• Anonym (x)

Behöver hjälp innan jag går under

Samma fast tvärtom här Jag är den onde som "baktalar" pappan och nu hatar min dotter honom. Men hos honom är hon glad och lekande och älskar att vara med och hos sin far. Säger han och menar säkert med hela sitt hjärta.

Jag tror att min dotter är rädd för att såra mig, eller över att jag blir ensam när hon är hos sin far. Tyvärr har hon lite rätt, jag är överorolig över att hon ska ha det dåligt hos sin far och har haft svårt att inte visa detta.

Men... hon är även irriterad över att inte bli tagen på allvar hos honom. Och är sur över att han bara skrattar åt hennes protester.

Nu verkar du inte vara som honom alls men jag tror att barnen är klart påverkade av sin far och dennes prat. Kan du kanske få ensamtid med barnen ett och ett? För att bara ta en fika, gå på bio eller något som tar lite tid och ger er utrymme att prata? Och för din del (främst) bara lyssna och vara medkännande. 

Min dotter får prata med utomstående och är hyfsat uppriktig, men inte hälften av vad hon borde vara, tror jag. Men med två barn blir det så mycket svårare då dom håller varandra tillbaka och är varandras vakter. Så ge dom ensamtid med dig, inte bara en gång utan många och så lättsamt det kan bli, så tror jag att du kan vinna tillbaka förtroendet - sakta men säkert.

• Anonym (x)

Ja, säkert styr och ställer styvmamman mycket men det behöver inte innebära att hon pratar illa om den riktiga mamman. Jag pratar inte illa om min dotters far men hon känner av att jag tycker otroligt illa om honom och detta snappar hon upp och är (i mina ögon då) lojal mot mig genom att putta undan honom.

Jag kan hålla med om att du verkar vara en kärleksfull mor och att det kan vara bra om barnen ser hur du mår, på riktigt - prat räcker inte hela vägen alls på den fronten. Om du "bryter ihop" lite lätt ser barnen att du vågar visa dina känslor och kan därmed få lättare att visa sina. Så svårt det där Önskar dig lycka till oavsett!

• Anonym (x)

Usch, lider med dig. Rent vidrigt gjort av pappan. Han borde, för barnens bästa, jobba för att de får träffa er båda! Håller tummar och tår för att det här får en lycklig lösning - för er alla!

• Anonym (x)

Vidrigt att barnen blivit så illa behandlade Men toppen att du orkade kämpa! Håller tummarna för att de kan få en bra relation till er båda, på något mirakulöst sätt.

Svar på tråden Behöver hjälp innan jag går under