• Anonym (mamman)

pappan flyttar till usa lämnar 2 barn

hallå :) har en fråga. har 2 barn på 3år och  6år. barnens pappa ska flytta till usa nästa år. ny fru som han ska leva me. idag har vi gemensam vårdnad men detta kommer ändras så ja har ensam. jag undrar hur detta funkar rent ekonomiskt, kommer han ha skyldighet att betala för sina barn eller hur funkar de? har ja nån rätt att kräva pengar av honom? såfall hur mkt ?

tack o hej

• Svar på tråden pappan flyttar till usa lämnar 2 barn
  • alexDeLarge
    Anonym (mamman) skrev 2013-07-02 13:29:01 följande:
    ja de låter ju bra, men vadå domstolsbeslut?

Ja dom följer naturligtvis inte svensk lag. Det är en domstol som för bestämma beloppet som troligen blir högre än vad det hade varit om han hade bott kvar i Sverige. Dom har ju lite andra löner i USA. Det är en mycket mer avancerad procedur också.
    Alltid anarkist. Kunnig inom juridik och medicin.
  • Tow2Mater
    alexDeLarge skrev 2013-07-02 13:42:29 följande:

Ja dom följer naturligtvis inte svensk lag. Det är en domstol som för bestämma beloppet som troligen blir högre än vad det hade varit om han hade bott kvar i Sverige. Dom har ju lite andra löner i USA. Det är en mycket mer avancerad procedur också.
    Och mer kostsamt. Vet inte hur det fungerar med sammarbetsländer, men det normala i USA är att man skaffar sig varsin advokat och går till domstol. Det finns ingen familjerätt, etc.
  • Faith84

Hej.

Jag har en väninna som är i lite samma situation som du, men hennes fd är amerikan. Vad jag vet så får hon underhållsbidrag av försäkringskassan, och de i sin tur kräver pappan på pengarna.

• alexDeLarge
    Faith84 skrev 2013-07-02 14:05:19 följande:
    Hej.

Jag har en väninna som är i lite samma situation som du, men hennes fd är amerikan. Vad jag vet så får hon underhållsbidrag av försäkringskassan, och de i sin tur kräver pappan på pengarna.

Dom kan kräva hur mycket dom vill. Fortfarande inte upp till fk i Sverige.
    Alltid anarkist. Kunnig inom juridik och medicin.
  • Anonym (mamman)
    alexDeLarge skrev 2013-07-02 13:42:29 följande:

jaha okej, de låter väldigt avancerat. ja ja vet att lönen är bättre där borta men de e väl visserligen bra för barnens del då om de kan bli mer än va de va här
  • Anonym (mamman)
    Faith84 skrev 2013-07-02 14:05:19 följande:
    Hej.

jaa förskringskassan vet ja betalar lite men alltså ja tycker ju man kommer otroligt billigt undan om man bara ska betala 1273 per barn
  • Anonym (Z)

Det är inkomstprövat så en del betalar inte ens det

• Anonym (mamman)
    Anonym (Z) skrev 2013-07-02 16:01:24 följande:
    Det är inkomstprövat så en del betalar inte ens det
    va? just nu går han sista året på en utbildning till civilingenjör så ja hoppas ju han får nåt jobb där han har användning av sin utb så då borde de väl bli nån krona till barnen
Svar på tråden pappan flyttar till usa lämnar 2 barn