• lillekatt

    Kan blyga elever få högsta betyg hos er?

    Vänder mig kanske främst till lärare, men självklart är alla välkomna att svara. Jag tänkte tillbaka på min egen skoltid och undrar om det är likadant även idag att en blyg men ambitiös elev ofta ombeds att "räcka upp handen mer" och göra sig mer synlig för att få bäst betyg, trots att denne i övrigt har gjort bra ifrån sig på skriftliga prov och liknande? Även om det självklart är bra att barn lär sig att kunna framföra sin åsikt, ifrågasätta samt delta i diskussioner, så fanns det i min klass alltid vissa som var mer framåt och hördes mer på lektionen, medan andra var mer tysta och höll sig i bakgrunden. Även om det självklart fanns de som var helt ointresserade av lektionernas innehåll, så var ju långtifrån alla tysta elever det, snarare var det nog hos de flesta en form av personlighetsdrag att vara lite försiktiga och reflekterande. Jag undrar egentligen varför man ombeds ändra sin personlighet och bli mer "öppen" och "göra sin röst hörd" till att få ett bättre betyg, när det inte nödvändigtvis visar ens engagemang och kunskap inom visst ämne. Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?
  • såärdet

    jobbar på gymnasiet och det där med att räcka upp handen är inte så viktigt hos oss :) 

    Blyga elever kan absolut få höga betyg men såklart måste man ha nått de målen som gäller för det höga betyget. Ser jag att en elev ligger väldigt högt på andra mål utom tex de muntliga målen (undervisar i språk, det är ju rätt väsentligt att kunna prata då:)) , gör jag upp med eleven hur vi ska göra. Det kanske är så att just den eleven gör bäst ifrån sig om den pratar bara med mig, då gör vi så. Vissa elever gör finfint ifrån sig om de tex ska spela upp en teaterscen. Då tänker de inte på att de "redovisar ett muntligt mål" men jag vet ju det. Man får helt enkelt se till att lära känna eleverna på så sätt att man kan föreslå eller fråga  hur det passar dem bäst. 
    Vi kär även rätt friskt med att de kan filma och skicka in filmen om de inte vill tex redovisa inför klassen. Jag hade ett par elever som valde det nu precis på slutet av terminen. De hade missat tillfället för att göra en redovisning med power point och vi skulle ha ett nytt tillfälle men då frågade de om de fick filma och skicka till mig i stället. Funkade finfint. En sån sak kan upplevas som ganska rolig, att filma tycker de flesta är kul och det kanske inte känns precis som en vanlig redovisning. 

  • lillekatt
    såärdet skrev 2013-07-01 09:28:12 följande:
    jobbar på gymnasiet och det där med att räcka upp handen är inte så viktigt hos oss :) 

