Flytt med barn
Anonym (Livsval) skrev 2013-07-02 16:43:11 följande:
Jag anser (vet, se uppdaterad statistik på valfri sida ex www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_20...) fortfarande att kvinnor hamnar i kvinnofällor inte för att de är ointelligenta utan för att konservativa normer fortfarande råder i för stor utsträckning, att man i parförhållande ofta är den som redan tjänar mindre än mannen och att man enligt gamla normer tar på sig mammarollen som ett kall i större utsträckning än mannen vilket leder till en förlängd situation av den ursprungliga. Oavsett detta ser jag absolut också att det är bättre för barnen att får lika delar av föräldrarna, åtminstone om de verkar trivas med att flytta varannan vecka. Om inte måste annan hänsyn tas. Men jag lever i min egen upplevda situation där jag har mina subjektiva erfarenheter av vad jag dels vet jag kommer själv bli lycklig av som mamma och vad jag även tror barnen kommer bli lyckliga av. Men jag vet heller inte om jag kommer kunna leva med att tvinga igenom detta.Du ser dig själv som huvudperson, och barn och ex som bihang. Det är därför du resonerar så galet om att du offrar dig och så vidare. Om du istället ser barnen som huvudpersoner så kommer hela ditt resonemang falla platt. Vad som är bra för dig är inte automatiskt bra för andra.
Självklart ska du även ta hänsyn till dig själv! Men genom att se dig själv som lika viktig, och inte viktigare än andra så kanske din känsla av offer minskar, det finns ju andra som också har det tufft här.