Förväntansfulla skrev 2013-07-20 15:55:47 följande:
Så himla jobbigt och inte få veta riktigt vad det är som blöder men känner mig ändå lugn. Våra bebisar lever och jag känner på mig att allt kommer gå vägen :)
Jag hoppas inte att det var mitt inlägg Majken30 syftade på. För jag vill absolut inte skrämma någon. Jag håller med att det är lite överdrivet "skrämselsnack" med tvillinggraviditeteter. Däremot finns det sådant man går igenom som kan vara skönt att höra från andra, som redan fått sina eller är längre gångna, just eftersom att man blir så uppskrämd av allmänheten så att man tolkar varje liten grej som att nåt skulle vara fel.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så hade även jag en klarröd blödning och fick åka in och kolla, men det visade sig vara en så ofarlig grej som ett sprucket blodkärl i slidan och bäbisarna mådde utmärkt där inne. Och så länge dom gör det... ja då spelar resten inte så stor roll :)
(Sitter med grymma förvärkar just nu som har hållit på i över 6 timmar. Och även om det gör extremt ont så överväger känslan av de väldigt aktiva fosterrörelserna den smärtan. Då vet jag ju att dom har det bra där inne, så då är smärtan lättare att härda ut :) )
Och lågt blodtryck har jag alltid haft och har det även nu under graviditeten. Det har hänt flera gånger att sjukvårdspersonal frågat om blodet ens går runt där inne. Men det är inget farligt och inget dom gör något åt. Så du kan vara lugn över den delen.
Järnbrist är vanligt vid graviditet och nästan oundvikligt vid tvillingar. Jag skulle gissa på att läkaren sa "om du vill" i förebyggande syfte eller att du kanske låg på gränsen för ett "bra" järnvärde. Ett tydligt tecken på järnbrist är att man känner sig trött och hängig. Till en början kan det räcka med järnrik mat, men förr eller senare lär du nog få äta tillskott av järn och det är varken farligt eller onormalt.
Något som dock min BM missade att berätta för mig till en början var att mjölkprodukter neutraliserar järn på något sätt så det ska man inte ta i samband med varandra. Jag tog järntabletterna vid kvällsmat och då blev det ju fil, yoghurt etc. så kroppen tog ändå inte upp järnet jag stoppade i mig. Men det märktes ju efter ett tag eftersom att mina järnvärden fortsatte sjunka. :) Mitt senaste värde för två veckor sedan var 102, så jag fortsätter att sjunka trots tillskottet, men inte alls i samma takt. Men BM har inte skrämt upp mig över det alls, utan bara uppmuntrat mig att fortsätta äta järntabletterna och järnrik mat. (Jordgubbssäsongen är ju en stor järnkälla man inte tackar nej till :) :) )
En annan sak jag heller inte blev informerad om när jag började med järntabletterna var att man efter ett tag skiter kolbitar. Och jag överdriver verkligen inte! Förstoppning är vanligt vid järntillskott, dock har det ej drabbat mig utan det är snarare så att man kan tro att jag ätit en glödlampa. Men färgen är riktigt kolsvart. Kanske inte det trevligaste att läsa om, men vissa saker får man ju bara höra via andras erfarenheter :P
Håller med om att ultraljud är bland det mest fantastiska jag varit med om! Speciellt dom tidiga då man kan se hela bäbisen på en och samma bild :) Nu får jag bara se bilder på ett huvud eller en rumpa, en mage eller ett ben och visst är det underbart även det, men att se hela bäbisen.. det blir mer verkligt på något sätt.