Inlägg från: Rani |Visa alla inlägg
  • Rani

    Kan blyga elever få högsta betyg hos er?

    De får högsta betyg om de uppnått kunskapskraven för de högsta betygen i mina ämnen. Vissa kunskapskrav testar muntliga färdigheter och blyga elever brukar generellt ha svårare för dem. Visst anpassar man med små grupper osv men ju högre nivå man är på desto större krav ställs. Om jag ser till engelska, som är mitt ena ämne, så ställs det på gymnasienivå krav på att man ska kunna tala i varierande sammanhang, både formella och infomella, och då krävs det naturligtvis att man kan prata med fler än sina närmaste vänner i smågrupp.

    I mitt andra ämne som inte är ett språkämne så lämnas mer utrymme för elevrna att påverka om de vill redovisa sina kunskaper muntligt eller skriftligt. Jag brukar låta klassen avgöra och vill därefter gärna att alla följer taget beslut (för att jag ska få ihop det med 190 elever helt enkelt) men om någon är otroligt rädd för att tala inför folk t ex så kan jag göra undantag i enstaka fall.   

  • Rani

    När det gäller att uppmana elever att räcka upp handen och "ta för sig" så brukar jag bara göra det med de elever som jag misstänker inte riktigt kommer till sin rätt skriftligt (om vi inte pratar om språk då). Då kan jag säga att "det gick ju inte så bra på provet men jag har märkt att du kan mer i diskussioner som du deltagit i så ta chansen att visa vad du kan muntligt istället" ungefär.

  • Rani
    Fenna skrev 2013-06-30 22:51:32 följande:
    Fast i arbetslivet används formellt sprak i smagrupper, likaväl som ett föredrag inför en större grupp kan vara väldigt informellt. Det beror helt pa vilka man talar med/till. Samma sak gäller brev och email. 



    Självklart, det handlar alltså om att kunna tala i varierande situationer inte bara i smågrupp med sina kamrater. Att kunna tala och diskutera med andra än sina kompisar samt att kunna hålla ett föredrag hör t ex dit.
  • Rani

    Glömde...och för att behärska dessa saker som jag nämnde ovan så måste man ju öva. Att ställas inför nya liiiite obehagliga situationer (även kallat utmaningar) är en del av att lära sig och utvecklas. Men utmaningen måste också vara lagom svår, som jag dkrev liiite obehaglig kanske men naturligtvis inte så man ligger sömnlös. Jag ser det som att det också ligger i mitt ansvar att uppmuntra mina elever att våga tänja på sina gränser. Att klara av något man inte tidigare vågat är ju en fantastisk känsla.

  • Rani
    Furstinna skrev 2013-07-01 09:18:07 följande:
    Hur gör man med elever som kanske är utfrysta? Tvingar man dem att stå inför klassen?



    Nej, självklart inte. Det ingår vi ju i vårt jobb att anpassa så alla känner sig ok med situationen. Ingen ska behöva ligga sömnlös ellet ha ont i magen i dagar för en redovisning. Jag har haft elever som stammat, som haft panikångest, som varit på en mycket lägre nivå språkligt och skämts för det och en hel del andra saker som gjort att man fått hitta individuella lösningar som funkat. Men det är ju något helt annat än vanlig blyghet och prestationsångest.
  • Rani
    Rani skrev 2013-07-01 10:57:05 följande:
    Nej, självklart inte. Det ingår vi ju i vårt jobb att anpassa så alla känner sig ok med situationen. Ingen ska behöva ligga sömnlös ellet ha ont i magen i dagar för en redovisning. Jag har haft elever som stammat, som haft panikångest, som varit på en mycket lägre nivå språkligt och skämts för det och en hel del andra saker som gjort att man fått hitta individuella lösningar som funkat. Men det är ju något helt annat än vanlig blyghet och prestationsångest.



