Fenna skrev 2013-07-08 23:25:04 följande:
Skillnaden är bara att just blyghet paverkar sa manga ämnen - svenska, engelska, samhällskunskap, andra sprak och vad det nu mera kan vara där det krävs muntliga framställningar. Det far stor inverkan pa betygen och möjligheterna till högre utbildning, utan att vara ett bra matt pa hur duktig en person är pa att ta till sig och använda kunskap. Är man dalig i idrott däremot är det ett ämne, som man dessutom om det inte har ändrats kan räkna bort. Pa samma sätt kan man välja mer eller mindre naturvetenskap och estetiska ämnen, som kräver mer speciella begavningar för att bi riktigt duktig. Det enda jag kan tänka pa som har större inverkan pa betygen är läs- och skrivförmaga.
Nu tycker jag att muntlig framställning är jätteviktigt och nagot man borde träna pa mer redan vid tidig alder. Jag är bara tveksam till att en person med bättre kunskaper inom ett omrade ska fa ett sämre betyg än nagon med sämre kunskaper, men en mer utatriktad personlighet.
Jag skulle säga att det beror på ämnet. I språk, ja då är det muntliga viktigt. Kan du inte prata språket i varierande sammanhang så faller hela poängen med språk. Sedan finns det andra ämnen där det snarare kan vara en fördel att vara eftertänksam och inte så rapp i replikerna. Jag har undervisat i både religion och samhällskunskap och tycker det är sådana ämnen. På gymnasienivå förväntas man kunna analysera och diskutera fakta. Där är det oftast inte de elever som syns och hörs mest som är starkast och det måste man ju som lärare vara uppmärksam på. Visst har jag sett skräckexempel där elever fått högsta betyg för att de "tar för sig i diskussionerna" men de allra flesta av oss är rätt bra på att indentifiera de elever som har det som krävs och se igenom vissa andras mer tomma babbel.
Som nämnts tidigare så finns det ju många sätt att examinera och man får som lärare vara kreativ så att så många som möjligt kommer till sin rätt. Men sedan finns det ju olika nivåer av blyghet. Att inte kunna hålla föredrag för hela klassen är ju en sak men kan man inte delta i ett seminarium med några få kamrater så blir det förstås svårare i de flesta ämnen.
De elever som är blyga brukar i regel göra bättre ifrån sig på traditionella skriftliga prov. Så för den sakens skull är det lite synd att prov anses som ett omodernt och förlegat sätt att examinera av många. Å andra sidan är det sällan prov förekommer i arbetslivet och det finns ju en poäng i att ha uppgifter som mer påminner om sådant som eleverna kommer stöta på utanför skolan. Ett sådant exempel är ju olika typer av grupparbeten och projekt. Att jobba med nya personer brukar ju vara en sådan där sak som blyga elever brukar vilja slippa. Å andra sidan är det många som när det väl kommer till kritan gör bra ifrån sig i ett mindre sammanhang. Ja, det är inte lätt det här...
När det gäller muntlig framställning så är min erfarenhet av att ha jobbat på lägre stadier att man jobbar en hel del med det idag. Tyvärr är det något som sker med barn när de kommer in i tonåren som gör att sådant som tidigare var självklart och lätt blir jäkligt svårt och pinsamt. Hur man i skolan ska kunna göra så att eleverna behåller mod och lust att lära i den övergången är en viktig fråga.