Inlägg från: Midnight |Visa alla inlägg
  • Midnight

Är abort en big deal?!

Min fråga är hur ni ser på abort fram till v18? I första hand under ett sent skede fram till v18.

Vissa anser att en abort är en stor och tung fråga som kan vara svår att leva med och vissa tar abort med en klackspark. Vad tycker du?

Jag vet att svarsalternativen är ganska stränga i ordvalet men välj det som ligger närmast er åsikt.

Mamma till en ängel
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är abort en big deal?!
  • Midnight

Jag kan bara säga hur jag har känt. Jag ångrar min abort väldigt mycket då jag verkligen längtade efter barn. Sedan att själva utförandet av aborten (v17+) var som taget ur ett U-land gör inte saken bättre.

Mamma till en ängel
  • Midnight

Det jag stör mig på är just att man ofta glömmer bort kvinnans lidande i och med en abort. Självklart så är det från fall till fall och alla "lider" inte på samma sätt. Men många gör faktiskt det men det är nästan som tabu att prata om det. Det är faktiskt ett ingrepp i kroppen som kan orsaka mycket smärta och jobbiga känslor, men många utomstående ser inte det utan tänker bara det blev inget barn get over it.

Mamma till en ängel
  • Midnight

Vad man har för anledning att göra en abort är ju upp till var och än det får man respektera. Huvudsaken är ju att den gravida kvinnan gör vad som känns bäst för henne.

Mamma till en ängel
  • Midnight
    LinneaJosie skrev 2013-07-05 12:32:28 följande:

Jag upplever lite tvärt om, att det förutsätts att en abort ska bli ett trauma och att det är en jobbig upplevelse. För just mig var det ingetdera, och det verkar enligt vissa göra mig okvinnlig och kall.

Det är inte heller rätt!
    Enligt min mening så är det olika i olika situationer och det är just utifrån det man som utomstående borde stötta. 
    Mamma till en ängel
  • Midnight
    lykantrophona skrev 2013-07-05 12:35:18 följande:
    Hjärta

Jag har själv aldrig utfört en abort, eller varit gravid. Så jag kan inte säga hur jag själv skulle reagera. Men jag tycker inte det borde vara en så big deal. Det var en kursare till mig som var borta en dag för att göra abort, och jag hörde folk viska om det. Själv tänkte jag att det är väl inget mer att viska om än att gå dra ut en tand hos tandläkaren? Det borde inte vara något skamligt, olyckor händer.

Antalet abort bör minskas genom att man minskar antalet oönskade graviditeter (t ex bättre preventivmedelsrådgivning), inte genom att öka antalet födslar, om ni förstår vad jag menar.

Jag respekterar din åsikt. Men jag blir ledsen över att man tar så lätt på det. Allting beror på situationen men i mitt fall var det inte som att dra ut en tand kan jag lova.
    Mamma till en ängel
  • Midnight

Frågan som tråden handlar om är hur man själv ser på abort för sin egen del, inte andras!
    Vad var och en gör är deras ensak.

Mamma till en ängel
  • Midnight

Ja alltså jag menar att jag var inte ute efter att vi ska döma varandra för våra val utan jag ville bara få en bild av hur samhället ser på själva allvalighetsgraden av en abort. Det är ju som du säger ett ingrepp i kroppen. Medan vissa menar på att det inte är så farligt och mest tar det med en klackspark. Många män resonerar till exempel så. Att dom ser bara faktumet att de själva slipper bli pappa men dom ser inte faktumet att kvinnan faktiskt utsätter sig för en risk i och med en abort.

Mamma till en ängel
Svar på tråden Är abort en big deal?!