har inte läst tråden men vet ett par som möttes som relativt unga och som gifte sig av kärlek och inget annat. svensk man, thailändsk kvinna. De är ungefär lika gamla, har idag två barn.
Men sedan vet jag en man som är ca 70 nu. Han har de sista 20 åren eller så, åkt till Thailand massor av gånger. han är inte snygg, han super rätt mycket, han svär som en borstbindare, inte speciellt trevlig helt enkelt. Speciellt rik är han inte heller. Han har ett antal relationer med svenska kvinnor bakom sig och ett antal barn (som är vuxna nu) som han har dålig kontakt med. Han har haft det tufft helt enkelt. Han älskar Thailand och har rest dit så ofta han har kunnat under årens lopp. Givetvis stöter han då på kvinnor där. De jag känner till är åtminstone 3 stycken som han "plockat hem" till Sverige, de skulle gifta sig och allt skulle bli så bra. Alla tre lämnade honom efter att de varit tillräckligt länge i Sverige för att få uppehållstillstånd. De har alla tre varit i ca 30-årsåldern, utbildade (en hade ett barn tom) men alla tre hoppades väl på ett bättre liv i Sverige.
Varje gång det blivit så har han blivit väldigt nere och förstås känt sig utnyttjad och sviken, men sen har han åkt dit igen. Hans utsaga är att Thailändska kvinnor är "lättare", de sköter hem och hushåll på ett mer självklart sätt än svenska kvinnor, det ingår i deras uppfostran,e visar respekt osv osv. Nu är detta bara EN mans version men det är nog den bilden man får när man ser en väldigt ung thailändska och en man som är dubbelt så gammal, fel, ful och inte verkar älska varandra när man ser dem tillsammans.
Har ytterligare ett inte så trevligt exempel från grannuppgången. En thaikvinna och hennes son och den dominante svenske mannen. Han kallade henne inte ens vid namn utan sa "kvinnan" eller liknande. Det var oklanderligt städat, inte ett dammkorn och hennes son var jätteskygg och sa inte ett pip när man såg dem. Hon stod ofta lite bakom sin man. En gång sa han "hon städar bra, kvinnan" När hon stod bredvid. jag menar, ett sånt par skulle man ju reagera på även om det var två svenskar.