Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Är abort en big deal?!

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-07-05 12:00:49 följande:
    Det går inte att svara på, det är olika från fall till fall. Abort bör förstås ses som vardagsmat i meningen att det är något som görs varje dag men samtidigt så bör abortantalen minska, dock av rätt anledningar. Idealet är att inga aborter görs eftersom alla graviditeter är planerade och önskade och inga sjukdomar hos foster finns. Men det är ouppnåeligt.
    Hjärta

Jag har själv aldrig utfört en abort, eller varit gravid. Så jag kan inte säga hur jag själv skulle reagera. Men jag tycker inte det borde vara en så big deal. Det var en kursare till mig som var borta en dag för att göra abort, och jag hörde folk viska om det. Själv tänkte jag att det är väl inget mer att viska om än att gå dra ut en tand hos tandläkaren? Det borde inte vara något skamligt, olyckor händer.

Antalet abort bör minskas genom att man minskar antalet oönskade graviditeter (t ex bättre preventivmedelsrådgivning), inte genom att öka antalet födslar, om ni förstår vad jag menar.
  • lykantrophona

Jag tänker att förhoppningsvis så motiverar en abort personen att lära sig och vara mer försiktig med att förhindra oönskade graviditeter i framtiden. Att tvinga på en kvinna att föda ett barn kommer inte hjälpa någon. Världen är redan full med människor, kvinnan riskerar att bli olycklig, barnet är oönskat och kanske får höra det, förlossning har sina risker också.

I regel så minskar antalet aborter i länder där abort blir tillåtet. I länder där det är helt förbjudet så utför kvinnorna antingen riskabla hem-aborter, eller åker utomlands för att utföra abort. Abort är dessutom något som man sysslat med i alla tider, det var bara mer riskabelt förr när man t ex blandade giftiga växter och svalde.

Som sagt, jag kan inte säga något om hur jag personligen skulle reagera. Men jag lägger ingen värdering i hur folk reagerar efter sina aborter. Vissa känner sig sorgsna, andra bara lättade. Inget av dessa är fel. Det borde inte vara skamligt att ta till abort, speciellt som att många har goda anledningar till det.

Svar på tråden Är abort en big deal?!