Inlägg från: Furstinna |Visa alla inlägg
  • Furstinna

Kan blyga elever få högsta betyg hos er?

Jag fick inte högst betyg av den anledningen. Jag var inte blyg men jag var ganska utfryst i min klass och prata inför sina plågoandar är inte något som är vidare trevligt. Jag höll mig därför osynlig för att slippa. Men givetvis tog man inte hänsyn till det. Som barn ska man tydligen tåla allt och lärarna tog inte direkt mitt parti. Det var jag på klabbet som man säger.

• Furstinna
    Rani skrev 2013-07-01 08:28:08 följande:
    Glömde...och för att behärska dessa saker som jag nämnde ovan så måste man ju öva. Att ställas inför nya liiiite obehagliga situationer (även kallat utmaningar) är en del av att lära sig och utvecklas. Men utmaningen måste också vara lagom svår, som jag dkrev liiite obehaglig kanske men naturligtvis inte så man ligger sömnlös. Jag ser det som att det också ligger i mitt ansvar att uppmuntra mina elever att våga tänja på sina gränser. Att klara av något man inte tidigare vågat är ju en fantastisk känsla.

Hur gör man med elever som kanske är utfrysta? Tvingar man dem att stå inför klassen?
  • Furstinna
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 09:27:17 följande:
    Varför verkar så många tro att det enbart finns två alternativ - hålla ett stort föredrag ensam i helklass eller inte tala inför någon annan alls?  

Det var en fråga. Kan en elev får redovisa muntligt för en lärare istället för liten/mellan/stor grupp? Och om det går, blir denne elev bedömd på samma sätt som övriga elever.
Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?