta amningsmottagning där de tog prover för att se om jag har infektion eller svamp. Jag har redan behandlats mot svamp i 2 veckor men det hjälper inte det heller! (Både salva och tabletter) När jag var på mottagningen så kollade de även hur hon ligger vid bröstet och det ser väldigt bra ut. Hon har rätt tag, vi justerade bara lite grand och nu är allt helt korrekt enligt konstens alla regler.

Jag har testat PureLan, Bephanten, Bröstvårts salva, bröstmjölk och nu även silon (som jag givetvis tvättar bort innan jag ammar) Vidare har jag även testat att lufta brösten, bära bröstluftare från meddela samt att ha BH inlägg med silkeslen yta så att inget ska kunna skava. Men INGET hjälper!!

Det största kruxet i hela alltet är att min lilla bestämda dam VÄGRAR att ta något annat än bröstet.
    Vi har provat med ALLA flaskor som finns att testa, det GÅR INTE. Hon gallskriker och spottar ut, klöks och totalvägrar. Vi har även testat kopp och med medicinspruta. Det funkar inte heller. Hon vill helt enkelt ha tutte!

Mina andra två barn har aldrig strulat med detta. De har tagit både napp och flaska hur lätt som helst. Så detta är verkligen nytt för mig.

Jag är så less på detta och helt förtvivlad för min lilla flickas skull. Jag kommer inte kunna amma henne om jag inte får bukt med mina bröst (som snart tar dö på mig). Och jag kan ju inte sluta amma för hon vägrar ta flaska.

Vad sjutton ska jag göra?????!!! Någon som har något tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 17:24
    Glömde att vi även testat med amningsnapp, men den blir hon också arg på. Sist vi testade så BET hon mig!! Fastän hon inte har några tänder än så gjorde det fruktansvärt ont att bli biten kan jag säga!

• Svar på tråden Hjälp mot såriga och smärtande bröst!!
  • mimamima

Jag såg att du provat med bröstmjölk, och det var det bästa rådet jag fick! Men jag tog ganska mycket mjölk på vårtan och täckte över med plastfilm, hushållsplast, och lät det sitta ett bra tag... Det fungerade faktiskt över förväntan.
    Förstår din frustration, hade precis likadant och varje amning var en plåga, jag blödde och hade div. Olika infektioner... Men det gick faktiskt över så småningom....
    Håller tummarna att du lyckas hitta nåt trix så att du/ni kan fortsätta amma....:)

• tvättoman

Jag hade också problem m tredje barnet, men purelan o bröstluftare hjälpte mig.

Men innan dess läste jag om nån som tipsade om att ha koksaltlösning på en bit sån där väv/tyg som man har på sår (så irriterande, kommer ej på vad det heter!!) och att hela tiden hålla detta fuktigt i BH:n. Fattar inte riktigt om personen hade nåt annat över, typ snäckor, för att inte läcka vidare fukten ut i tröjan, men detta var tydligen bra för sår på bröstvårtan. Alltså för att den aldrig torkade ut o då lättare läkte. Kanske inte så bra om man har svamp Kom jag på....

Detta är ju ngt jag läst o ej provat själv så jag kan inte förklara bättre, men du lät desperat så jag ville ändå berätta om ngt du ännu ej provat.

Hoppas det ordnar sig för er, det låter fruktansvärt med smärtan. Mitt råd är annars att sluta amma o ge flaska. Jag vet att ni provat, men nån gång måste det ju funka. Jag förstår att det är hemskt om flickan ej vill ta flaskan och att då tvinga henne, men det låter som att du har ett helvete rent ut sagt och det är inte bra för nån av er i det långa loppet.

Många kramar o lycka till!!

• Nattugglan

Låter som jästsvamp och mjölkblåsor. Har du vita prickar/blåsor på bröstvårtorna? Det kan betyda att mjölkgångar är tilltäppta, då behöver du åtgärda det. Råd finns här: sagogrynet.wordpress.com/2011/03/01/white-spots/ och här: kellymom.com/bf/concerns/mother/nipplehealing/ samt kellymom.com/bf/concerns/mother/nipplebleb/

Alllmänt mot jästsvamp lönar det sig att först och främst undvika socker och vitt mjöl i din kost, de ger jästsvampen näring. Var extra noga med handhygien före och efter amning, annars sprider du jästsvampen och återinfekterar dig själv och bebis. Sluta använd Purelan eller annan lanolin, det jästsvamp gillar mest är fukt och värme - när du använder lanolin (som är ullfett) finns risken att du "kapslar in" fukten i bröstet och gör att jästsvampen trivs ännu bättre. När du har jästsvamp hjälper det oftast inte heller att smörja med bröstmjölk. Det som hjälper är

- Ekologisk kallpressad kokosolja - smörj in bröstvårtorna och även bebisens mun före amning (riskfritt för bebisen, kokosolja innehåller inget skadligt, tvärtom bara nyttigt) och efter amning badda bröstvårtorna med utspädd äppelcidervinäger (en tesked i ett litet glas vatten är lagom blandning) eller vichyvatten. Efter att det torkat kan du smörja med kokosolja igen. Tvätta händerna extra noga innan du smörjer och efter varje gång du rör dina bröst - var extra noggrann också med bebisens hygien. Kokosolja är också bra att smörja bebisens stjärt vid blöjbyten.

- Kokosolja och äppelcidervinäger kan (och rekommenderas) du också ta invärtes - drick ett glas vatten med en tesked äppelcidervinäger innan varje måltid och ta en matsked kokosolja (med maten eller i kaffet till exempel) tre-fyra gånger om dagen medan du har jästsvamp. Ät så mycket vitlök du tål, vitlök verkar väldigt effektivt mot jästsvamp (ta vitlökskapslar om du inte gillar smaken/lukten). Börja dock både kokosolja och vitlök med mindre mängd och öka gradvis så kroppen hinner vänja sig.

- Mjölksyrabakterier som tillskott till både dig själv och bebis. Bebisens tillskott bör innehålla främst bifidobakterier och till dig själv bör du helst ta dubbel rekommenderad dos. Boosta också ditt immunförsvar med extra C-vitamin.

- Nappar, nappflaskor och leksaker som bebis har i munnen bör steriliseras extra noga och ofta. (Leksaker kan du t.ex. tvätta i diskmaskinen, använd ättika som sköljmedel.) Undvik behå om du kan, använd lösa linnen i naturmaterial. När du tvättar behå eller linnen, tillsätt ättika i sista sköljen istället för sköljmedel. Byt handdukar ofta, byt lakan ofta, byt tandborste (nu och sedan igen när symptomen försvunnit), se till att övriga i familjen också är extra noga med hygien.

*** När symptomen börjar försvinna, fortsätt med råden ännu en vecka minst - helst två veckor till. Och jag upprepar: Undvik socker och vitt mjöl (samt helst alla mjölkprodukter utom yoghurt) i din kost, de ger jästsvampen näring! De andra råden hjälper inte om du hela tiden förser jästsvampen med näring, så börja med att ändra på vad du äter. ***

Svar på tråden Hjälp mot såriga och smärtande bröst!!