Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Är abort en big deal?!

Midnight skrev 2013-07-05 11:35:56 följande:
    Min fråga är hur ni ser på abort fram till v18? I första hand under ett sent skede fram till v18.

Vissa anser att en abort är en stor och tung fråga som kan vara svår att leva med och vissa tar abort med en klackspark. Vad tycker du?

Jag vet att svarsalternativen är ganska stränga i ordvalet men välj det som ligger närmast er åsikt.

Ja jag anser att abort är en big deal eftersom jag anser att livet startar vid befruktningen och att det är fel att medvetet och aktivt så att säga avsluta det livet.

Däremot kan jag ju inte säga att det SKA vara en big deal för andra. 
  • Jennie med ie
    LuckyLips skrev 2013-07-05 11:47:57 följande:
    Jag gjorde en sen abort vid 15 och jag har aldrig haft problem med det beslutet jag tog. Eller att jag känt sorg eller att jag skulle ångra mig. Det var bara en enorm lättnad.
    Men sen tycker jag inte att man på något sätt ska använda abort som ett preventivmedel.

Det kan man inte heller förvisso, så...
  • Jennie med ie
    Sölve skrev 2013-07-05 11:51:29 följande:
    Jag tror inte att någon använder abort som preventivmedel. Varför skulle NÅGON tycka att blod, smärta och narkoser är ett bättre alternativ än p-piller t ex?

Det finns de, även om de säkerligen är väldigt få, som på allvar resonerar som så att "skyddet är inte så viktigt, det finns abort". Hur de kommit fram till den ståndpunkten vet jag inte.
  • Jennie med ie
    Sölve skrev 2013-07-05 11:58:33 följande:
    Ja, visst. Du har rätt i att det finns stolpskott som resonerar lite knepigt.
    Syftar mer på att i sådana här trådar så kommer alltid kommentaren upp och det är alltid en och annan som tror att  det är SÅ vanligt, speciellt om någon gjort flera aborter (som jag). Det är samma sak när man diskuterar tjejer som  vill behålla mot killens vilja, då är det plötsligt SÅ vanligt med tjejer som lurat till sig barn.  

Det är väl ungefär som när man utgår från att ofrivilligt gravid = har inte skyddat sig. Och visst, i de flesta fall har man inte skyddat sig enligt konstens alla regler men det finns ju också fall där man använt p-medel korrekt och blivit gravid ändå (been there, done that). De är ju trots allt inte 100%-iga.
  • Jennie med ie
    Saarraa skrev 2013-07-05 12:26:46 följande:
    För mig är abort en big deal och är personligen emot det, men det finns situationer då det är bästa alternativet. Men jag tycker att det idag tas alltför lätt på abort, så otroligt många som använder det som ett typ av preventivmedel eller som gör abort som en enkel utväg. 

Förrutom att det inte är möjligt att använda abort som preventivmedel så vad bygger du det på att det är otroligt många som förlitar sig på aborträtten i stället för att försöka skydda sig?
Svar på tråden Är abort en big deal?!