Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

    Kan blyga elever få högsta betyg hos er?

    Jag måste faktiskt säga att jag tycker att det nya betygssystemet inte direkt ger utrymme för sådana personlighetsskillnader, det är medfödda drag att vara tex introvert (blyg) men skolan bygger alltför mycket på att man ska vara framåt, visa upp sig inför alla andra och ta för sig. Alla är helt enkelt inte skapta för att hålla muntliga föreläsningar eller ge muntliga svar inför hela klassen, utan mår fysiskt dåligt av den sortens uppgifter. Det finns en mycket intressant bok om sk "blyga" barn som heter "Quiet - the power of introverts".

    Det har också uppmärksammats en hel del i media de senaste åren att blyga barn inte längre får det utrymme de behöver i skolan:
    www.ur.se/Produkter/155240-Skolministeriet-Blyg-i-skolan
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/plugget-hard-skola-for-de-tysta-i-klassen_3805173.svd

    Med tanke på de kunskapskrav som finns och det kriterier som idag finns för hur man ska sätta betygen utifrån dessa kunskapskrav så måste barnet uppnå även de muntliga delarna på högsta nivå för att kunna nå högsta betyg. Det är i själva verket en omöjlighet för introverta barn. Särskilt då de alltid ställs i relation till de extroverta, utåtriktade, som helt naturligt ligger mycket högre i nivå på dessa kunskapskrav. Det är biologiska skillnader som vi aldrig kommer att komma ifrån. Det går inte att träna bort. Och då bör inte heller betygen grunda sig på sådana egenskaper. Personlig åsikt efter att ha jobbat inom högstadiet ett år och tvingats sätta betyg som jag själv känner är helt felaktiga pga ett snett system. Men ramverket är väldigt snävt idag. Det finns såklart både för- och nackdelar med det, jag ser också många fördelar med systemet, absolut!

  • skogsvitter

    Här är artikeln jag letade efter som jag vet att jag läste alldeles nyligen:
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.912190-skolan-mardrom-for-blyga

    Här är också en rapport från socialstyrelsen om blyga barn (nkl ängsliga, oroliga barn och barn med ångestsyndrom av olika slag) för den som är intresserad:
    www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/17954/2010-3-9.pdf

    Rapporten handlar om när sådana egenskaper leder till besvär och barnet drabbas negativt av sin blyghet, man kan ju dock undra vad som egentligen ses som besvär... är det verkligen ett problem att inte vilja räcka upp handen inför hela klassen? Varför? Jag tycker att man behöver ställa sådana här förväntningar på ända och fundera på varför man ständigt måste "tränas" och "pressas" när man är blyg. Sedan är det naturligtvis skillnad på att vara normalt blyg/introvert, jämfört med att ha social fobi eller rejäla ångestsyndrom. Oro och ängslighet kan ju också ha andra orsaker och då kan man ju behöva gå till botten med det eftersom ingen mår bra av att vara konstant ängslig eller gå med ständig oro. 

  • skogsvitter
    LinneaJosie skrev 2013-06-30 22:46:05 följande:
    Samtidigt så finns det många barn med andra, medfödda svårigheter som hela tiden ska bedömas efter medelelevens måttstock. Jag kan inte se att det är MER orättvist att blyga förväntas prata än att barn med ADHD förväntas sitta stilla och tysta.
    Nej jag håller helt med dig här. Jag tycker att man även har förstört för de eleverna, liksom de elever som har tex läs- och skrivsvårigheter (men kanske ingen diagnos) genom att ta bort deras tidigare kanske enda starka ämnen från kartan också! Numera krävs att de ska kunna skriva rapporter och uppsatser inom även de praktiska ämnena, gymnastik, slöjd osv. Så ja, jag tycker att det är lika illa vare sig man är blyg, har ADHD, har svårt att skriva eller annat som sticker utanför mallarna eftersom mallarna är snävare än någonsin. Det måste kännas fruktansvärt sänkande att ständigt tvingas utföra något man alltid måste känna sig otillräcklig på.
  • skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 08:15:11 följande:
    Så länge vi har ett betygssystem och eleverna kunskaper ska bedömas så kommer det att finnas orättvisor eftersom barnen inte är stöpta i samma form. Vissa är blyga och har svårare med de muntliga delarna. Andra har svårt med läsning och skrivning, motorik, matematiskt tänkande etc etc. Det man som lärare kan göra är ju att i möjligaste mån ge alla elever så stora möjligheter det går att visa sina kunskaper på olika sätt. Den som har svårt att skriva kan få redovisa muntligt etc. och underlätta i form av små redovisningsgrupper, enskilda muntliga redovisningar m.m. Men vissa ämnen kräver att man visar alla delar för att det så att säga ligger i ämnet. Och så får man träna på de delar man har svårigheter med. Att tala kräver ju samma övning som att läsa och skriva. Nervositet och blyghet inför att tala inför andra handlar - enligt min erfarenhet av många års undervisning - i stor utsträckning om ovana och att man inte tränat särskilt mycket på det. Är man då lagd åt det blygare hållet så kan det kännas oöverstigligt.
    Därför är det så viktigt att börja i små steg, men det bör såklart börja redan från tidig ålder. Det kan ju bli svårt att ta tag i sådana delar när ungdomarna börjar bli vuxna. Men den kunskapen saknas ju tyvärr. Klart att det är oöverstigligt när man aldrig fått träna, för att miljön alltid har känts för otrygg. Och när man väl tvingas till det, så blir det ändå bara motsatt effekt om steget är för stort.
  • skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 10:43:18 följande:
    Kunskapen finns, men däremot så ställer logistiken ibland till det. Ju större klasser det är och ju yngre barn desto svårare är det att hitta riktigt goda former för frekventa samtal i små grupper. Små barn behöver mycket handledning när de lär sig samtalsteknik.
    Ja så kan det ju visserligen vara, om det finns kunskaper om detta idag så är det såklart jättebra!
  • skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 10:39:08 följande:
    Självklart. Det finns inget i kunskapskraven som kräver muntlig redovisning i helklass. Helklassredovisningar skulle jag säga är rätt ovanliga idag. 
    Nej vi har aldrig kört på några helklassredovisningar, men även att prata i smågrupper kan vara svårt eller oöverstigligt för vissa. I synnerhet om det blir tillsammans med någon/några som öht inte kan hålla tyst å sin sida. Och att bara prata inför läraren täcker väl inte alla kunskapskrav? Åtminstone inte i alla ämnen.
  • skogsvitter

    Man kanske ser mellan fingrarna lite men att nå A-nivå på muntliga kunskapskrav genom att bara prata med läraren, det känns inte riktigt möjligt?

Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?