Behöver hjälp innan jag går under
Min tanke när jag läser dina inlägg är att detta handlar om mer än en sak.
Bonusmamman är säkert en riktigt bra mamma som är engagerad i alla barnen, både de biologiska och bonusarna.
Om du kan förlika dig med att hon är en bra mamma för dem då de är hos henne och pappan så kanske det blir lättare för dig. Är det inte bra att dina barn har en vuxen till i sina liv som älskar dem? Att det sen kanske gått lite överstyr anser jag är pappans fel. Det är hans och dina barn och hans uppgift är att se till att barnen har en bra kontakt med dig.
Vad händer om du sätter dig ner med barnen och frågar dem om vad de tycker om bonusmamman? Vad de brukar hitta på tillsammans, vad hon brukar laga för mat, vilken hennes favoritfärg är etc. Förklara för barnen att du tycker det är jättebra att hon tar så väl hand om dem och att du är tacksam över att hon älskar dem.
Förklara också väldigt tydligt att de har två föräldrar och en extraförälder och att detta inte kommer att ändras. Att ni tillsammans får hitta ett sätt att få detta att fungera utan att någon ska behöva vara ledsen eller ha tråkigt. Att de får bjuda till själva och komma med förslag på aktiviteter ni kan göra tillsammans. Att de får ta ett ansvar för att deras liv blir bra, roliga och meningsfulla. Du är en snäll mamma och du vill dina barn väl, men de måste hjälpa dig.
Barn är klokare än man tror och jag är inte så säker på att man ska visa upp en glad fasad oavsett vad de säger eller gör. Visa att du är människa och visa att du inte tar skit från dem. Våga vara vuxen. Det är som du själv nämnt mer disciplin hos pappan. Kanske det är det barnen vill ha. Du kanske i din iver att de ska tycka om dig helt enkelt varit för snäll. Sätt upp gränser och se till att de efterlevs.