Kan blyga elever få högsta betyg hos er?
Jag måste faktiskt säga att jag tycker att det nya betygssystemet inte direkt ger utrymme för sådana personlighetsskillnader, det är medfödda drag att vara tex introvert (blyg) men skolan bygger alltför mycket på att man ska vara framåt, visa upp sig inför alla andra och ta för sig. Alla är helt enkelt inte skapta för att hålla muntliga föreläsningar eller ge muntliga svar inför hela klassen, utan mår fysiskt dåligt av den sortens uppgifter. Det finns en mycket intressant bok om sk "blyga" barn som heter "Quiet - the power of introverts".
Det har också uppmärksammats en hel del i media de senaste åren att blyga barn inte längre får det utrymme de behöver i skolan:
www.ur.se/Produkter/155240-Skolministeriet-Blyg-i-skolan
www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/plugget-hard-skola-for-de-tysta-i-klassen_3805173.svd
Med tanke på de kunskapskrav som finns och det kriterier som idag finns för hur man ska sätta betygen utifrån dessa kunskapskrav så måste barnet uppnå även de muntliga delarna på högsta nivå för att kunna nå högsta betyg. Det är i själva verket en omöjlighet för introverta barn. Särskilt då de alltid ställs i relation till de extroverta, utåtriktade, som helt naturligt ligger mycket högre i nivå på dessa kunskapskrav. Det är biologiska skillnader som vi aldrig kommer att komma ifrån. Det går inte att träna bort. Och då bör inte heller betygen grunda sig på sådana egenskaper. Personlig åsikt efter att ha jobbat inom högstadiet ett år och tvingats sätta betyg som jag själv känner är helt felaktiga pga ett snett system. Men ramverket är väldigt snävt idag. Det finns såklart både för- och nackdelar med det, jag ser också många fördelar med systemet, absolut!