Inlägg från: lillekatt |Visa alla inlägg
  • lillekatt

    Kan blyga elever få högsta betyg hos er?

    Vänder mig kanske främst till lärare, men självklart är alla välkomna att svara. Jag tänkte tillbaka på min egen skoltid och undrar om det är likadant även idag att en blyg men ambitiös elev ofta ombeds att "räcka upp handen mer" och göra sig mer synlig för att få bäst betyg, trots att denne i övrigt har gjort bra ifrån sig på skriftliga prov och liknande? Även om det självklart är bra att barn lär sig att kunna framföra sin åsikt, ifrågasätta samt delta i diskussioner, så fanns det i min klass alltid vissa som var mer framåt och hördes mer på lektionen, medan andra var mer tysta och höll sig i bakgrunden. Även om det självklart fanns de som var helt ointresserade av lektionernas innehåll, så var ju långtifrån alla tysta elever det, snarare var det nog hos de flesta en form av personlighetsdrag att vara lite försiktiga och reflekterande. Jag undrar egentligen varför man ombeds ändra sin personlighet och bli mer "öppen" och "göra sin röst hörd" till att få ett bättre betyg, när det inte nödvändigtvis visar ens engagemang och kunskap inom visst ämne. Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?
  • lillekatt
    såärdet skrev 2013-07-01 09:28:12 följande:
    jobbar på gymnasiet och det där med att räcka upp handen är inte så viktigt hos oss :) 

    Blyga elever kan absolut få höga betyg men såklart måste man ha nått de målen som gäller för det höga betyget. Ser jag att en elev ligger väldigt högt på andra mål utom tex de muntliga målen (undervisar i språk, det är ju rätt väsentligt att kunna prata då:)) , gör jag upp med eleven hur vi ska göra. Det kanske är så att just den eleven gör bäst ifrån sig om den pratar bara med mig, då gör vi så. Vissa elever gör finfint ifrån sig om de tex ska spela upp en teaterscen. Då tänker de inte på att de "redovisar ett muntligt mål" men jag vet ju det. Man får helt enkelt se till att lära känna eleverna på så sätt att man kan föreslå eller fråga  hur det passar dem bäst. 
    Vi kär även rätt friskt med att de kan filma och skicka in filmen om de inte vill tex redovisa inför klassen. Jag hade ett par elever som valde det nu precis på slutet av terminen. De hade missat tillfället för att göra en redovisning med power point och vi skulle ha ett nytt tillfälle men då frågade de om de fick filma och skicka till mig i stället. Funkade finfint. En sån sak kan upplevas som ganska rolig, att filma tycker de flesta är kul och det kanske inte känns precis som en vanlig redovisning. 
    Du låter som en riktig toppenlärare :)
  • lillekatt
    Rani skrev 2013-07-09 00:25:47 följande:



    Jag skulle säga att det beror på ämnet. I språk, ja då är det muntliga viktigt. Kan du inte prata språket i varierande sammanhang så faller hela poängen med språk. Sedan finns det andra ämnen där det snarare kan vara en fördel att vara eftertänksam och inte så rapp i replikerna. Jag har undervisat i både religion och samhällskunskap och tycker det är sådana ämnen. På gymnasienivå förväntas man kunna analysera och diskutera fakta. Där är det oftast inte de elever som syns och hörs mest som är starkast och det måste man ju som lärare vara uppmärksam på. Visst har jag sett skräckexempel där elever fått högsta betyg för att de "tar för sig i diskussionerna" men de allra flesta av oss är rätt bra på att indentifiera de elever som har det som krävs och se igenom vissa andras mer tomma babbel.

    De elever som är blyga brukar i regel göra bättre ifrån sig på traditionella skriftliga prov. Så för den sakens skull är det lite synd att prov anses som ett omodernt och förlegat sätt att examinera av många. Å andra sidan är det sällan prov förekommer i arbetslivet och det finns ju en poäng i att ha uppgifter som mer påminner om sådant som eleverna kommer stöta på utanför skolan. 
    Fast samtidigt har jag mött flera mer försiktiga och blyga personer i arbetslivet som kanske inte är hajar på att "brainstorma och bolla idéer" i grupp, eftersom det alltid finns andra som hinner före med sina åsikter eller är mer på. Men dessa blyga personer brukar däremot vara väldigt bra på att skriva utförliga rapporter, sammanfatta texter och liknande, vilket också kan ses som en viktig kvalité i arbetslivet. Vidare har tex jag som tidigare varit blyg i skolan varit väldigt noga med att försöka se och uppmärksamma andra blyga i arbetslaget och hitta möjligheter för dem framföra sina åsikter eftersom jag vet hur svårt det kan vara. Av min lilla erfarenhet är detta något som vissa "mindre blyga" kanske inte alltid tänker på eftersom de tror att de är tysta för att de inte har något att säga. Men jag förstår att det är svårt att få alla i en klass att kunna samarbeta på ett bra sätt där allas röst kan göras hörd och räknas.
Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?