    Och som någon skrev ovan....det finns massor av sätt man kan låta eleverna redovisa och diskutera. När jag har rm klass så försöker jag naturligtvis hitta ett sätt som alla kan vara bekväma med och som är lagom utmanande. Sedan får man vara beredd på att vissa enskilda elever ber om att få göra annorlunda och då får man avgöra från fall till fall hur man hanterar det.
  • Rani

    Nu när den här tråden dök upp igen så kom jag på att det var en sak som jag glömde skriva förra gången.

    Vi är alla människor olika och har olika medfödda fallenheter. Det innebär att det kommer vara olika svårt för oss att bli duktiga på olika saker. Har man jättesvårt för siffror är det troligtvis svårt att få A i matte. Jag som har skitdålig öga-hand koordination skulle behöva ett års träningsläger med Zlatan för att ha en chans till A i idrott. Är man då väldigt blyg så kommer det vara svårt att få A i ett ämne som har kunskapskrav som kräver muntlig framställning eller diskussion (gör inte ämnet detta så är det en annan sak). Och det är väl helt ok? Man kan inte vara bäst på allt. Alla kan uppnå A-nivå i mitt ämne, det är jag övertygad om. Men medan vissa gör det utan problem inom ramen för kursen så kanske andra skulle behöva ett år eller flera i ett engelskspråkigt land för att nå samma nivå. 

    Detta är dock något som är jättesvårt att lägga fram till elever och föräldrar. Förväntningarna finns från vissa att skolan ska kunna hjälpa alla elever till högsta betyg i alla ämnen.  Jag tycker det är omänskligt att begära, inte minst av eleven. Visst finns det de som klarar det, men långt ifrån alla. Däremot ska alla självklart få hjälp att bli så bra som just de kan under den tid de går i skolan.  

  • Rani
    Fenna skrev 2013-07-08 23:25:04 följande:
    Skillnaden är bara att just blyghet paverkar sa manga ämnen - svenska, engelska, samhällskunskap, andra sprak och vad det nu mera kan vara där det krävs muntliga framställningar. Det far stor inverkan pa betygen och möjligheterna till högre utbildning, utan att vara ett bra matt pa hur duktig en person är pa att ta till sig och använda kunskap. Är man dalig i idrott däremot är det ett ämne, som man dessutom om det inte har ändrats kan räkna bort. Pa samma sätt kan man välja mer eller mindre naturvetenskap och estetiska ämnen, som kräver mer speciella begavningar för att bi riktigt duktig. Det enda jag kan tänka pa som har större inverkan pa betygen är läs- och skrivförmaga.

    Nu tycker jag att muntlig framställning är jätteviktigt och nagot man borde träna pa mer redan vid tidig alder. Jag är bara tveksam till att en person med bättre kunskaper inom ett omrade ska fa ett sämre betyg än nagon med sämre kunskaper, men en mer utatriktad personlighet.



    Jag skulle säga att det beror på ämnet. I språk, ja då är det muntliga viktigt. Kan du inte prata språket i varierande sammanhang så faller hela poängen med språk. Sedan finns det andra ämnen där det snarare kan vara en fördel att vara eftertänksam och inte så rapp i replikerna. Jag har undervisat i både religion och samhällskunskap och tycker det är sådana ämnen. På gymnasienivå förväntas man kunna analysera och diskutera fakta. Där är det oftast inte de elever som syns och hörs mest som är starkast och det måste man ju som lärare vara uppmärksam på. Visst har jag sett skräckexempel där elever fått högsta betyg för att de "tar för sig i diskussionerna" men de allra flesta av oss är rätt bra på att indentifiera de elever som har det som krävs och se igenom vissa andras mer tomma babbel.

    Som nämnts tidigare så finns det ju många sätt att examinera och man får som lärare vara kreativ så att så många som möjligt kommer till sin rätt. Men sedan finns det ju olika nivåer av blyghet. Att inte kunna hålla föredrag för hela klassen är ju en sak men kan man inte delta i ett seminarium med några få kamrater så blir det förstås svårare i de flesta ämnen.