    Blyga elever kan absolut få höga betyg men såklart måste man ha nått de målen som gäller för det höga betyget. Ser jag att en elev ligger väldigt högt på andra mål utom tex de muntliga målen (undervisar i språk, det är ju rätt väsentligt att kunna prata då:)) , gör jag upp med eleven hur vi ska göra. Det kanske är så att just den eleven gör bäst ifrån sig om den pratar bara med mig, då gör vi så. Vissa elever gör finfint ifrån sig om de tex ska spela upp en teaterscen. Då tänker de inte på att de "redovisar ett muntligt mål" men jag vet ju det. Man får helt enkelt se till att lära känna eleverna på så sätt att man kan föreslå eller fråga  hur det passar dem bäst. 
    Vi kär även rätt friskt med att de kan filma och skicka in filmen om de inte vill tex redovisa inför klassen. Jag hade ett par elever som valde det nu precis på slutet av terminen. De hade missat tillfället för att göra en redovisning med power point och vi skulle ha ett nytt tillfälle men då frågade de om de fick filma och skicka till mig i stället. Funkade finfint. En sån sak kan upplevas som ganska rolig, att filma tycker de flesta är kul och det kanske inte känns precis som en vanlig redovisning. 
    Du låter som en riktig toppenlärare :)
  • skogsvitter
    LinneaJosie skrev 2013-06-30 22:46:05 följande:
    Samtidigt så finns det många barn med andra, medfödda svårigheter som hela tiden ska bedömas efter medelelevens måttstock. Jag kan inte se att det är MER orättvist att blyga förväntas prata än att barn med ADHD förväntas sitta stilla och tysta.
    Nej jag håller helt med dig här. Jag tycker att man även har förstört för de eleverna, liksom de elever som har tex läs- och skrivsvårigheter (men kanske ingen diagnos) genom att ta bort deras tidigare kanske enda starka ämnen från kartan också! Numera krävs att de ska kunna skriva rapporter och uppsatser inom även de praktiska ämnena, gymnastik, slöjd osv. Så ja, jag tycker att det är lika illa vare sig man är blyg, har ADHD, har svårt att skriva eller annat som sticker utanför mallarna eftersom mallarna är snävare än någonsin. Det måste kännas fruktansvärt sänkande att ständigt tvingas utföra något man alltid måste känna sig otillräcklig på.
  • skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 08:15:11 följande:
    Så länge vi har ett betygssystem och eleverna kunskaper ska bedömas så kommer det att finnas orättvisor eftersom barnen inte är stöpta i samma form. Vissa är blyga och har svårare med de muntliga delarna. Andra har svårt med läsning och skrivning, motorik, matematiskt tänkande etc etc. Det man som lärare kan göra är ju att i möjligaste mån ge alla elever så stora möjligheter det går att visa sina kunskaper på olika sätt. Den som har svårt att skriva kan få redovisa muntligt etc. och underlätta i form av små redovisningsgrupper, enskilda muntliga redovisningar m.m. Men vissa ämnen kräver att man visar alla delar för att det så att säga ligger i ämnet. Och så får man träna på de delar man har svårigheter med. Att tala kräver ju samma övning som att läsa och skriva. Nervositet och blyghet inför att tala inför andra handlar - enligt min erfarenhet av många års undervisning - i stor utsträckning om ovana och att man inte tränat särskilt mycket på det. Är man då lagd åt det blygare hållet så kan det kännas oöverstigligt.
    Därför är det så viktigt att börja i små steg, men det bör såklart börja redan från tidig ålder. Det kan ju bli svårt att ta tag i sådana delar när ungdomarna börjar bli vuxna. Men den kunskapen saknas ju tyvärr. Klart att det är oöverstigligt när man aldrig fått träna, för att miljön alltid har känts för otrygg. Och när man väl tvingas till det, så blir det ändå bara motsatt effekt om steget är för stort.
  • Furstinna
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 09:27:17 följande:
    Varför verkar så många tro att det enbart finns två alternativ - hålla ett stort föredrag ensam i helklass eller inte tala inför någon annan alls?  



    Det var en fråga. Kan en elev får redovisa muntligt för en lärare istället för liten/mellan/stor grupp? Och om det går, blir denne elev bedömd på samma sätt som övriga elever.
  • Flickan och kråkan
    Furstinna skrev 2013-07-01 10:33:46 följande:



    Det var en fråga. Kan en elev får redovisa muntligt för en lärare istället för liten/mellan/stor grupp? Och om det går, blir denne elev bedömd på samma sätt som övriga elever.
    Självklart. Det finns inget i kunskapskraven som kräver muntlig redovisning i helklass. Helklassredovisningar skulle jag säga är rätt ovanliga idag. 
  • Flickan och kråkan
    skogsvitter skrev 2013-07-01 10:29:35 följande:
    Därför är det så viktigt att börja i små steg, men det bör såklart börja redan från tidig ålder. Det kan ju bli svårt att ta tag i sådana delar när ungdomarna börjar bli vuxna. Men den kunskapen saknas ju tyvärr. Klart att det är oöverstigligt när man aldrig fått träna, för att miljön alltid har känts för otrygg. Och när man väl tvingas till det, så blir det ändå bara motsatt effekt om steget är för stort.
    Kunskapen finns, men däremot så ställer logistiken ibland till det. Ju större klasser det är och ju yngre barn desto svårare är det att hitta riktigt goda former för frekventa samtal i små grupper. Små barn behöver mycket handledning när de lär sig samtalsteknik.
  • skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 10:43:18 följande:
    Kunskapen finns, men däremot så ställer logistiken ibland till det. Ju större klasser det är och ju yngre barn desto svårare är det att hitta riktigt goda former för frekventa samtal i små grupper. Små barn behöver mycket handledning när de lär sig samtalsteknik.
    Ja så kan det ju visserligen vara, om det finns kunskaper om detta idag så är det såklart jättebra!
  • skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 10:39:08 följande:
    Självklart. Det finns inget i kunskapskraven som kräver muntlig redovisning i helklass. Helklassredovisningar skulle jag säga är rätt ovanliga idag. 
    Nej vi har aldrig kört på några helklassredovisningar, men även att prata i smågrupper kan vara svårt eller oöverstigligt för vissa. I synnerhet om det blir tillsammans med någon/några som öht inte kan hålla tyst å sin sida. Och att bara prata inför läraren täcker väl inte alla kunskapskrav? Åtminstone inte i alla ämnen.
  • skogsvitter

    Man kanske ser mellan fingrarna lite men att nå A-nivå på muntliga kunskapskrav genom att bara prata med läraren, det känns inte riktigt möjligt?

Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?