Rue skrev 2013-07-19 10:23:15 följande:
Thirtyplus- åh det låter ju lovande😄. Va spännande art det snart e dags! Hoppas så att båda mina vill stanna, förstod att det e vanligt art man får missfall på en såhär tidigt- men sen beskedet i onsdags har jag bara blivit mer och mer glad över det😄.
Ja, det är generellt sett (oavsett antal foster) större risk för mf till vecka 12. Sen medför en tvillinggraviditet andra ökade risker och det är svårt att låta bli att nojjas över dom.
Jag var extremt orolig över bäbisarna under första halvan då jag inte visste om dom ens levde där inne. Sen började jag känna rörelser dagligen och då blev jag istället nojig över att jag inte visste om det var ett eller två foster jag kände.
Jag vill absolut inte spricka hål på din glädjebubbla eller sätta några griller i huvudet på dig. Bara berätta hur det var för mig. Men något man kan glädjas med är att denna riskgraviditet, som tvillingar medför, är att man får tätare kontroller och blir tagen på största allvar när man har någon oro. Vården tar det säkra före det osäkra när man är duplexgravid och man blir ombedd att ringa en gång för mycket än en gång för lite.
Tre gånger har jag kontaktat förlossningen pga oro och alla tre gångerna har jag fått kommit in på en gång och kolla så att allt står rätt till.
Första gången var i mitten på andra trimestern och det kom lite blod på pappret när jag torkade mig. Dom ville till och med skicka en ambulans även om det inte var större blodfläck en en tesked och blödningen hade inte fortsatt. Det visade sig att det bara var ett ytligt blodkärl i slidan som spruckit, men dom gjorde trots det både VUL och UL för att försäkra sig om att allt stod rätt till.
Andra gången var några veckor efter det och jag hade inte känt ettan på några dagar så jag fick komma på en gång för ett UL. Det visade sig att ettan lagt sig inåt och låg och sparkade på sin brorsa istället för på mig.
Tredje gången visade hemtest av äggvita, vilket jag gör varje vecka, högt så jag fick komma in omgående för ett CTG. Provet jag fick lämna där visade dock normalt, så jag hade förmodligen mycket flytningar i urinen när jag gjorde hemtestet.
Så har du oro över något eller om du skulle känna ,eller inte känna, något som du tolkar som onormalt, så ring din förlossningsavdelning. När dom hör ordet duplexgravid så blir man genast tagen på större allvar :)