Inlägg från: Machapuchare |Visa alla inlägg
  • Machapuchare

Flytt med barn

Barnen är etablerade där de bor. Kanske de skall bo hos pappan och ha umgänge med dig varannan helg, om du väljer att flytta ifrån dem?

• Machapuchare
    Anonym (Livsval) skrev 2013-07-02 13:18:59 följande:
    Nr 11: Nej det är inte så att kvinnor sätter sig självmant i kvinnofällor! Det är våra normer och samhället som gör att vi hamnar där. Delvis för att vi är dem som i större grad än männen tar oss an föräldraansvaret. Detta blir en ny trådstart om så vill där jag gärna engagerar mig :)
    Visst är det så! Våra normer och samhället gör tyvärr också att män hamnar i mansfällor där de "tar sig an" största ansvaret för familjens ekonomi och där de också i många fall endast får träffa sina barn varannan helg efter en skilsmässa.

Det är ingen rolig sits ni hamnat i och jag har full förståelse för att du skulle vilja göra nya livsval som passar dig bättre. Särskilt eftersom du känner att du tidigare fått anpassa dig i stor grad efter din f.d. sambo. Men i en skilsmässa där barn är inblandade tycker jag alltid att barnen måste vara högsta prioriteringen och att det är deras välbefinnande som måste få styra. De är helt oskyldiga i detta!
    Anonym (Livsval) skrev 2013-07-02 12:20:54 följande:

Hos mig här på gården skulle barnen få helt andra dagis/skola-tider, någon finns alltid närvarande, hos min sambo blir dessa tider från halv 6 till halv 5 under vardagarna. Detta är sådant jag har i åtanke när jag funderar.

En fundering som jag får gällande "livet på gården" är: Hur många timmar i veckan skulle du behöva arbeta för att få det livet att gå ihop ekonomiskt osv? Och när du säger "någon finns alltid närvarande" så undrar jag hur många gånger i veckan dessa personer kommer kunna och vilja ta hand om dina barn? Kommer de gå och hämta dem i förskolan? Fixa mat? Det är lätt att säga att "vi ställer upp och hjälper till" men hur ofta kommer de verkligen kunna göra det?
    Fast egentligen är barnens förskoletider inte relevanta i detta. Det viktigaste är att de får en så bra och naturlig relation som möjligt till sina två föräldrar! Så tycker jag. 
Svar på tråden Flytt med barn