    De elever som är blyga brukar i regel göra bättre ifrån sig på traditionella skriftliga prov. Så för den sakens skull är det lite synd att prov anses som ett omodernt och förlegat sätt att examinera av många. Å andra sidan är det sällan prov förekommer i arbetslivet och det finns ju en poäng i att ha uppgifter som mer påminner om sådant som eleverna kommer stöta på utanför skolan. Ett sådant exempel är ju olika typer av grupparbeten och projekt. Att jobba med nya personer brukar ju vara en sådan där sak som blyga elever brukar vilja slippa. Å andra sidan är det många som när det väl kommer till kritan gör bra ifrån sig i ett mindre sammanhang. Ja, det är inte lätt det här...

    När det gäller muntlig framställning så är min erfarenhet av att ha jobbat på lägre stadier att man jobbar en hel del med det idag. Tyvärr är det något som sker med barn när de kommer in i tonåren som gör att sådant som tidigare var självklart och lätt blir jäkligt svårt och pinsamt. Hur man i skolan ska kunna göra så att eleverna behåller mod och lust att lära i den övergången är en viktig fråga.
  • Rani
    lillekatt skrev 2013-07-09 08:55:34 följande:
    Fast samtidigt har jag mött flera mer försiktiga och blyga personer i arbetslivet som kanske inte är hajar på att "brainstorma och bolla idéer" i grupp, eftersom det alltid finns andra som hinner före med sina åsikter eller är mer på. Men dessa blyga personer brukar däremot vara väldigt bra på att skriva utförliga rapporter, sammanfatta texter och liknande, vilket också kan ses som en viktig kvalité i arbetslivet. Vidare har tex jag som tidigare varit blyg i skolan varit väldigt noga med att försöka se och uppmärksamma andra blyga i arbetslaget och hitta möjligheter för dem framföra sina åsikter eftersom jag vet hur svårt det kan vara. Av min lilla erfarenhet är detta något som vissa "mindre blyga" kanske inte alltid tänker på eftersom de tror att de är tysta för att de inte har något att säga. Men jag förstår att det är svårt att få alla i en klass att kunna samarbeta på ett bra sätt där allas röst kan göras hörd och räknas.



    Ja precis. Det du gör på ditt arbete är ju det som jag försöker göra i klassrummet hela tiden. Men det är klurigt att få det att passa alla med 33 elever i varje grupp. Vissa är blyga, vissa vill bara göra muntliga grejer, vissa har diagnoser, vissa har en massa bagage hemifrån att ta hänsyn till osv. Men jag gör mitt bästa.

    Jag håller med dig om att på arbetsplatsen så är den kollektiva kompetensen viktigast. Alla ska göra det just de är bra på i bästa fall. "Problemet" i skolan är ju att alla ska bedömmas med samma kriterier/kunskapskrav (och dessa styr ju jag som lärare över heller) och för de högsta betyget krävs ofta att man presterat på topp inom alla färdigheter. För i de allra flesta ämnen så är det inte bara kunskaper som ska uppvisas utan också praktiska färdigheter varav vissa kan vara luriga för blyga elever.
  • Rani
    Fenna skrev 2013-07-11 19:16:57 följande:
    Om iden är att eleverna ska lära sig halla presentationer pa jobbet kanske man borde införa presentation som enskilt ämne och där betygsätta just själva presentation, där skulle man även kunna lära sig hur man lägger upp en bra presentation. Sen kan man i övriga ämnen betygsätta ämneskunskaper. När man börjar tala om att 'utveckla förmagor' later det tyvärr för mig som om man missar fokus pa ämneskunskaper. Sen att man i svenska ska lära sig hantera jobbiga kunder istället för att läsa böcker och utvecklas spraket later mest som ett skämt. 



    Kunskap definieras ofta som fakta, förtrogenhet, färdighet. Kunskap är mer än faktainlärning. Att ha kunskap i språk innebär t ex produkiva (läsa skriva) färdigheter och receptiva färdigheter (lyssna läsa). För att bejärska språket måste du ha alla fyra färdigheter. Färdighet innebär att på olika sätt använda sig av den fakta man lärt sig. Det kan vara både muntligt och skriftligt och praktiskt på olika sätt. Om man inte kan använda sig av kunskapen/faktan så är den värdelös.
Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?