Inlägg från: Sölve |Visa alla inlägg
  • Sölve

Är abort en big deal?!

För mig är abort ingen stor grej och jag har inte alls passat in i mallen av hur "man ska känna" vid mina 3 aborter.
    Jag har bara känt lättnad. 

• Sölve
    LuckyLips skrev 2013-07-05 11:47:57 följande:
    Jag gjorde en sen abort vid 15 och jag har aldrig haft problem med det beslutet jag tog. Eller att jag känt sorg eller att jag skulle ångra mig. Det var bara en enorm lättnad.
    Men sen tycker jag inte att man på något sätt ska använda abort som ett preventivmedel.
    Jag tror inte att någon använder abort som preventivmedel. Varför skulle NÅGON tycka att blod, smärta och narkoser är ett bättre alternativ än p-piller t ex?
  • Sölve
    Jennie med ie skrev 2013-07-05 11:54:11 följande:

Det finns de, även om de säkerligen är väldigt få, som på allvar resonerar som så att "skyddet är inte så viktigt, det finns abort". Hur de kommit fram till den ståndpunkten vet jag inte.
    Ja, visst. Du har rätt i att det finns stolpskott som resonerar lite knepigt.
    Syftar mer på att i sådana här trådar så kommer alltid kommentaren upp och det är alltid en och annan som tror att  det är SÅ vanligt, speciellt om någon gjort flera aborter (som jag). Det är samma sak när man diskuterar tjejer som  vill behålla mot killens vilja, då är det plötsligt SÅ vanligt med tjejer som lurat till sig barn.  
  • Sölve
    LuckyLips skrev 2013-07-05 11:59:32 följande:

Känner en tjej som gjort fem-sex aborter och hon har sagt själv att det berodde på att de var slarviga med skydden.
    Jaha?
  • Sölve
    Saarraa skrev 2013-07-05 12:26:46 följande:
    För mig är abort en big deal och är personligen emot det, men det finns situationer då det är bästa alternativet. Men jag tycker att det idag tas alltför lätt på abort, så otroligt många som använder det som ett typ av preventivmedel eller som gör abort som en enkel utväg. 
    Är det OTROLIGT många som använder det som preventivmedel? 
    Vad vet du om det egentligen? Sitter du personligen och intervjuar alla kvinnor som genomgår aborter?

• Sölve
    boandersson skrev 2013-07-05 15:34:49 följande:
    Riktigt förvånad över hur vissa kvinnor verkar sakna känslor? Men det är väl det tänkandet att dem inte gör något fel att det är typ att gå till tandläkaren? Att själva ordet heter abort är ju ganska neutralt också, hade det hetat "fostermord" så hade nog fler tänkt till..
    Jag saknar inte känslor. Jag kände mig otroligt lättad efteråt, det är också en känsla.

• Sölve
    boandersson skrev 2013-07-05 15:38:19 följande:
    Nej tack och lov har jag inte behövt att ha det på samvetet då jag tar ansvar för mitt handlande och skyddar mig mot oönskad graviditet.
    Preventivmedel är inte 100 % säkra vet du.
  • Sölve
    boandersson skrev 2013-07-05 15:38:56 följande:
    En för mig förvånande känsla i sammanhanget men alla fungerar vi olika.............
    Varför förvånande?
    Första var jag 14 år gammal och hade blivit gruppvåldtagen av fyra killar. Jag kände mig otroligt lättad när allt var över. 

De andra två gångerna var i vuxen ålder och jag ville absolut inte ha fler barn då jag jag riskerade livet två gånger för att få mitt andra barn och jag har fortfarande fysiska men trots att hon är 5 år gammal. Mina känslor handlade om de barn jag redan har, om ångesten för att dö, att lämna mina barn moderlösa. Jag var fysiskt och psykiskt slut efter att ha fått två barn på 2,5 år och däremellan förlorat två barn varav det ena i v. 18 och båda gångerna höll jag på att dö. 
    Det enda rätta beslutet för mig var abort. Lättnaden båda gångerna var lika stor som ångesten varit då jag upptäckt att jag var gravid.

Förstå att det kan finnas fler orsaker bakom en handling och en känsla. 
  • Sölve
    Dragonball skrev 2013-07-05 15:58:17 följande:
    Preventivmedel är inte enda boten mot oönskade graviditeter vet du. Man behöver inte ligga på ett sådant sätt så barn blir till. Vuxna människor borde kunna förstå detta.
    Jag förstår det. Men det är min kropp och mitt val. 
Svar på tråden Är abort en big deal?!